نخست وزیر کانادا: ایران باید به همسر کاووس سیدامامی اجاره خروج دهد

سه شنبه, 29ام اسفند, 1396
اندازه قلم متن

عکس خانواده سیدامامی از صفحه اینستاگرام رامین سیدامامی

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، می گوید ایران باید به همسر کاووس سیدامامی، شهروند ایرانی-کانادایی، که بهمن ماه در زندان درگذشت اجازه دهد کشورش را ترک کند.

مقام های ایرانی روز هشتم مارس درحالی که خانم مریم ممبینی قصد داشت با دو پسرش از تهران راهی کانادا شود مانع خروج او شدند.

آقای ترودو روز دوشنبه در پیامی در توییتر نوشت: “ایران باید به مریم ممبینی اجازه دهد این کشور را ترک کند و به کانادا سفر کند تا در کنار خانواده اش باشد و رژیم (ایران) باید به سوالات در مورد مرگ شوهر او، کاووس سیدامامی، در زندان اوین پاسخ دهد.”

پیشتر وزیر خارجه کانادا نیز از ممانعت از خروج خانم ممبینی ابراز انزجار کرده بود اما مقام های ایرانی تاکنون در این راه توضیحی نداده اند.

کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا روز ۸ مارس گفته بود: “برای من مایه انزجار است که مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی، اجازه خروج از ایران را نیافته. ما می خواهیم که او به عنوان یک کانادایی آزادی بازگشت به کشورش را داشته باشد.”

خانواده سیدامامی گفته اند که ضبط پاسپورت خانم سیدامامی یک تاکتیک فشار است تا فرزندانش در کانادا سکوت اختیار کنند.

خبر درگذشت کاووس سید امامی، فعال محیط زیست و استاد دانشگاه در روز ۲۱ بهمن، دو هفته بعد از بازداشت او به خانواده‌اش اعلام شد.

مقام‌های قضایی ایران می‌گویند که آقای سیدامامی، در زندان خودکشی کرده و او را متهم می‌کنند که بخشی از یک شبکه جاسوسی برای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بوده است. اما این ادعا با تردید گسترده حتی در میان نمایندگان مجلس روبرو شده است.

مریم ممبینی روز ۲۱ بهمن برای سه ساعت تحت بازجویی قرار گرفته بود که پیش از اعلام خبر مرگ همسرش به او بود. خانواده آقای سیدامامی می گویند که مقام ها از خانم ممبینی تعهد کتبی گرفته‌ بودند با رسانه‌ها صحبت نکند وگرنه خود او را هم بازداشت خواهند کرد.

رامین سید امامی پس از ترک ایران شرح داده است که خانواده او از زمان اعلام خبر فوت پدرشان تحت فشار زیاد و در “ارعاب دایمی بوده اند.”

دولت کانادا چند روز پس از انتشار خبر درگذشت آقای سیدامامی خواهان پاسخگویی ایران درباره شرایط مرگ او شد.

کریستیا فریلند در آن زمان گفت: “یک کانادایی جان خود را از دست داده است. ما انتظار داریم که دولت ایران اطلاعات و پاسخ‌های خود را درباره شرایط منتهی به این تراژدی در اختیار ما بگذارد.”

کانادا روابط دیپلماتیک خود را با ایران از سال ۱۳۹۱ به تعلیق درآورده و در تهران سفارت ندارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.