ترکیه می‌گوید در مورد خرید نفت ایران تنها از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کند

پنجشنبه, 7ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

نهاد زیبکچی

وزیر اقتصاد ترکیه، روز شـشم تیر ماه اعلام کرد سیاست‌های کشورش در مورد خرید نفت ایران، تنها بستگی به تحریم‌های سازمان ملل متحد دارد و آنکارا در موارد دیگر تنها بر پایه منافع خود تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش تلویزیون دولتی ترکیه، نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد آن کشور، روز چهارشنبه در جریان یک مصاحبه مطبوعاتی، به گزارش‌های مربوط به خواسته ایالات متحده از هم‌پیمانانش برای توقف خرید نفت ایران، واکنش نشان داده‌است.

آقای زیبکچی گفته است «از منظر ترکیه، تصمیم ایالات متحده الزام‌آور نیست».

وزیر اقتصاد ترکیه می‌گوید آنکارا بر پایه منافع خودش تصمیم می‌گیرد: «ما تنها تصمیم‌های سازمان ملل (در پیوند با تحریم‌ها) را به‌رسمیت می‌شناسیم، تا کشور دوست و برادر، ایران، از این تصمیم‌ها(ی دیگر) آسیبی نبیند».

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، پنجم تیر ماه گفته بود کشورهای خریدار نفت ایران از آغاز ماه نوامبر (۱۳ آبان) و با از سرگیری تحریم‌های ایالات متحده علیه تهران، باید تمام واردات خود از این کشور را متوقف کنند.

اظهارات نهاد زیبکچی در همان روزی مطرح شده که سفیر آمریکا در سازمان ملل در جریان دیدار با نخست‌وزیر هند، خواستار کاهش وابستگی دهلی نو به نفت ایران شد. نیکی هیلی گفته است نخست وزیر هند، نارندرا مودی «کاملا از مواضع ما در مورد ایران آگاهی دارد و سوالی در این باره نپرسید. انتقادی هم نداشت. شرایط را فهمید همچنان که می‌داند روابط هند و ایالات متحده قدرتمند است و لازم و شایسته است که به همین شکل باقی بماند.»

هند یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت ایران است؛ وزیر خارجه هند، اوایل خرداد ماه، اعلام کرد که دهلی تنها تحریم‌های اعمال‌شده از سوی سازمان ملل متحد را اجرا می‌کند و از تحریم‌های یکجانبه پیروی نمی‌کند. با این حال وزیر نفت هند اعلام کرده است در سال جاری مالی هند، که تقریبا همزمان با سال خورشیدی ایران آغاز شد، واردات نفت این کشور از ایران کاهش خواهد یافت.

ژاپن و کره جنوبی، دیگر واردکنندگان عمده نفت ایران، نیز در حال گفت‌وگو با آمریکا درباره تحریم‌ها هستند.

برپایه گزارش تی‌آر‌تی، گزارش‌های رادیو فردا|ت.ت

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.