عراقچی: امیدواریم به جایی نرسیم که نگذاریم دیگران نفت صادر کنند

دوشنبه, 1ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفته است اولین خواسته کشورش “فروش نفت و بازگشت پول آن است”

عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران، گفته است که کشورش “گزینه‌های متعددی” برای مواجهه با اقدام آمریکا علیه صادرات نفت ایران و جلوگیری از صادرات نفت از منطقه دارد و ابراز امیداوری کرده “به جایی نرسیم که نگذاریم دیگران نفت صادر کنند”.

آقای عراقچی امروز دوشنبه اول مرداد (۲۳ ژوئیه) به شبکه العالم تلویزیون عربی جمهوری اسلامی ایران گفت: “اگر ایران نتواند صادرات نفت داشته باشد طبیعتا اینگونه نیست که بنشیند و نگاه کند که بقیه در حال صادرات نفت هستند، اگر ما نتوانیم صادرات داشته باشیم دیگران هم نخواهند توانست، گزینه ها، اختیارات و انتخابات ایران زیاد است، اینطور نیست که یک راه حل و یک تنگه هرمز وجود داشته باشد”.

اظهارات آقای عراقچی یک روز پس از سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در جمع دیپلمات های این کشور است که گفته بود ایران راه های مختلفی برای جلوگیری از صادرات نفت بقیه کشورها دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در توییتر خود واکنش بی سابقه ای به این اظهارات نشان داده و خطاب به آقای روحانی گفته ” هرگز و هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه بلایی سرتان خواهد آمد که کمتر کسی در تاریخ متحمل شده‌است. ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف‌های جنون‌آمیزتان درباره خشونت و مرگ‌ را تحمل کنیم. حواست را جمع کن.”

تهدیدهای آقای روحانی با تمجید آیت‌الله علی خامنه ای و شماری از مقام های نظامی ایران از جمله قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، رو به رو شده است.

تحریم های نفتی ایالات متحده آمریکا علیه ایران با خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران (برجام)، از نیمه پاییز مجددا آغاز می شود. ایران می‌گوید در مذاکره با دیگر شرکای برجام از جمله کشورهای اروپایی درصدد گرفتن تضمین برای ادامه فروش نفت است.

مقام های ایرانی تهدید کرده اند که در صورت ناکامی از ادامه فروش احتمال خروج ایران از توافق برجام و ممانعت از صادرات نفت دیگر کشورها از خلیج فارس وجود دارد.

آقای عراقچی در اظهارات امروز خود گفته “فکر می کنم که جامعه جهانی، متحدین آمریکا به خصوص اروپایی ها، چین روسیه و هند هم خواهان رسیدن به این نقطه نیستند و به همین دلیل با ما مذاکره می کنند برای اینکه خواسته های ایران تامین شود”.

معاون وزارت خارجه ایران گفته “اولین خواسته ما فروش نفت ایران و بازگشت پول نفت است و مذاکرات با اروپایی ها برای این است که ما به یک سازوکار عملی برای ادامه فروش نفت ایران برسیم”.

این مقام ایرانی گفته بسته پیشنهادی اروپا به ایران “در حوزه های مختلف نفت و گاز، بیمه و بانکی و شامل همه مواردی است که خواسته های ایران از برجام است… ما کماکان منتظر این هستیم تا راه حل های عملیاتی برای اجرای این تعهدات به ما داده شود که این موضوع هنوز در حال مذاکره است”.

اقتصاد ایران به شدت متکی به صادرات نفتی است. در حال حاضر ایران در حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی صادر می کند.

در دوره تحریم های پیشین نفتی، این رقم به کمتر از ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود. برخی از مقام های ایرانی در آن دوره با توجه به کاهش شدید درآمدهای دولت، وضعیت ایران را با عراق در اواخر دوره صدام حسین مقایسه می کردند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.