شبه جزیره کریمه روابط تجاری خود را با ایران افزایش می‌دهد

چهارشنبه, 31ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن


کارخانه تولید پوشاک در کریمه – دولت کریمه در صدد گسترش مبادلات تجاری با ایران است

در پی آغاز مبادلات بازرگانی بین کریمه و سوریه، یک مقام دولت محلی کریمه خواستار گسترش مبادلات تجاری با جمهوری اسلام ایران شده است.

گئورگی مراداف، نماینده دایم کریمه در نهاد ریاست جمهوری روسیه گفته است که بنادر این سرزمین در صدد افزایش مبادلات تجاری خود با ایران از طریق مسیر دریای خزر هستند.

به گفته آقای مراداف، شماری از بازرگانان ایرانی هم تمایل خود را برای ایجاد و توسعه یک مسیر تجاری فعال بین بنادر شبه جزیره کریمه و ایران از طریق کانال ولگا-دان و دریای خزر ابراز داشته‌اند. به گزارش خبرگزاری ایزوستیا، وی افزوده است که “این مسیرکوتاه‌ترین مسیر تجاری بین دو طرف است.”

نماینده کریمه در ریاست جمهوری روسیه گفته است که با ایجاد زیرساخت‌های ریلی لازم، ارتباط تجاری بین کریمه و مناطق شمال قفقاز و ایران بهبود و گسترش خواهد یافت.

گئورگی مراداف همچنین گفت که کریمه در نظر دارد روابط تجاری خود را با سوریه نیز گسترش دهد و قرار است در ماه آینده میلادی، هیئتی از نمایندگان تجاری این شبه‌جزیره به سوریه سفر کند. ایجاد کمیسیون و اتاق بازرگانی مشترک سوریه-کریمه و سرمایه‌گذاری در ایجاد یک شرکت کشتیرانی برای رفت و آمد بین دو کشور در دستور کار این هیئت قرار دارد.

وی گفت که قرار است کالاهایی که از سوریه به کریمه منتقل می‌شود از طریق این شبه‌جزیره به مناطق مختلف روسیه انتقال یابد هر چند مشخص نکرد که روسیه خواستار خرید کدام اقلام صادراتی سوریه است. چندی پیش گزارش شد که مقادیری از گندم مازاد شبه‌جزیره کریمه با کشتی از بندر سواستیپول عازم بندر طرطوس در سوریه شده است و قرار است بین دو بندر، یک خط ارتباطی دایم برقرار شود.

به گفته کارشناسان، ارتباط تجاری بین ایران و کریمه بخشی از برنامه وسیعتر ایجاد مسیر به اصطلاح “شمال-جنوب” است که قرار است کشورهای آسیایی از جمله هند را از طریق ایران و آسیای میانه به روسیه و از آنجا به اروپا وصل کند.

طرح ایجاد مسیر شمال-جنوب در در دهه ۱۳۷۰ و زمانی مطرح شد که دولت وقت ایران موضوع ایجاد جاده ابریشم را پیگیری می‌کرد. در حالیکه قرار بود جاده ابریشم کشورهای آسیایی را از طریق ایران و ترکیه به اروپا وصل کند و ایران را به دروازه اصلی در این مسیر تبدیل کند، مقامات روسی طرح ارتباطی شمال-جنوب را عنوان کردند که آن کشور را در موقعیت حساسی در مسیر تجاری آسیا و اروپا قرار می‌دهد.

خبر ابراز علاقه کریمه به گسترش روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران در حالی منتشر می‌شود که بازگشت تحریم‌های هسته‌ای آمریکا چشم انداز روشنی را برای روابط تجاری ایران و جهان خارج ترسیم نمی‌کند به خصوص اینکه کاهش صادرات و عواید نفتی و محدود کردن ارتباط بانکی و دلاری ایران با جهان خارج از جمله اهداف این تحریم هاست. در چنین صورتی، جمهوری اسلامی ناگزیر خواهد بود طرف‌های دیگری را برای مبادلات تجاری خود پیدا کند.

از اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی که روسیه شبه‌جزیره کریمه و بندر سواستیپول را از خاک اوکراین تجزیه و به خاک خود منضم کرد، هم روسیه و هم کریمه با تحریم‌هایی از سوی کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده مواجه بوده‌اند.

دخالت روسیه در اوکراین پس از آن صورت گرفت که پارلمان آن کشور رئیس جمهوری طرفدار روسیه را به خاطر فساد مالی و سرکوب تظاهرات طرفداران گسترش روابط با کشورهای غربی از کار برکنار کرد. این واقعه به بروز تظاهراتی در کریمه به طرفداری از روسیه منجر شد که دخالت نظامی روسیه و سرانجام جدایی این بخش از خاک اوکراین را در پی آورد. روسیه از آن زمان به حمایت از جدایی‌طلبان روس زبان شرق اوکراین هم ادامه داده است.

در حال حاضر کریمه به عنوان یکی از جمهوری‌های تشکیل دهنده فدراسیون روسیه و سواستیپول به عنوان یک شهر فدرال این فدراسیون تحت حاکمیت روسیه قرار دارند و بخشی از خاک آن کشور محسوب می‌شوند.

اقدام روسیه در انضمام کریمه باعث نگرانی برخی دیگر از همسایه‌های آن کشور شد و عملا گرایش بیشتر آنها به ارتباط نزدیکتر با غرب را در پی آورد.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.