مشکلات اقتصادی ایران کودکان کار را افزایش داده است

شنبه, 11ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

بالا رفتن هزینه‌های تولید به دلیل اعمال تحریم‌ها، صاحبان کارگاه‌های تولیدی را به فکر استفاده از نیروی ارزان و بی دردسر کودکان انداخته است.

بالا رفتن هزینه‌های تولید، افزایش بیکاری و نرخ بالای تورم از جمله عواملی هستند که باعث شده‌اند تعداد کودکان کار در ایران افزایش بیابد. صاحبان صنایع کوچک در این شرایط به استفاده از نیروی ارزان کار کودکان متمایل می‌شوند.

به نوشته دویچه وله، جاوید سبحانی عضو سابق انجمن حمایت از حقوق کودکان در این باره به خبرگزاری ایلنا گفته است که با توجه به مشکلات اقتصادی موجود و افزایش هزینه‌های تولید و از آنجایی که کارفرما طبق قانون کار نمی‌تواند حقوق کارگر را چندان کاهش دهد، به نیروی کار جایگزین روی می‌آورد.

وی افزوده است: «بیشترین نیروی کار جایگزین را کودکان تشکیل می‌دهند که از شمول قانون کار خارج‌اند و به عناوین مختلف تحت بهره کشی قرار می‌گیرند و بخشی از آن‌ها در کارگاه‌های غیرقانونی که خارج از نظارت وزارت کار هستند، مشغول به کار می‌شوند».

مطابق قانون کار ایران، به کار گرفتن کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است. این قانون همچنین برای کار کودکان ۱۵ تا ۱۸ ساله نیز شرایط خاصی را پیش‌بینی کرده، اما این قانون عملا نادیده گرفته می‌شود.

بهزیستی کودکان مشغول در خیابان را کودک خیابانی نمی‌داند و وزارت کار نیز آنها را در ردیف کودکان کار قرار نمی‌دهد بهزیستی کودکان مشغول در خیابان را کودک خیابانی نمی‌داند و وزارت کار نیز آنها را در ردیف کودکان کار قرار نمی‌دهد

از سوی دیگر کودکان بیشتر در کارگاه‌های کوچک و کمتر از ۱۰ نفره به کار گرفته می‌شوند که از شمول قانون کار خارج‌اند وعملا هیچ نظارتی بر آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

مشکل دیگر کودکان کار این‌جاست که هیچ نهادی مسئولیت آن‌ها را قبول نمی‌کند. جاوید سبحانی در این باره به ایلنا گفته‌ است: «بهزیستی کودکان مشغول در خیابان را کودک خیابانی نمی داند و وزارت کار نیز آن‌ها را در ردیف کودکان کار قرار نمی دهد و به خاطر مغشوش بودن مفهوم، هیچ کدام از سازمان‌ها مسئولیت این کودکان را بر عهده نمی‌گیرند».

تورم، تعداد کودکان کار را افزایش داده است

افزایش هزینه‌های خانوار به دلیل تورم و نیز بیکاری نان‌آور خانه دو عامل دیگری هستد که باعث بالا رفتن تعداد کودکان کار شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.