زنگنه: درآمد نفتی ایران امسال به ۴۱ میلیارد دلار می‌رسد

دوشنبه, 27ام دی, 1395
اندازه قلم متن

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی تا پایان سال ۱۳۹۵ را ۴۱ میلیارد دلار برآورد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آقای زنگنه با اعلام این خبر گفته است: “البته به این معنی نیست که ۴۱ میلیارد دلار وصولی داریم. زیرا وصولی با چند ماه تاخیر حاصل می‌شود اما آنچه در بودجه پیش‌بینی‌شده به طور مطمئن تحقق پیدا می‌کند.”

بیشتر از یک ماه پیش حسن روحانی لایحه بودجه سال ۹۶ را به مجلس ارائه کرد که قیمت هر بشکه نفت در سال آینده حدود ۵۵ دلار پیش‌بینی شده است.

وزیر نفت ایران درباره درآمد نفتی ایران از ابتدای سال ۹۵ گفته است: “در ۹ ماهه سال جاری ۲۴ میلیارد دلار وصولی داشتیم و این چند ماه هم فکر می‌کنم وصولی خوبی داشته باشیم و آنچه در بودجه پیش‌بینی شده، تامین شود.”

همزمان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران از افزایش بی سابقه صادارت نفت ایران خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری شانا آقای جهانگیری امروز دوشنبه، ٢٧ دی‌ماه (۱۶ ژانویه) گفته است: “در کمتر از یک سال گذشته میزان صادرات نفت و میعانات گازی به بالاترین سطح در تاریخ پس از انقلاب رسیده است”.

تحریم‌های نفتی آمریکا و اروپا در سال ۲۰۱۲ میزان صادرات نفت ایران را به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش داده بود اما بعد از اجرای توافق هسته‌ای (برجام) صادرات نفت ایران به بیش از دو برابر زمان تحریم‌ها رسید.

پیشتر اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهور ایران گفته بود که پس از تحریم نفت ایران، فقط هند و چین از ایران نفت می‌خریدند که به گفته او با روشی “بسیار تحقیرآمیز” انجام می‌شد.

”افزایش صادرات نفت ایران به هند”

موسسه پیش‌بینی و تحقیقات نفتی تامسون رویترز هفته پیش با استناد به “داده‌های ردگیری تانکرهای نفتی” از افزایش صادرات نفتی ایران به هند خبر داد.

به گفته این موسسه، پالایشگاه‌های هندی پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خرید نفت از این کشور را از سر گرفته‌اند و واردات سالانه نفت هند از ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به رکورد جدیدی در پانزده سال گذشته دست یافته است.

بر اساس این گزارش، افزایش قابل توجه خرید نفت از ایران موجب شده تا این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به چهارمین تامین کننده بزرگ نفت هند تبدیل شود. این در حالی است که ایران قبل از تحریم‌ها دومین تامین کننده بزرگ نفت هند محسوب می‌شد.

موسسه تامسون رویترز گفته است در سال گذشته میلادی، سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان روزانه حدود ۴۷۳ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد. در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۵، ۲۰۸ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز بود.

”تصمیم اوپک و افزایش قیمت نفت”

وزیر نفت ایران امروز دوشنبه ٢٧ دی‌ماه(۱۶ ژانویه) نسبت به افزایش قیمت نفت در سال آینده میلادی در پی تصمیم اخیر سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) اظهار خوش‌بینی کرده است.

بیژن زنگنه گفته است: “البته در حال حاضر هم قیمت‌ها رو به بالا بوده اما بیشتر می‌شود زیرا تاکنون افزایش قیمت‌ها ناشی از آثار روانی اوپک بوده اما از ابتدای ژانویه به بعد آثار فیزیکی تصمیم اوپک هم در بازار مشخص می‌شود. فکر می‌کنم قیمت نفت پایدار بماند زیرا مصرف‌کننده هم راضی نیست قیمت نفت کاهش پیدا کند.”

حدود یک ماه و نیم پیش، کشورهای عضو سازمان صادرکنندگان نفت بر سر کاهش تولید به توافق رسیدند. بر اساس این توافق که از حدود دو هفته پیش و با آغاز سال نوی میلادی اجرایی شده، این سازمان به مدت شش ماه تولیدش را یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه کم خواهد کرد.

ده روز بعد در اوایل دسامبر ، کشورهای عضو این سازمان به همراه کشورهای تولید کننده غیرعضو به طور مشترک به عنوان بخشی از این توافق تولیدکنندگان نفت غیر اوپک پذیرفته‌اند که به میزان ۵۵۸ هزار بشکه از تولید روزانه خود بکاهند.

ایران در راستای “معافیت نفتی” خود از تثبیت یا کاهش تولید مستثنی شده است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.