رویترز: فرانسه در پی طرح بمبگذاری پاریس معرفی سفیر در تهران را معلق کرده

پنجشنبه, 29ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن


محمد جواد ظریف وژان-ایو لودریان، وزرای امور خارجه ایران و فرانسه – مارس ۲۰۱۸ در تهران

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام های فرانسوی گزارش می دهد که دولت این کشور معرفی سفیر تازه در تهران را تا زمان دریافت اطلاعاتی از ایران درباره طرح خنثی شده بمبگذاری در تجمع مخالفان در پاریس معلق کرده است.

در ماه ژوئن یک دیپلمات ایرانی مستقر در اتریش و سه نفر دیگر به ظن توطئه برای حمله به نشست شورای ملی مقاومت ایران در پاریس دستگیر شدند.

ایران هرگونه نقشی در این توطئه را انکار کرده و گفته که توسط اعضای خود این گروه مخالف صحنه سازی شده است.

سفیر فرانسه در ایران تابستان امسال تهران را ترک کرد. ایران هم پس از پایان کار سفیر قبلی اش در پاریس هنوز جانشین او را تعیین نکرده است.

یک منبع ریاست جمهوری فرانسه به رویترز گفت: “ما امروز در تهران کاردار داریم و دیالوگی در سطح بالا میان مقام های فرانسوی و ایرانی در جریان است.”

“ما سعی داریم روشن کنیم که ماجرا پیرامون این حادثه چه بود… من نمی گویم که رابطه مستقیمی (با منصوب نشدن یک سفیر) وجود دارد، اما ایران قول داده در هفته های آینده فاکت هایی عینی در اختیار ما بگذارد که امکان خواهد داد روابط دیپلماتیک خود را به صورتی که حالا هست دنبال کنیم.”

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی هم به رویترز گفت که معرفی سفیر تازه در نتیجه آن توطئه ادعایی معلق شده است.

به نوشته رویترز یک یادداشت داخلی دولت فرانسه نشان می دهد که وزارت خارجه این کشور در ماه اوت در اشاره به آن توطئه و وخیم تر شدن نگرش ایران نسبت به فرانسه، به دیپلمات ها و مقام هایش گفت سفرهای غیرضروری به ایران را تا اطلاع ثانوی معلق کنند.

منبع مطلع دیپلماتیک فرانسه به رویترز گفت که انتظار می رود امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز ۲۵ سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد این موضوع با حسن روحانی همتای ایرانی اش صحبت کند.

دولت آقای مکرون بارها نسبت به فعالیت های ایران در منطقه خاورمیانه و همچنین برنامه موشکی این کشور ابراز سرخوردگی کرده که این موضوع به تنش بیشتر منجر شده است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.