شیرین عبادی در نشست حقوق بشر در ژنو: ادبیات نماینده ی جمهوری اسلامی نماد فرهنگ و تمدن ایرانی نیست

سه شنبه, 22ام اسفند, 1391
اندازه قلم متن

shirin ebadiشیرین عبادی برنده جایزه ی صلح نوبل در مقر سازمان ملل متحد در شهر ژنو به رفتار و ادبیات نماینده جمهوری اسلامی اعتراض نمود. وی که در یکی از نشست های جانبی بیست و دومین اجلاس شورای حقوق بشر سخنرانی می نمود، کلمات و عبارات به کار رفته از سوی محمد جواد لاریجانی رئیس ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی را بسیار زشت و توهین آمیز تلقی کرد. او همچنین توهین های نماینده ی جمهوری اسلامی به گزارشگر ویژه سازمان ملل را مایه تاسف خواند و اعتراض رئیس شورای حقوق بشر و دیپلمات های حاضر در جلسه به بی احترامی های لاریجانی را نشانه هایی از واکنش های صورت گرفته علیه نماینده ی جمهوری اسلامی دانست.

او اضافه کرد وقتی چنین برخوردی با نمایندگان سازمان ملل و گزارشگر ویژه ی شورای حقوق بشر صورت می گیرد، متهمین سیاسی و دگراندیش در دادگاه ها چگونه با اتهامات روبه رو می شوند؟

به گفته ی وی نظریه پردازی نماینده ی جمهوری اسلامی در مورد مجازات های غیرقانونی برای همجنسگرایان و صادر کردن احکامی ضد انسانی مانند پرتاب از کوه برای اقلیت های جنسی و همچنین زندانی نمودن وکلا در کنار موکلشان از دیگر موارد نقض حقوق بشر در ایران به شمار می آید.

برنده ی جایزه ی صلح نوبل گزارشگران حقوق بشر را آیینه ایران دانست و گفت احمد شهید با دقت زیادی گزارشات خود را تنظیم می کند و تنها به یک کانال خاص اکتفا نمی کند و خبرهایی که به ایشان می رسد از چند کانال تایید می شود و به همین دلیل با قاطعیت می گویم وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر از آنی است که احمد شهید در گزارش خود آورده است.

سپس وی از نمایندگان جمهوری اسلامی پرسید: بیش از دو سال است میرحسین موسوی و مهدی کروبی و زهرا رهنورد در زندان هستند اتهام آنها چیست و در کدام دادگاه محاکمه شده اند؟

او در ادامه از احمد شهید به علت بی احترامی های جواد لاریجانی نسبت به وی عذرخواهی نمود و از جامعه بین المللی و به خصوص گزارشگر ویژه سازمان ملل خواست توهین نماینده ی جمهوری اسلامی را به حساب مردم ایران نگذارند و آن را نمادی از فرهنگ و تمدن ایرانی تلقی ننمایند. وی همچنین با اشاره به فرهنگ غنی ایرانیان و تمدن کهن سرزمین ایران گفت: ما این ادبیات و رفتار را نمی پسندیم و آن را به شدت محکوم می نماییم.

او همچنین خاطر نشان کرد رفتار جمهوری اسلامی تاکنون با اقلیت های قومی خشن و تبعیض آمیز بوده است. اقوامی که با رشادت های خود در جنگ هشت ساله نشان دادند که علاقه ندارند حتی یک وجب از خاک ایران از دست برود. ما به زبان فارسی افتخار می کنیم اما اعتقاد داریم اقوام می توانند زبان و رسانه های نوشتاری و شنیداری خود را داشته باشند. همانطور که در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز چنین امری قید شده است.

وی در ادامه افزود بیشترین درصد اعدام و بیکاری متعلق به اقلیت های قومی در ایران است. مسئله ی مهم دیگر این است که ایران دومین کشور آغشته به مین در جهان است. هنوز ۱۶ میلیون مین منفجر نشده در استان های آذربایجان غربی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه و لرستان وجود دارد که باعث نگرانی بسیاری در این مناطق است.

شیرین عبادی در پایان از شورای حقوق بشر خواست تا ماموریت احمد شهید را تمدید کنند و از جمهوری اسلامی نیز درخواست صدور ویزا برای مسافرت ایشان به ایران را نمود. وی سخنرانی خود را با این جملات به پایان رساند. “آرزو می کنم ایران به سوی شرایطی برود که قابل زیست برای همه ایرانی ها باشد و دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم.”

حامد ابراهیمی ـ ژنو


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.