به داد کشاورزان شاهین‌شهر و میمه برسید

چهارشنبه, 18ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

shahinshahr

بی آبی کمر کشاورزان دو شهر شاهین شهر و میمه را خم کرده است و مهم ترین اصلی که باید در نجات کشاورزی این دو شهرستان رعایت شود و در دستور کار دولت قرارگیرد، ورود آب به منطقه از طریق کانال انتقال آبی است که با مشارکت کشاورزان ساخته شده است.

خشکسالی در دو بخش میمه و مرکزی شهرستان شاهین شهر و میمه باعث شده تا قنواتی که بعضا عمری به قدمت تاریخ دارند، دچار مشکلات عدیده ای از جمله ریزش شوند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) -اصفهان، نماینده شهرستان های برخوار، شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خشکسالی موجود و خسارت وارد شده به کشاورزان این شهرستان گفت: اگر در این وضعیت خشکسالی به کشاورزان دو شهرستان برخوار، شاهین شهرومیمه رسیدگی نشود مشکلات معیشتی کشاورزان، آنها را وادار به مهاجرت به اصفهان می کند.

حسینعلی حاجی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: خشکسالی در دو بخش میمه و مرکزی شهرستان شاهین شهر و میمه باعث شده تا قنواتی که بعضا عمری به قدمت تاریخ دارند، دچار مشکلات عدیده ای از جمله ریزش شوند و عدم لایروبی، بازسازی و تعمیر فوری آنها باعث گردد تا کشاورزان به خوبی نتوانند از قنوات موجود که تنها راه درآمد آنان نیز به حساب می آید، بهره برداری کنند.

وی ادامه داد: قناتهای میمه، وزوان، اذان و قاسم آباد فروریخته و اگر دولت نسبت به تامین اعتبار لازم برای لایروبی و بازسازی آنها اقدام به موقع نداشته باشد مشکلات کشاورزان این منطقه دوچندان میشود.

خشکی کانال انتقال آب به شهرستان های برخوار، شاهین شهر و میمه

حاجی با تاکید بر اینکه خشک شدن کانال انتقال آب به بخش مرکزی شهرستان شاهین شهر و میمه و شهرستان برخوار وضعیت را برای کشاورزان بغرنج تر کرده ادامه داد: در سالهای گذشته با توافقی که بین دولت و کشاورزان این منطقه صورت گرفت مقرر شد تا دولت نسبت به تامین آب کشاورزان شهرستان های یاد شده اقدام کند و متعهد شد تا اگر این کانال با مشارکت مردم ساخته شود سهمی از آب منتقل شده نیز به کشاورزان اختصاص یابد. این در حالی است که علی رغم اینکه کشاورزان منطقه با گرفتن وام های سنگین در این امر مشارکت کردند ولی از سال ۱۳۸۶ تاکنون این کانال خشک شده و هیچ آبی جهت کشاورزی در اختیار وام گیرندگان قرارنگرفته. در حال حاضر بالغ بر ۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت در این منطقه وجود دارد و برای آبیاری قطره ای این مقدار، مبلغی بیش از ۲۵ میلیارد تومان وام توسط کشاورزان گرفته شده است.

نماینده مردم شهرستان های برخوار، شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی افزود: از زمانی که قرار شد آبیاری مکانیزه در این منطقه اجرا شود و کشاورزان با گرفتن وام خود را مقروض کردند، به دلیل اینکه از سال ۱۳۸۶ تاکنون هیچ آبی در این سیستم مکانیزه جاری نشده، تمامی تجهیزات آبیاری مکانیزه در زیر خاک مدفون شده و آماده اجرای طرح های کشاورزی در منطقه است که با نهایت تأسف به دلیل نبودن آب همه هزینه ای که صورت گرفته بلا استفاده مانده و فقط با سررسید اقساط کشاورزان را دچار اشکال کرده است.

حاجی با اشاره به اینکه اگرچه برای زمین های موجود طرح های آبیاری مکانیزه به صورت قطره ای و تحت فشار اجرا شده اما عدم وجود آب کار را برای کشاورزانی که در برخی از موارد در گروه های ۲۰ نفره اقدام به گرفتن وام های ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی کرده اند سخت کرده است افزود: سررسید اقساط وام های اخذ شده توسط کشاورزان و عدم کشاورزی در منطقه باعث شده تا بانک های عامل نسبت به وصول معوقات گیرندگان اقدام کرده و در بسیاری از موارد کشاورزان با اجرائیه های بانک ها مواجه شدند که این موضوع وضعیت معیشتی کشاورزان را تحت الشعاع قرار داده است و در برخی از موارد باعث از هم پاشیده شدن زندگی آنها نیز شده است.

وی از دولت خواست موضوع استمهال وام های اجرای آبیاری مکانیزه کشاورزان این منطقه، به اقدامی ضروری تبدیل شده و در سریع ترین زمان ممکن مشکل وام گیرندگان حل شود.

۷۵ میلیارد تومان خسارت خشکسالی در شهرستان های شاهین شهرومیمه و برخوار

نماینده مردم شهرستان شاهین شهرومیمه ۳۰ میلیارد تومان از ۴۰ میلیارد تومان خسارت وارده در شهرستان شاهین شهر ومیمه را مربوط به بخش مرکزی و مابقی را مربوط به بخش میمه دانست و گفت: باتوجه به اینکه کشاورزان این شهرستان تنها راه درآمدشان همین کشاورزی است اگر برای جبران خسارت وارده فکری نشود ادامه فعالیت های کشاورزی در این منطقه آینده خوبی را نشان نمیدهد و این در حالی است که همین مشکل در شهرستان برخوار باعث شده تا از ۲۵ هزار هکتاری که در آن کشت پاییزه و بهاره صورت میگرفته،کشت بهاره کامل از بین برود و کشت پاییزه هم نیمی از آن انجام شود. در شهرستان برخوار اگرچه ۲ هزار هکتار از زمین های قابل کشت، تحت پوشش آبیاری قطره ای با استفاده از آب کانال بوده اما مشکل نبود آب کشاورزان شهرستان برخوار را با خسارتی بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان مواجه کرده است. در شهرستان برخوار ۸ هزار خانوار کشاورز تنها ممر درآمدشان از بین رفته و مشکل معیشت دارند، اقساط وام هایشان سررسید شده و به دلیل عدم کشاورزی توان پرداخت ندارند.

بی آبی کمر کشاورزان شهرستان را خم کرده

حاجی با اشاره به بازدید از قنوات بخش میمه به همراه مدیرکل بحران استانداری اصفهان و فرماندار شهرستان شاهین شهرومیمه و نیز بازدید ازشهرستان های برخوار و شاهین شهرومیمه به همراه مسئولین استان و مشکلات عدیده کشاورزان این دو شهرستان، پرداخت خسارت به کشاورزان، استمهال وام های اخذ شده، کمک های معیشتی را از دولت خواستار شد و گفت: بی آبی کمر کشاورزان هر دو شهرستان را خم کرده است و مهم ترین اصلی که باید در نجات کشاورزی این دو شهرستان رعایت شود و در دستور کار دولت محترم قرارگیرد، ورود آب به منطقه از طریق کانال انتقال آبی است که با مشارکت کشاورزان ساخته شده است. باید برای حل مشکل در طرح انتقال آب از خلیج فارس یا دریای مازنداران و حتی با اجرای طرح های جدید از جمله ایجاد بارانهای مصنوعی این معضل حل شود چراکه بی آبی در این دو شهرستان، آواره شدن کشاورزان و هجرت به کلان شهری چون اصفهان را به همراه دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.