برگزاری مراسم بزرگداشت ستار بهشتی در فرانسه + تصویر

سه شنبه, 23ام آبان, 1391
اندازه قلم متن

رهسا نیوز: جمعی از فعالان سیاسی و مدنی مقیم شهرپاریس با برگزاری مراسمی در خیابان سن میشل این شهر یاد و خاطره وبلاگ نویس شهید، ستار بهشتی را گرامی داشتند.

به گزارش رهسا نیوز، جمعی از فعالان سیاسی و مدنی این شهر که تعدادشان به بیش از صدها نفر میرسید، در خیابان سن میشل این شهر گرد هم امدند و یاد وبلاگ نویس و خبرنگار گمنام جنبش سبز(رهسا نیوز و سحام نیوز) را گرامی داشته و خواستار پیگیری و محکومیت امران و عاملان این جنایت هولناک در زندانهای جمهوری اسلامی شدند.

به گزارش رهسا نیوز، در این مراسم تنی چند از فعالان سیاسی از جمله خانم دکتر بهیه جیلانی، اقای امینی و شاعرمحمد جلالی به سخنرانی پرداخته و درباره وضعیت اسفبار زندانهای جمهوری اسلامی و نقض حقوق زندانیان در این زندانها سخنرانی کرده و خواستار رسیدگی مراجع قانونی و سازمانهای حقوق بشری به پرونده شهید ستار بهشتی شدند.

شهید ستار بهشتی ، وبلاگ‌نویس و خبرنگار ۳۵ ساله‌ای که با نام مستعار شهاب ازادی، ستار آزادی و سعید آزاد در شبکه‌های مجازی و به ویژه فیسبوک مطلب می‌نوشت، روز نهم آبان ماه، با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش در رباط‌کریم بازداشت و به بازداشت‌گاه پلیس امنیت تهران منتقل شد اما پس از یک هفته، خبر مرگ وی از سوی نیروهای امنیتی به خانواده‌اش داده شد و وی روز ۱۸ آبان ماه، بدون حضور اعضای خانواده‌اش به خاک سپرده شد.

گفتنی است، از زمان خاکسپاری ستار بهشتی، ارتباط خانواده‌ی وی با سایت‌های خبری و خبرنگاران قطع شده و این خانواده تهدید شده‌اند که در صورت اطلاع‌رسانی درباره فرزند جان‌باخته‌شان دستگیر می‌شوند.

همچنین روز یکشنبه، احمد توکلی، از اعضای اصول‌گرا و پرنفوذ مجلس شورای اسلامی ایران در نطق میان‌دستور خود با اشاره به کشته شدن ستار بهشتی، خواهان پیگیری اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و ارایه گزارشی در خصوص این موضوع شد و هم‌زمان از قوه قضاییه خواست که در این خصوص توضیح دهد و با مقصران این امر برخورد کند.

به دنبال این نطق کم‌سابقه، ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی که ریاست آن را جواد لاریجانی بر عهده دارد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مساله‌ی «فوت ستار بهشتی در زمان تحقیق از وی در اداره پلیس را با جدیت کامل پیگیری می‌کند».

این ستاد در اطلاعبه خود نوشت که «با دستور قاطع و ویژه» صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، «تمام ابعاد قضیه تحت بررسی دقیق قرار گرفته است و نتایج این تحقیقات به زودی از سوی سخنگوی قوه قضاییه و سایر مسوولان ذی‌ربط به اطلاع عموم مردم خواهد رسید».

این اطلاعیه افزوده است: «بر همین اساس هر فردی که قصورا یا تقصیرا در این واقعه دخالت داشته، سریع، قاطع و بدون اغماض از سوی دستگاه قضایی مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.»

ستاد حقوق بشر در پایان مدعی شده که «در جمهوری اسلامی ایران حقوق همه شهروندان، حتی متهمان و دستگیرشدگان، طبق قوانین حاکم به ویژه مقررات قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب سال ۱۳۸۳ و دستورالعمل اجرایی آن، محفوظ بوده و خواهد بود».

این درحالی است که مورد مرگ ستار بهشتی در زمان بازداشت، یکی از چندین مورد مشابهی است که در سال‌های اخیر در زندان‌های ایران اتفاق افتاده که از جمله می‌توان به قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی-کانادایی در زندان اوین در خرداد ماه ۱۳۸۲ اشاره کرد که با گذشت نزدیک به ده سال از آن، هنوز عامل یا عاملان آن قتل مشخص نشده‌اند. هم‌چنین فعالان حقوق بشر با اشاره به مرگ زندانیان سیاسی چون امیدرضا میرصیافی، اکبر محمدی و هدی صابر در زندان‌های ایران، کارنامه‌ی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در این زمینه را تیره ارزیابی می‌کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.