فرماندار ریگان: ۸۰ روستا در استان کرمان در معرض نابودی

سه شنبه, 28ام اردیبهشت, 1395
اندازه قلم متن

tufan-shen

فرماندار «ریگان» یکی از شهر‌های استان کرمان با اعلام خبر دفن ۱۶ روستای این شهرستان زیر «شن‌های روان»٬ نسبت به خالی شدن شرق این استان از سکنه هشدار داده است.

به گزارش سایت محلی «صبح کویر»٬ امین باقری این مطب را روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در جمع خبرنگاران بیان کرده است.

آقای باقری گفته است که «بر اثر هجوم شن‌های روان و ریزگرد‌ها، ۱۶ روستای این شهرستان در شن فرو رفته و خالی از سکنه و متروکه شدند» که «بیش از ۳۲۰ میلیارد ریال خسارت» در پی داشته است.

به گفته وی این روستا‌ها در حاشیه کانون «بحران فرسایش بادی» قرار داشتند و کشاورزی، دامپروری و اشتغال در این روستا‌ها به طور کامل از بین رفته است.

آن‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده ۸۰ روستای دیگر در محاصره کامل شن‌های روان قرار دارند که در صورت مهار نشدن شن‌ها٬ این روستا‌ها نیز در شن فرو می‌روند.

وی همچنین هشدار داده که که در صورت مهار نشدن شن‌های روان و ریزگردها٬ شرق استان کرمان نیز نابود شده و خالی از سکنه خواهد شد.

خشکسالی ۲۰ ساله در کنار طوفان‌های مکرر شن و گسترش بیابان‌ها در شرق استان کرمان٬ به تهدیدی جدی برای روستاها٬ شهرها و شهرستان‌های شرقی این استان تبدیل شده است.

استان کرمان بر روی کمربند بیابانی قرار گرفته٬ از متوسط بارندگی کشور نیز چندان بهره نمی‌برد و مبارزه با گسترش شن‌های روان در این استان نیز چندان مثمر ثمر نبوده است.

با خشک شدن دریاچه «هامون» در سیستان و بلوچستان٬ بادهای ۱۲۰ روزه از استان سیستان هم فراتر رفته و به صورت غیر مستقیم کرمان را نیز در برگرفته است.

بر اساس آمارهای مالی اعلام شده سالانه طوفان شن هزینه‌های هنگفتی را به دلیل صدمه زدن به زیر ساخت‌های اجتماعی و اقتصادی به استان کرمان تحمیل می‌کند.
از: رادیو فردا
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.