تعطیلی گسترده ادارات و بانک‌ها در پی افزایش شدید دما در ایران

پنجشنبه, 4ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

رادیو فردا

افزایش شدید دما در ایران منجر به تعطیلی گسترده ادارات و بانک‌ها در روزهای سوم و چهارم مردادماه شد. استان تهران با تعطیلی ادارات از ظهر چهارشنبه و ثبت دمای ۴۳ درجه در ورامین، گرم‌ترین روزهای خود را تجربه کرد.

ساعات کاری در استان‌های آذربایجان شرقی و گلستان محدود و شعب بانک‌های دولتی در خوزستان در روز پنجشنبه تعطیل شدند. ادارات مازندران و البرز نیز ساعات کاری خود را کاهش دادند.

ادارات، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در سیستان و بلوچستان در روز چهارشنبه تا ساعت ۲ بعدازظهر و در روز پنجشنبه به‌طور کامل تعطیل شدند. استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و کرمان نیز ادارات و بانک‌های خود را در روز پنجشنبه تعطیل اعلام کردند.

قم با پیش‌بینی دمای ۴۷ درجه در روز شنبه، هر دو روز چهارشنبه و پنجشنبه را تعطیل اعلام کرد.

افزایش دما در هفته جاری و آینده ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در پنج روز آینده دمای هوا در بیشتر مناطق کشور به ۵۰ درجه سانتیگراد برسد. شهر تهران نیز در روزهای شنبه و یکشنبه با دمای ۴۱ درجه، گرم‌ترین روزهای خود را در سه روز آینده تجربه خواهد کرد.

گرمای بی‌سابقه جهان رکورد زد؛ ایران در وضعیت قرمز

موج گرمای بی‌سابقه در جهان، رکوردهای پیشین را شکست و روز ۳۱ تیر (۲۱ ژوئیه) به عنوان گرم‌ترین روز سال تاکنون ثبت شد. در ایران نیز پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در روزهای شنبه و یکشنبه (۶ و ۷ مرداد) به حدی افزایش یابد که برای سلامت مردم خطرناک باشد.

بیشتر در این باره:

اتحادیه اروپا: ۳۱ تیر گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ جهان بود

در ایران، موج گرما علاوه بر تعطیلی ادارات و تعدیل ساعات کاری در برخی شهرها، مصرف برق را نیز به شدت افزایش داده و باعث قطعی مکرر برق شده است. سخنگوی صنعت برق ایران از افزایش ۸٫۸ درصدی مصرف برق در روز چهارشنبه (۳ مرداد) نسبت به سال گذشته خبر داد و از مردم خواست تا ۲۰ مرداد که پیش‌بینی می‌شود گرما ادامه داشته باشد، در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

دیده‌بان اقلیمی اروپا اعلام کرده است که ۱۲ ماه گذشته، گرم‌ترین سال از زمان ثبت علمی دمای کره زمین بوده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که در صورت عدم مهار گرمایش زمین، امواج هوای گرم تشدید خواهند شد.

به گفته دانشمندان، گرمای شدید هوا نه تنها بر سلامت جسمی افراد تأثیر گذاشته و می‌تواند به کم‌آبی، آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی منجر شود، بلکه بر سلامت روانی نیز اثرات قابل توجهی دارد.

در همین حال، دیده‌بان اقلیمی اتحادیه اروپا (کوپرنیک) اعلام کرد که روز یکشنبه ۳۱ تیر (۲۱ ژوئیه) گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ بوده است. این رکورد جدید، نگرانی‌ها دربارهٔ تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین را افزایش داده و بار دیگر بر ضرورت کاهش تولید و مصرف سوخت‌های فسیلی تأکید می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های رسانه‌های داخل ایران و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ب / پ.پ

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.