«درخواست یک میلیارد دلاری» کره شمالی از اسرائیل برای توقف همکاری با ایران

سه شنبه, 19ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

موشک بالیستیک کره شمالی در رژه نظامی (عکس از آرشیو)

در این روزها که دیدار تاریخی دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، و سفرهای بعدی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به پیونگ یانگ در صدر خبرهای جهانی است، یک روزنامه آمریکایی از معامله‌ای که کره شمالی ۲۰ سال پیش آن را در ارتباط با ایران به اسرائیل پیشنهاد کرده بود، پرده برداشته است.

معامله‌ای که وال استریت جورنال یکشنبه ۱۷ تیر از آن خبر داد، به سال ۱۹۹۹ بازمی گردد؛ بر اساس آن، یک دیپلمات کره شمالی در دیدار با یک همتای دیپلمات اسرائیلی خود گفته بود که پیونگ یانگ با گرفتن یک میلیارد دلار پول نقد، حاضر است از فروش فناوری موشکی به ایران و سایر کشورهای خصم اسرائیل دست بکشد.

بنوشته وال استریت جورنال، دیپلمات وقت کره شمالی، سون مو سین بود که در آن زمان، سفیر کشورش در سوئد بود و در دیدار با گیدئون بن عامی، سفیر وقت اسرائیل در استکهلم، معامله را پیشنهاد کرد.

بر اساس این گزارش، ملاقات دو سفیر ابتدا در کافه‌ای در پایتخت سوئد انجام شد.

وال استریت جورنال نوشته است که سفیر اسرائیل در دیدار بعدی با همتای خود از کره شمالی، پیشنهاد را این گونه تغییر داد که پیونگ یانگ معادل یک میلیارد دلار کمک غذایی بگیرد و در برابر، انتقال فناوری موشکی به ایران را متوقف کند.

از مطالب منتشره در این روزنامه چنین برمی آید که این معامله جوش نخورد و کره شمالی هم به فروش سلاح متعارف و هم فناوری هسته‌ای و احتمالا دانش هسته‌ای خود به کشورهایی مانند ایران و سوریه ادامه داد.

بر اساس این گزارش، کره شمالی با این شیوه اخاذی، در تقلا برای دستیابی به پول بود تا از جمله، برنامه مخفی هسته‌ای خود را پیش ببرد.

این در حالی است که وضعیت اقتصادی کره شمالی در آن سال‌ها بسیار بد ارزیابی می شد و گزارش هایی در مورد علف خوردن مردم این کشور به رسانه‌های غربی می رسید؛ فراری‌های اندک از کره شمالی نیز این گزارش‌ها را تایید می کردند.

مطالبی که وال استریت جورنال در گزارش یکشنبه خود به آن استناد کرده، بخشی از مفاد کتاب خاطرات یک مترجم دولتی کره شمالی به نام تائه یونگ هو است، که در ملاقات‌های رسمی شماری از مقامات کره شمالی نقش مترجمی را ایفا کرده بود.

تائه یونگ هو که خود دارای مقام دیپلماتیک بود، بعدها به کره جنوبی گریخت.

در سال ۱۹۹۹ که بر اساس گزارش وال استریت جورنال، ملاقات‌های سفیران کره شمالی و اسرائیل در استکهلم انجام شد، اهود باراک نخست وزیر اسرائیل بود و پیشنهاد ارائه شده به اسرائیل اندکی بعد از آغاز نخست وزیری این ژنرال پیشین اسرائیلی مطرح شد.

در سال ۱۹۹۹ در پیونگ یانگ، کیم جونگ ایل، پدر رهبر کنونی کره شمالی، حکومت بلامنازع کشورش را در دست داشت.

آقای باراک و دیگر مقامات اسرائیلی در واکنش به گزارش وال استریت جورنال، سکوت کرده اند؛ نه تایید و نه تکذیب.

با وجود این، هاآرتص، نوشته است که گیدئون بن عامی هفته گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی تایید کرد که در سال ۱۹۹۹، سه بار با «بلندپایگان کره شمالی» دیدار داشت.

آقای بن عامی در مصاحبه هفته گذشته با رسانه کشورش گفت که سفیر کره شمالی بار اول در یک مراسم عمومی او را دید و نخست وزیر شدن اهود باراک را شادباش گفت؛ اما این سفیر پیشین از ارائه جزییات بیشتر یا اشاره به «یک میلیارد دلار نقد مورد درخواست کره شمالی» خودداری کرد.

اما بنوشته وای.نت، زوی گبایی، که در آن سال‌ها مدیر کل دفتر آسیایی وزارت خارجه اسرائیل بود، تایید کرده است که کشورش در آن دوره آماده کمک به کره شمالی از جمله در عرصه کشاورزی بود اما پیش از آن، می خواست که پیونگ یانگ همکاری تسلیحاتی با سوریه و ایران را متوقف کند.

در سال ۱۹۹۹ بیل کلینتون رییس جمهوری آمریکا بود و براساس اسناد وزارت خارجه واشینگتن، آمریکا در ادامه توافق سال ۱۹۹۶ با کره شمالی، مذاکرات با پیونگ یانگ را از جمله در مورد برنامه موشک‌های دوربرد کره شمالی ادامه می داد.

بنوشته هاآرتص، کره شمالی، یکی از تامین کنندگان اصلی موشک‌های بالیستیک و فن آوری هسته‌ای برای ایران و سوریه بوده و از اوایل دهه هشتاد میلادی، انواع سلاح‌های متعارف را نیز به ایران می فروخت.

کره شمالی در دو دهه گذشته با پیگیری برنامه هسته‌ای خود به بمب اتمی دست یافت؛ در برخی از گزارش‌های رسانه‌های غربی ادعا می شد که کره شمالی در مظان اتهام کمک به برنامه هسته‌ای ایران نیز بوده است.

بسیاری از گزارش‌های غربی این ادعا را نیز مطرح می کرد که موشک‌های دوربرد ایران بر اساس فن آوری موشک‌های کره شمالی ساخته شد.

ایران ضمن تایید مناسبات نزدیک خود با کره شمالی، همکاری‌های موشکی و هسته‌ای با پیونگ یانگ را رد کرده است.

کره شمالی و اسرائیل هرگز مناسباتی نداشته اند؛ اما بنوشته وای.نت، افرائیم هالوی، رییس اسبق موساد، در کتاب خاطراتی که در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد، نوشت که او در دوره ریاست موساد به دولت وقت اسرائیل «التماس» کرد که تماس‌های محرمانه با کره شمالی را پایان دهد، زیرا بنوشته هالوی، باور به بیانیه‌های پیونگ یانگ در مورد آمادگی برای دست کشیدن از سلاح اتمی، به نظر او «مسخره» می آمد.

پیونگ یانگ با ایستادگی در کنار ایران و همپیمانان آن، همواره مواضع ضد اسرائیلی داشته است. رسانه رسمی کره شمالی با لحن تند همواره اسرائیل را حتی تا دوره اخیر نکوهش کرده است.

حتی ماه گذشته، تنها چند روز پیش از دیدار تاریخی دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، دولت کره شمالی بیانیه تندی علیه اسرائیل منتشر کرد؛ لحن پرعتاب بیانیه پیونگ یانگ علیه اسرائیل، در حالی است که اسرائیل یکی از مهم‌ترین هپیمانان آمریکا در خاورمیانه محسوب می شود و خود اسرائیل، آمریکا را ستون استوار در اتحاد خود با غرب می داند.

اما زمانی که دونالد ترامپ در تدارکات دیدار تاریخی خود با کیم جونگ اون بود، رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که اسرائیل درخواست کره جنوبی را برای حمایت از این دیدار رد کرد.

بنوشته رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی گفته بود که «همان یک توافق بس بود».

رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند که دولت نتانیاهو نمی خواست که دیدار کیم جونگ اون و ترامپ اساس یک دیدار احتمالی میان رهبران ایران و آمریکا قرار گیرد.

با وجود این، نخست وزیر اسرائیل، یک روز قبل از ملاقات ترامپ- اون در سنگاپور، برای این «یک گام بلند» «آرزوی موفقیت» کرد.

از سوی دیگر اما، تنها یک ماه پس از ملاقات گرم ترامپ- اون، پس از آخرین دیدار این هفته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از پیونگ یانگ، بیانیه هایی با لحن تند بین آمریکا و کره شمالی رد و بدل شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.