نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل از «انبار سری هسته‌ای» در ایران خبر داد

پنجشنبه, 5ام مهر, 1397
اندازه قلم متن


سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد – ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸

نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در نشست سالانه سران مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، از وجود یک «انبار سری هسته‌ای» در ایران خبر داد و از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست فورا بازرسی از آن را آغاز کند.

به گفته بنیامین نتانیاهو در این انبار سری، مواد و تجهیزاتی در ارتباط با برنامه تسلیحات هسته‌ای وجود دارد و ایرانی‌ها ماه گذشته ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو را از این انبار واقع در کوچه ماهر منطقه تورقوزآباد تهران، به خارج منتقل کردند.

تورقوزآباد نام روستایی از توابع بخش کهریزک، در شهرستان ری در استان تهران است.

وی سپس گفت پیامی برای مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد و آن این که کار درست را انجام دهید و پیش از آن که ایرانی‌ها کار پاکسازی را کامل کنند، از آن مرکز – که به گفته او ظاهرا قالیشویی است اما در واقع انبار هسته‌ای است – بازرسی کنید.

آقای نتانیاهو سپس خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفت اسرائیل می‌داند که شما در حال انجام چه کاری هستید، می‌داند کجا این کار را انجام می‌دهید و اسرائیل چنین اجازه‌ای به شما نمی‌دهد، نه الان، نه ده سال دیگر و نه هیچ زمان دیگری.

نخست وزیر اسرائیل با بیان این که آفریقای جنوبی و لیبی زمانی که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کردند آرشیو انبارهایشان را نابود کردند، پرسید چرا ایران این کار را نکرد؟ و خود پاسخ داد که آنها قصد داشتند بعد از پایان دوره توافق هسته‌ای، فعالیت شان را از سر بگیرند.

وی گفت، ایران حامی حزب الله لبنان است، این گروه تروریستی علیه مردم لبنان اقدام می‌کند و در ادامه با نشان دادن یک نقشه دیگر، به سه نقطه اشاره کرد که محل تولید موشک‌های نیروهای حزب الله است و گفت یکی از این مراکز زیر ورزشگاهی در بیروت پایتخت لبنان است.

به گفته بنیامین نتانیاهو، مردم ایران شعار در حمایت از حکومت نمی دهند، آنها می‌گویند با رژیم مخالف هستند، از این وضعیت خسته شده‌اند، و خطاب به حکومت جمهوری اسلامی می‌گویند رژیم سوریه را رها کند و فکری به حال آنها کند.

وی در ادامه گفت: من با مردم ایران در ارتباط هستم. اول وقتی اعتراض ها را شنیدم، گفتم شاید ایرانیان خارج از کشور و مثلا در لندن هستند. اما بعد دیدم مردم داخل هستند. آنها از این که رژیم ثروت شان را به دیگر کشورها می دهند، معترض هستند.

نخست وزیر اسرائیل، که از ابتدا مخالف توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران بود و آن را فاجعه بار می‌دانست، گفت که این توافق البته یک پیامد مثبت داشت، البته ناخواسته، و آن این بود که اسرائیل و برخی کشورهای دیگر منطقه را به هم نزدیک کرد.
از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.