تاثیر تحریم فولاد بر اقتصاد ایران

دوشنبه, 22ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

اینکه فولاد در اقتصاد ایران نقشی مرکزی ایفا می‌کند، چه برای اسکلت‌بندی ساختمان‌ها و چه برای ساخت ماشین‌ها، باعث شده که اختلال کنونی در امر تجارت این کالا ضرر زیادی به اقتصاد ایران بزند. البته این درست خواست قدرت‌های غرب است که درصددند ایران را از ساخت سلاح‌های اتمی بازدارند و ادعای این کشور را مبنی بر این که قصدی برای تولید سلاح اتمی ندارد را نمی‌پذیرند.

دویچه وله: این روزها سازندگان مسکن و ساختمان و کارخانه‌داران در ایران با کمبود جدی فولاد و دیگر فلزات روبرو هستند. کمبود این فلزات نتیجه ممنوعیت صادراتی جدیدی است که از سوی اتحادیه اروپا مقرر شده و بر مشکلات اقتصادی ایران افزوده است، مشکلاتی که به خاطر تحریم‌ها در عرصه‌های مالی و نفتی روز به روز بیشتر شده است.

دستور اتحادیه اروپا برای تحریم فروش فلزاتی چون فولاد و آلومینیوم به ایران تاثیرات خود را از جمله بر بازار ساختمان‌سازی در ایران گذاشته است. با این همه ایران مقداری از فولاد مورد نیاز خود را هنوز از خارج تامین می‌کند.

ایران که برای جبران کمبود تولید فولاد در داخل کشور متکی به واردات این آلیاژ فلزی است، مجبور به کاهش میزان خرید خود از خارج کشور شده، چون خریداران فولاد با اقدامات اتحادیه اروپا و آمریکا روبرو هستند که بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و دیگر شرکت‌های تجاری را از معامله با ایران تا هنگامی که این کشور تغییری در برنامه اتمی خود ندهد، بازداشته‌اند.

برخی از خریداران ایرانی فولاد به علت عدم دسترسی به ارز کافی به معامله پایاپای روی آورده‌اند. اما تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا از ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) در مورد فروش فولاد، آلومینیوم و دیگر فلزات اساسی مقرر کرد برخی از بازرگانان را وادار ساخت که هر گونه فروشی را متوقف کنند و هم اکنون تجار ایرانی با افزایش قیمت‌ها و کمبود کالا برای خرید مواجه‌اند.

یک کارشناس آمریکایی مسائل اقتصادی به خبرگزاری رویترز گفت که ممنوعیت فروش فلزهایی چون آلومینیوم و فولاد به ایران که اخیرا از سوی اتحادیه اروپا مقرر شده است تاثیر زیادی بر رژیم ایران دارد و این رژیم را مجبور می‌کند دست به یک سری فعالیت‌ها بزند تا بتواند این تاثیر را دور بزند و همین باز مشکل‌ها و هزینه‌های تازه‌ای به بار خواهد آورد.

یک پیمانکار ساختمان‌سازی در تهران به رویترز گفت که بسیاری از پروژه‌های ساختمانی متوقف شده‌اند یک پیمانکار ساختمان‌سازی در تهران به رویترز گفت که بسیاری از پروژه‌های ساختمانی متوقف شده‌اند.

کاهش فعالیت‌های ساختمان‌سازی

در چند سال گذشته ایران سالانه در حدود ۱۰ میلیون تن فولاد از کشورهای دیگر وارد کرده است، اما طبق اطلاعات مرکز جهانی آمار فولاد حتی قبل از تحریم اروپا هم میزان واردات فولاد به ایران در حال کاهش بوده است. در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۲ میزان واردات فولاد ایران بالغ بر ۴ میلیون تن بوده است، یعنی تقریبا یک چهارم میزانی که این کشور در همین دوره زمانی در سال گذشته وارد کرده بود.

سازندگان مسکن و ساختمان پروژه‌های ساختمانی خود را متوقف و سرمایه‌ای را که در اختیار دارند به بخش‌های دیگر منتقل کرده‌اند، برای نمونه آنها زمین می‌خرند یا پول خود را تبدیل به طلا می‌کنند، بجای آنکه آن را در بخش‌هایی که احتیاج به زمانی طولانی برای سوددهی دارد به کار بیندازند.

فرید که ۴۹ ساله و مدیر یک شرکت مهم ساختمان‌سازی در تهران است به رویترز گفت: «تحریم‌ها همه پروژه‌های دولتی را متوقف کرده‌اند. در حال حاضر قوی‌ترین پیمان‌کارها هم دست از کار کشیده‌اند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.