حمله ستاد کلینتون به ترامپ برای اجاره دادن دفتر به بانک ملی ایران

سه شنبه, 13ام مهر, 1395
اندازه قلم متن

bank-melli-manhatan
شعبه بانک ملی ایران در ساختمان جنرال موتورز در منهتن واقع بود

‘کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاری تحقیقی’ گزارش داده است که شرکت املاک دونالد ترامپ از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ به بانک ملی ایران فضای تجاری اجاره داده بود؛ گزارشی که باعث شد ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، دونالد ترامپ را به ترجیح منافع شخصی بر منافع ملی متهم کند.

براساس این گزارش وقتی آقای ترامپ در سال ۱۹۹۸ ساختمان جنرال موتورز در خیابان پنجم نیویورک را خریداری کرد بانک ملی در آن ساختمان فعال بود. شرکت آقای ترامپ همچنان به اجاره دفتر به بانک ملی ایران برای چهار سال دیگر ادامه داد.

این درحالی است که وزارت خزانه داری آمریکا بانک ملی را در سال ۱۹۹۹ تحت مالکیت دولت ایران اعلام کرد.

براساس این گزارش مقام های آمریکایی بعدا مدعی شدند که ایران از بانک ملی برای کسب مواد حساس برای برنامه اتمی اش استفاده کرده است.

دولت آمریکا همچنین ادعا کرد که بانک ملی در سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ برای انتقال پول به یک واحد سپاه پاسداران به کار گرفته شد.

دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ایران را به عنوان دشمن آمریکا محکوم کرده است.

کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاری تحقیقی (ICIJ) نوشت که یک سند قضایی نشان می دهد که بهای اجاره حدود ۷۵۰ متر مربع در آن ساختمان برای بانک ملی ایران سالانه بیش از نیم میلیون دلار بود.

جیک سالیوان مشاور سیاست گذاری خانم کلینتون نامزد دمکرات ها در انتخابات در بیانیه ای نوشت این گزارش “بار دیگر نشان می دهد که ترامپ منافع تجاری خود را بالاتر از منافع ملی قرار می دهد.”

او نوشت: “این گزارش ریاکاری ترامپ در مورد ایران را فاش می کند. مثل کوبا شعارهای داغ سر می دهد اما وقتی نوبت پول درآوردن می شود حاضر است با هرکسی معامله کند.”

پیامدهای حقوقی اقدام سازمان آقای ترامپ در گرفتن اجاره بها از بانک ملی ایران معلوم نیست.

کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاری تحقیقی نوشت: “در آن زمان آمریکا تحریم های گسترده ای در ممنوعیت انجام معامله با ایران وضع کرده بود که از جمله شامل منع دریافت اجاره می شد. با این حال بعضی از سازمان های ایرانی معافیت های مشخصی دریافت کرده بودند و اگر اجاره آن دفتر جزو معافیت ها بود شرکت آقای ترامپ از نظر حقوقی به راحتی نمی توانست بانک ملی را بیرون کند.”

ستاد مبارزاتی آقای ترامپ از پاسخ به سوالات در این باره خودداری کرد اما گفت که آقای ترامپ در صورتی که رئیس جمهور شود گام هایی برای پرهیز از هرگونه تضاد منافع برخواهد داشت.
از: بی بی سی
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.