تجمع کارگران دراعتراض به عدم پرداخت حقوق و اخراج کارگران

چهارشنبه, 25ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

eteraz-kargaran

تجمع کارگران معدن زغال سنگ پرورده طبس دراعتراض به تحمیل قراردادکاری جدید و عدم پرداخت ۳ماه حقوق

صبح امروز (بیست و چهارم فروردین)،جمعی از کارگران معدن زغال سنگ پرورده طبس ، به دلیل پرداخت نشدن بخشی ازمطالبات مزدی خود و همچنین در اعتراض به نوع قرار داد کار مقابل این واحد معدنی تجمع کردند.

به گزارش۲۴فروردین ایلنا، این کارگران که به واسطه شرکت پیمانکاری «الماس مته» به کار استخراج زغال سنگ در منطقه معدنی پرورده طبس اشتغال دارند، صبح امروز با تجمع در محوطه این واحد معدنی خواسته های خود را مطرح کردند.

به گفته این منبع خبری علاوه بر تعویق حدود سه ماه دستمزد حدود ۳۰۰ کارگر این واحد معدنی کارگران به نوع قرار داد کاری که کارفرما در سال جاری با آنان منعقد کرده است معترضند.

کارگران با بیان اینکه هر سال کارفرما مطابق قرار دادی که با کارگران دارد دستمزد آنان را پرداخت نمی کند افزودند :سال جاری نیز کارفرما با همه کارگران قرار داد های کوتاه مدت سه ماهه منعقد کرده است .

به ادعای آنان کارگران این واحد معدنی از حداقلهای مزدی محرومند وآنچه به عنوان حقوق ماهانه از کارفرما دریافت می کنند نیاز های معیشتی آنان را تامین نمی کند.

کارگران معترض در خاتمه گفتند: همچنین شنیده ایم کارفرمای معدن برای رهایی از هزینه ای جاری معدن قصد اخراج تعدادی از کارگران را دارد که این موضوع باعث نگرانی آنان شده است

***
تجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت مهاباد مقابل فرمانداری برای چندمین بار

روز گذشته ( ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۴)،کارگران کشت و صنعت مهاباد برای احقاق حقوق خود برای چندمین بار جلوی درب فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش۲۴فروردین مکریان،یکی از کارگرانی که در این تجمع شرکت کرده بود از بی توجهی مسئولان به حق و حقوق کارگران این مجموعه گلایه کرد و افزود: متاسفانه علی رغم صراحت قانون در خصوص ممتاز بودن دیون مربوط به کارگران اما متاسفانه تاکنون جدیتی برای پیگیری و احقاق حقوق کارگران کشت و صنعت از سوی مسئولان شهرستان دیده نشده است.

وی با اشاره به برگزاری مزایده قسمتی از اموال این شرکت در شش ماه گذشته افزود: کارگران به نحوه برگزاری این مزایده اعتراض دارند و مستندات و دلایل خود را به دادگاه ارائه کرده اند. کارگران کشت و صنعت خواهان ابطال و برگزاری مجدد مزایده فوق و بررسی پرونده در دادگاه تجدید نظر هستند که تاکنون در این باره هم توفیقی حاصل نشده است.

مجتمع کشت و صنعت مهاباد از زمان واگذاری به بخش خصوصی با بحران مدیریتی رو برو شد و مدیران جدید این شرکت علاوه بر عدم توانایی در پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از بانک ها و مطالبات اداره امور مالیاتی، قادر به پرداخت حقوق و معوقات کارگران،مرغداران و حتی قبوض انشعابات برق و گاز این مجتمع نبوده اند.

کارگران و مرغداران طلبکار از کشت و صنعت مهاباد چندین بار در ادارات مختلف شهرستان از جمله اداره تعاون و فرمانداری مهاباد تجمع کرده اند که در آخرین مورد معاون سیاسی فرمانداری مهاباد در جلسه امنیت کارگری شهرستان با نمایندگان کارگران این مجموعه تولیدی صنعتی دیدار کرد.

***
بیکاری ۲۸۰کارگرمعدن پابدانای جنوبی بامطالبات معوقه بدنبال تعطیلی تونل شماره ۶

فعالیت تونل شماره ۶ معدن پابدانای جنوبی که ۲۸۰ کارگر آن به دلیل مشکل مالی کارفرما بابت ۴ ماه مزد سال ۹۴ و عیدی پایان سال طلبکارند؛ تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

به گزارش۲۴فروردین ایلنا،تونل شماره ۶ زیر نظر بخش خصوصی اداره میشود و ظاهرا کارفرمای این واحد معدنی تصمیم گرفته است تا به دلیل مشکلات مالی بهرهبرداری از این واحد معدنی را متوقف کند.

این اتفاق درحالی است که پیش از این کارگران تونل شماره ۶ معدن پابدانای جنوبی در روز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه سال جاری یک تجمع اعتراضی برپا کرده بودند.

ظاهرا به دلیل تجمع اخیر جلسهای در ساعت ۱۱ صبح روز گذشته در فرمانداری شهرستان کوهبنان با حضور مسئولان اداری منطقه، مدیران معدن و چند تن از نمایندگان کارگران برگزار شده است که نتیجه آن اعلام تعطیلی موقت معدن بوده است.

همچنین در خصوص وضعیت کارگران نیز گفته میشود که ظاهرا هیچ تصمیم مشخصی در مورد پرداخت معوقات مزدی آنها گرفته نشده است و در عین حال پیشنهاد معرفی این کارگران به صندوق بیمه بیکاری نیز به دلیل مخالفت مسئولان اداره کار که بر نامساعد بودن شرایط صندوق بیمه بیکاری تاکید دارند مورد موافقت قرار نگرفته است.

بنابهمین گزارش به نقل از کارگرانی که در این معدن مشغول کارند، مشکلات مالی معدن خصوصی پابدانای جنوبی (ذغال سنگ)در حالی منجر به تعطیلی معدن شد که ظاهرا این معدن مبالغ زیادی از دولت بابت فروش ذغال سنگ طلبکار است.

***
۱۵۰ کارگر کارخانه ایساتیس اخراج شدند

عدم پرداخت ۲ماه حقوق و عیدی ۴۰۰ کارگر این کارخانه

منابع کارگری از اخراج ۱۵۰کارگر قرار دادی کارخانه تولید کننده انواع رادیاتور ایساتیس واقع در شهر صنعتی یزد خبر میدهند.
طبق گفته کارگران اخراجی، آنچه باعث نگرانی آنان شده این است که کارفرما قبل از استخدام از شماری از کارگران چکهای تضمینی در یافت کرده است که در حال حاضر وضعیت عودت این ضمانتها مشخص نیست.

کارگران اخراجی ایساتیس درباره مطالبات معوقه خود میگویند؛ دستمزد کارگران اخراجی وشاغل این واحد تولید کننده انواع رادیاتور در ماهای بهمن واسفند سال ۹۴ به همراه عیدی سال ۹۵ پرداخت نشده است.

به گزارش۲۴فروردین ایلنا،منابع کارگری دریزد میگویند در این واحد تولیدی حدود ۴۰۰ کارگر مشغول به کار هستند اما از ابتدای فروردین ماه جاری به دلیل آنچه از سوی کارفرما «رکود بازار فروش محصولات» عنوان شده است، تعداد ۱۵۰کارگر قرار دادی این کارخانه با میانگین سوابق کاریک تا ۵ سال پس از خاتمه قرارداد موقت کارشان اخراج شدهاند.

بنا به گفته این کارگران، کارفرما بعد از اخراج ۱۵۰ کارگر به کارگران باقی مانده اطلاع داده است که به دلیل مشکلات مالی حداقل تا پایان خرداد ماه فعالیت تولیدی ندارد و در نتیجه آنها دیگر بر سر کار خود حاضر نشوند.

به گفته این منابع خبری؛ کارگران بعد از اخراج برای بازگشت به کار و دریافت مطالبات معوقه به صورت مجزا به اداره کار یزد شکایت کردهاند و برای دریافت مقرری بیمه بیکاری معرفی شدهاند.

***
اخراج۳۰ کارگر رسمی چاپخانه مجاب با مطالبات معوقه

حدود ۳۰ کارگر رسمی چاپخانه مجاب به دلایلی که از آن بی اطلاعند، اخراج شدند.

به گزارش۲۴فروردین ایلنا،منابع خبری در چاپخانه مجاب که در منطقه عباس آباد شهر ری فعالیت دارد، گفتند کارگران این واحد انتشاراتی بصورت میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کار رسمی داشتند که از روز چهاردهم فروردین کارفرما با متوقف کردن فعالیت این چاپخانه از ورود آنان به محل کارشان جلوگیری کرده است.

این منابع خبری افزودند،کارفرما برای رهایی از کارگران رسمی و پرداخت نکردن مطالبات معوقهشان، پس از سالها کار درهای چاپخانه را به روی آنان بسته است و کارگران ناچار شدهاند با طرح شکایت در اداره کار برای بازگشت به کار خود اقدام کنند.
بر اساس گزارش کارگران، با وجود اخراج این ۳۰کارگر رسمی از سوی کارفرما، هنوز آنان بابت حقوق اسفند ۹۴ وعیدی ۹۵ طلبکارند.

به گفته این کارگران همچنین از شش سال پیش حق بن آنان به همراه اضافه کاری تعدادی از کارگران این چاپخانه در سال گذشته پرداخت نشده است.

کارگران اخراجی چاپخانه مجاب در بخش پایانی سخنانشان اضافه کردند،با وجود مستمر بودن ماهیت شغلی شان کارفرما نمیتواند بدون حکم اداره آنان را اخراج کند.
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.