آزادی کارگران بازداشتی نیشکر هفت‌تپه

یکشنبه, 8ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

اتحادیه آزاد کارگران ایران می گوید که کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز شنبه نیز در اعتصاب به سر بردند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد که ۱۰ تن از کارگران بازداشتی این شرکت روز شنبه هفتم مرداد آزاد شده اند. پیش از این نیز ۵ کارگر بازداشتی روز چهارشنبه چهارم مرداد آزاد شده بودند.

به گفته این تشکل کارگری، ۱۰ کارگر بازداشتی که در این مدت در زندان دزفول بوده اند،‌ از سوی دادستانی به طور موقت و با سپردن کفالت یا فیش حقوقی از زندان آزاد شده‌اند.

پیشتر، آمارهای متفاوتی در مورد تعداد کارگران بازداشت شده در نیشکر هفت‌تپه منتشر شده بود. از جمله سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از بازداشت ۲۰ تن از کارگران این شرکت خبر داده‌ بود ولی اتحادیه آزاد کارگران ایران از بازداشت ۱۳ تن و خبرگزاری ایلنا از دستگیری ۱۵ کارگر خبر داده بودند. این بازداشت‌ها به دست نیروی انتظامی و ماموران امنیتی صورت گرفته بودند. این در حالی بود که ‌رضا نجاتی،‌ فرماندار شوش، به خبرگزاری ایسنا گفته بود: در جریان بازداشت کارگران نیست.

در همین حال،‌ به گفته سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، شماری از کارگران نیشکر هفت‌تپه در حمایت از همکاران زندانی خود در مقابل دادگاه دزفول تجمع کرده بودند.

پیشتر شماری از تشکل های کارگری در ایران و نیز فدراسیون بین المللی کارگران صنایع غذایی،‌کشاورزی و خدمات به شدت از بازداشت شماری از کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه انتقاد کرده بودند. در این ارتباط،‌ پیتر روزمن، مسئول بخش بین‌الملل و کمپین فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع غذایی، ‌کشاورزی و خدمات،‌ روز چهارشنبه به رادیو فردا گفته بود که این فدراسیون در صورت ادامه بازداشت این کارگران به سازمان بین‌المللی کار شکایت خواهد کرد.

در این میان، به گزارش سایت اتحاد، ‌متعلق به اتحادیه آزاد کارگران ایران، همزمان صدها تن از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه برای تحقق خواسته های خود،‌ آزادی همکاران زندانی و نیز پرداخت شدن مطالبات صنفی‌شان در اعتصاب به سر می بردند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار دریافت حقوق اردیبهشت و خرداد امسال، حقوق بهمن و اسفند سال ۹۴، هشت ماه بن سال گذشته و پاداش دو سال قبل‌شان هستند.​

در این حال، کارفرمای بخش خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه تنها نیمی از حقوق یک ماه کارگران را به آنان پرداخت کرده است.

بر اساس گزارش‌ها،‌ کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه همچنین خواستار بازگرداندن مالکیت این واحد به دولت هستند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری انتقادهایی را به همراه داشت.

ورود مدعی العموم به مشکلات کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه

مصطفی نظری، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شوش، روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه،‌ از «ورود مدعی العموم به مشکلات جمعی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه» خبر داد.

وی گفت: «کارگران این کارخانه مطالباتی دارند که دادستانی پیگیر مطالبات حقوق کارگران این شرکت است و نسبت به این موضوع ورود کرده‌ایم».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این مقام قوه قضائیه سه شنبه گذشته به کارگران معترض شرکت نیشکر هفت‌تپه توصیه کرده بود مطالبات خود را از طریق قانونی پیگیری کنند چرا که تجمع در جاده و مسدود کردن مسیر تردد خودروها «یک اقدام غیرقانونی» است.

مصطفی نظری گفته بود: «تجمع تعدادی از کارگران نیشکر هفت‌تپه در جاده سراسری شوش – اهواز و مسدود کردن این جاده غیرقانونی بوده و با متخلفان برخورد می‌شود».

وی با اعلام اینکه این موضوع از سوی نیروی انتظامی به صورت جدی پیگیری خواهد شد، گفته بود: «افرادی که دست به تجمع خودسرانه زده‌اند شناسایی و مجازات می‌شوند».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.