برداشت هزاران میلیارد از صندوق توسعه ملی، برای پرداخت حقوق کارکنان دولت

شنبه, 7ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

tuman

به تعویق افتادن مکرر پرداخت حقوق ها به سبب خالی بودن جیب دولت، نشان می دهد که کار به مرحله ای غیر قابل بازگشت رسیده و دولت ناچار از آشکارسازی دست خالی خود شده است.

در حالی که کمتر از دو ماه به پایان سال نمانده است، بخشی از حقوق برخی کارمندان شاغل و بازنشسته کشوری و لشکری پرداخت نشده است. تا پیش از این، دولت از پروژه های عمرانی، بودجه های ارگانی، منابع استانی، بدهی های معوقه و حتی یارانه های نقدی ماهانه و هرجای دیگر که توانسته بود، زده بود تا کار به تاخیر در پرداخت حقوق ها نرسد. اما بالاخره از آغاز زمستان ۹۱ ناتوانی در تامین به موقع دستمرد حقوق‌بگیران دولت نیز در کارنامه حاکمیت یکدست اصولگرا ثبت شده است

از زمانی که گفتند نفت را بر سر سفره مردم می آوردند و وعده عدالت دادند، پیش از ۷ سال می گذرد، قرار بود دانه درشت های اقتصادی شناخته شوند و دست آنان از بیت المال قطع شود. دانه درشتی که معرفی نشد هیچ، نفت هم از سر سفره مردم قطع شد و اکنون بسیاری از اقشار که خصوصا حقوق بگیر دولت هستند مدتی است که حقوق نگرفته اند و یا با تاخیر دریافت کرده اند. درآمدها روز به روز کمتر می شود، به همان نسبت تورم افزایش پیدا می کند و از قدرت خرید مردم کاسته می شود.

به گزارش کلمه، آمارهای مختلفی از کسری بودجه امسال دولت وجود دارد. دولتمردان، نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی هرکدام یک چیز می گویند. اما بر سر حداقل چیزی در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اتفاق نظر وجود دارد. این رقم مربوط به حدود دو ماه قبل است، و حالا با تحریم های بیشتر در پیش رو و نشانه های دیگری همچون افزایش بدهی دولت به بانک ها و توقف پرداخت های دولت به پیمانکاران، می توان بحرانی تر شدن اوضاع را حدس زد.

هشدارهای یک نماینده مجلس که هفته پیش از ناتوانی وزارت بهداشت و درمان در پرداخت حقوق کارمندان خود سخن می گفت و به تعویق یک ماهه کامل اشاره می کند، تنها اشاره ای به نوک کوه یخ بود. این در حالی است که ماه گذشته هم در همین روزها، کلمه گزارش داد که حقوق ماهانه بسیاری از کارمندان شاغل و بازنشسته کشوری و لشکری هنوز پرداخت نشده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.