دایملر بنز آلمان فعالیت خود در ایران را متوقف کرد

سه شنبه, 16ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن


دایملر که پیش از جنگ جهانی دوم تعداد معدودی خودروی سواری و کامیون به ایران صادر می کرد، از سال ١٣٣٠ خورشیدی فعالیت های خود را در این زمینه گسترش داد و بعدها با تاسیس ایران خودرو به شریک اصلی این کارخانه در زمینه تولید بنز خاور تبدیل شد.

همزمان با آغازاجرائی شدن بخش نخست تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، شرکت خودروسازی دایملر بنز آلمان اعلام کرد که همه فعالیت‌های خود در ایران را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده است. دایملر یکی از نخستین خودروسازی‌های اروپائی بود که بلافاصله پس از توافق بر سر برجام، همکاری خود را با ایران آغاز کرد، اما این همکاری هرگز به مرحله جدی و عملی نرسید.

شرکت خودروسازی دایملر آ گ (دایملر بنز سابق) آلمان شامگاه دوشنبه ۶ اوت اعلام کرد که همه فعالیت های خود در ایران را متوقف کرده است.

این شرکت که ظرف حدود هشتاد سال گذشته جای پای خود را در بازار خودروسازی ایران محکم کرده بود، در ژانویه سال ٢٠١۶ بلافاصله پس از توافق ایران و گروه ۵+١ به ایران بازگشت و با شریک قدیمی خود «ایران خودرو دیزل» و «ماموت» قراردادهای تازه‌ای برای مشارکت در فروش و خدمات بعد از فروش کامیون بست.

در همان زمان اعلام شد که دایملر قصد دارد شعبه خود را نیز در ایران تاسیس کند.

تعطیل تا اطلاع ثانوی

مدیریت دایملر اکنون با صدور بیانیه‌ای که جزئیات آن در روزنامه «اشتوتگارترتسایتونگ» منتشر شده نوشته است «ما تولید کامیون های مرسدس بنز را از سر نگرفتیم. همچنین تکمیل منطقه‌ای مرسدس بنز سواری هم در ایران انجام نشد. ما فعالیت های خود را که در هر صورت بسیار محدود بود، بر اساس تحریم های قابل اجرا تا اطلاع ثانوی متوقف کردیم».

دایملر که پیش از جنگ جهانی دوم تعداد معدودی خودروی سواری و کامیون به ایران صادر می کرد، از سال ١٣٣٠ خورشیدی فعالیت های خود را در این زمینه گسترش داد و بعدها با تاسیس ایران خودرو به شریک اصلی این کارخانه در زمینه تولید بنز خاور تبدیل شد.

برای حفظ منافع در آمریکا

آمریکای شمالی و به ویژه ایالات متحده آمریکا در حال حاضر مهمترین بازار فروش خودروهای سواری و باربری مرسدس بنز هستند. در سال ٢٠١٧ چهل درصد خودروهای مرسدس در آمریکای شمالی و ١٧ درصد سواری‌های آن در ایالات متحده آمریکا به فروش رسید.

دلیل خروج فوری دایملر از بازار ایران این بود که در صورت ادامه فعالیت در این کشور در بازار آمریکا تحریم می شد. درآمد این شرکت در ایران در بهترین وضعیت باز هم نسبت به آمریکا بسیار ناچیز می بود.

دایملر بنز که امروز دایملر آ گ نام یافته است، یکی از قدیمی ترین خودروسازی های بزرگ آلمان، در سال ١٨٩٠ میلادی با نام “دایملر موتورن گزلشافت” تاسیس شد و در حدود ١٣٠ سال گذشته در زمینه طراحی و تولید کامیون، سواری، موتورهای درون سوز، هلیکوپتر، تانک و زیردریائی فعالیت داشته است.
از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.