صدور حکم حبس و شلاق برای ۱۱ تن از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه در شازند/ اسناد

یکشنبه, 7ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک به ریاست قاضی محمدرضا عبداللهی، حکم یازده تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی ماه در شهرستان شازند ازجمله محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر را به صورت گروهی صادر کرد. بر اساس احکام صادر شده، یکی از متهمان به ۳ سال و نیم حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، ۳ تن دیگر هر یک به ۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، ۷ تن نیز هر یک به ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم ۱۱ تن از معترضان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دیماه در شهرستان شازند توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک به ریاست قاضی محمدرضا عبداللهی، به صورت گروهی صادر شد.

اسامی این افراد “محمد نجفی، علی باقری، عباس صفری، بهزاد علی بخشی، محمد یعقوبی، یوسف شیری لرد، ندا یوسفی، داوود رحیمی، مسعود عاجلو، محمد ترابی و کیان صادقی” توسط هرانا احراز شده است.

تمامی این افراد به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق با احتساب ایام بازداشتی قبلی، محکوم شدند.

در میان آنها آقایان محمد نجفی، علی باقری، عباس صفری و کیان صادقی از بابت اتهام “انتشار مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی” نیز هر یک به تحمل دو سال حبس محکوم شده‌اند. آقای علی باقری علاوه بر اتهامات فوق، تحت اتهام “توهین به فرمانده نیروی انتظامی در فضای مجازی” به تحمل شش ماه حبس محکوم شده است.

لازم به ذکر است که از میان این افراد پرونده آقایان محمد نجفی، علی باقری، عباس صفری، مسعود عاجلو و علی بخشی درخصوص اتهامات دیگری در دادگاه انقلاب اراک در حال رسیدگی است.

لازم به یاداوری است که جلسه رسیدگی به اتهامات محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که پیش‌تر به دلیل عدم حضور قاضی به تعویق افتاده بود، روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اراک برگزار شد.

آقای نجفی از جمله افراد پیگیر نحوه‌ی جان باختن یکی از معترضان در وقایع دی ماه ۹۶ بود. وی پس از افشاگری در خصوص فوت “وحید حیدری” یکی از معترضان خیابانی دی‌ماه که در اراک بازداشت و در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ اراک درگذشت، بازداشت شده بود.

مسئولان قضایی حکومت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند که وحید حیدری فروشنده مواد مخدر بوده و در بازداشتگاه کلانتری اراک دست به خودکشی زده است؛ آقای نجفی پس از انجام تحقیقات میدانی که از طریق اقوام و دوستان وحید حیدری به عمل آورده بود، بیان کرده که او یک دست‌فروش بوده و هیچ‌گونه سوءپیشینه‌ای نداشته و بر جسدش که در شرایط امنیتی دفن گردیده نشانی از خودکشی وجود نداشته و آسیب ناشی از اصابت شیء به سر او به‌وضوح پیدا بوده است.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس، مراجع امنیتی را به «پرونده‌سازی» برای وکیلی (محمد نجفی) متهم کرده بود که بنا به اعلام آقای صادقی «ثابت» کرده است که وحید حیدری، نوجوان جان‌باخته در بازداشتگاه کلانتری اراک، «موادفروش» نبوده است.

رونوشت احکام صادر شده برای این افراد عینا در ادامه می‌آید:

محمد نجفی، فرزند جعفر، متولد ۱۳۵۴، اهل و ساکن شازند، شغل: وکیل، متاهل، آزاد با صدور قرار قبولی وثیقه، به اتهامات “اخلال در نظم و آسایش عمومی و انتشار مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

کیان صادقی، فرزند علی اکبر، متولد ۱۳۵۹، اهل و ساکن شازند، شغل: نماینده حقوقی بانک سپه شازند، مجرد، آزاد با معرفی کفیل، به اتهامات “اخلال در نظم و آسایش عمومی و انتشار مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

عباس صفری، فرزند علی، متولد ۱۳۵۶، اهل و ساکن شازند، شغل: بیکار، متاهل، آزاد با معرفی کفیل، به اتهامات “اخلال در نظم و آسایش عمومی و انتشار مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

علی باقری، فرزند قنبرعلی، متولد ۱۳۴۴، اهل و ساکن شازند، شغل: کارمند، متاهل، آزاد با تودیع وثیقه، به اتهامات “اخلال در نظم و آسایش عمومی، انتشار مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی و توهین به فرمانده نیروی انتظامی در فضای مجازی” به ۳ سال و نیم حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

بهزاد علی بخشی، فرزند بهروز، متولد ۱۳۶۷، اهل و ساکن شازند، شغل: بیکار، متاهل، آزاد با تودیع وثیقه، به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

محمد یعقوبی، فرزند احمد، متولد ۱۳۶۶، اهل و ساکن شازند، شغل: دفتر وکیل محسن احدی، مجرد، آزاد با معرفی کفیل، به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

یوسف شیری لرد، فرزند عنایت الله، متولد ۱۳۵۹، اهل و ساکن شازند، شغل: آزاد، متاهل، آزاد با معرفی کفیل، به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

داوود رحیمی فرزند محمد صادق، متولد ۱۳۵۴، اهل و ساکن شازند، شغل: کارگر، متاهل، آزاد با معرفی کفیل، به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۱ سال حبس تعزیری ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

مسعود عاجلو، فرزند حسین، متولد ۱۳۴۹، اهل و ساکن شازند، شغل: آشپز، متاهل، آزاد با معرفی کفیل، به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

محمد ترابی، فرزند اکبر، متولد ۱۳۶۳، اهل و ساکن شازند، شغل: آژانس، متاهل، آزاد با معرفی کفیل، به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

ندا یوسفی، فرزند محمد، متولد ۱۳۶۳، اهل و ساکن شازند، شغل: کاربردار اداری، متاهل، آزاد با معرفی کفیل، به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۱ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

لازم به ذکر است که جلسه بازپرسی این افراد پیشتر در تاریخ ۲۲ اسفند ۹۶ در شعبه یک بازپرسی دادگستری شهر اراک برگزار شد. همگی این افراد پیش تر در اداره اطلاعات بازجویی شده بودند، در این جلسه که ده نفر از افراد بازداشت شده در اعتراضات دی ماه سال ۹۶ در آن حضور داشتند از سوی بازپرس به اتهامات آنها مبنی بر “اخلال در نظم عمومی، اجتماع و تبانی و شرکت در تجمعات غیرقانونی” رسیدگی شد و متهمان به دفاع از اتهامات انتسابی خود پرداختند.

افراد بازداشت شده همگی اهل شهرستان‌های شازند در استان مرکزی هستند که پیش‌تر پرونده آنها به طور ناگهانی از دادگستری شازند به دادگستری اراک منتقل شده بود.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.