کاهش ۴۲ درصدی سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران

سه شنبه, 1ام آبان, 1397
اندازه قلم متن

هزینه سفر به ایران ۵۰ درصد ارزان‌تر شده، اما شمار ورود گردشگران اروپایی و آمریکایی به کشور تقریبا نصف شده است. رئیس جامعه تورگردانان ایران دلیل این افت شدید را “تحریم و تهدید” عنوان می‌کند. نگرانی گردشگران “امنیت” است.

    

به گزارش رسانه‌های داخلی و مسئولان حوزه گردشگری، هزینه سفر به ایران تا ۵۰ درصد ارزان‌تر شده و به همین دلیل نیز سفر شهروندان کشورهای همسایه به کشور تا ۵۱ درصد افزایش داشته است. اما به گفته ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران، ارزان‌تر شدن هزینه سفر به کشور نه تنها گردشگران کشورهای اروپایی و آمریکایی را برای سفر به ایران وسوسه نکرده و باعث افزایش سفر آنان به کشور نشده، بلکه با کاهشی ۴۲ درصدی نیز همراه بوده است.

به گزارش ایسنا، گرچه علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خوش‌بین است که ارزان شدن هزینه سفر به ایران به جابه‌جایی آمار سفر “گردشگران غیرمنطقه‌ای” به کشور کمک کرده و کاهش آن را در نیمه دوم سال جبران کند، اما رئیس جامعه تورگردانان معتقد است: «تا وقتی ارزانی و امنیت ایران در تلویزیون‌های جهانی به تصویر کشیده نشود، به سختی می‌توان نظر گردشگرانی را که از سفر به ایران می‌ترسند، تغییر داد.»

ابراهیم پورفرج در عین حال اظهارات اخیر رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره افزایش سفر گردشگران کشورهای همسایه به ایران را تأیید کرده و گفته است: «هرچند که سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران کم شده، اما تلاش ما این است که با کاهش هزینه سفر، افت این بازار را جبران کنیم.»

رئیس جامعه تورگردانان ایران ضمن اشاره به کاهش “نزدیک به ۴۲ درصدی” سفر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به کشور، آن را را متأثر از “تحریم و تهدید” دانسته است.

به گفته پورفرج: «آژانس‌های داخلی تحت تاثیر نوسانات ارز، نرخ سفر ایران را تا حدود ۵۶ درصد کاهش داده‌اند.». رئیس جامعه تورگردانان افزود: «تمام آژانس‌های خارجی که با بازار ایران کار می‌کنند از قیمت ارز در کشورمان اطلاع دارند و این بازار را رصد می‌کنند، بنابراین اگر قیمت‌ها واقعی و متعادل نباشد معترض می‌شوند. خودشان هم قیمت تور ایران را پایین نگه داشته‌اند تا گردشگر جذب کنند.»

“موج نگرانی” ناشی از “سیاه‌نمایی‌ها”

ابراهیم پورفرج همچنین با اشاره به “سیاه‌نمایی‌ها علیه ایران” که “موجی از نگرانی را در بیرون از مرزها راه انداخته است”، گفت: «درحال حاضر ‌بیشتر از هر زمان دیگری به تبلیغات نیاز داریم تا نشان دهیم این کشور امن است.»

رئیس جامعه تورگردانان ایران در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت تبلیغات گردشگری در “شبکه‌های بزرگ و موثر” برون‌مرزی، به ناتوانی بخش خصوصی در تأمین هزینه‌های تبلیغاتی به دلیل “افزایش نرخ ارز” پرداخت و گفت: «برای همین از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌خواهیم در این مسیر همراه‌تر باشد و دست‌کم هزینه اجاره زمین غرفه‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی را تقبل کند.»

پورفرج در نهایت ضمن تأکید بر لزوم اقدام “سریع‌تر” سازمان میراث فرهنگی “در شرایط حساس حاضر”، گفت: «ما باید نشان دهیم که ایران امن است.»

هم‌زمان علیاصغر مونسان، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نیز به ایسنا گفته است که «هرچند ترکیب گردشگران تغییر کرده، اما در آینده‌ای نزدیک اروپایی‌ها نیز متوجه می‌شوند مشکلات امروز کشور، اقتصادی است و هیچ ارتباطی با مباحث امنیتی ندارد.»

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، رشد ۵۱ درصدی گردشگران از کشورهای همسایه عمدتا به “گردشگری سلامت” برمی‌گردد و «بیمارستان‌های کشور مملو از گردشگران منطقه‌ای است که پس از روند درمانی، برای تفریح، مناطق شمالی کشور را انتخاب می‌کنند.»

به گزارش روزنامه “دنیای اقتصاد”، طبق آمارهای رسمی، سفر اروپایی‌ها به ایران در پنج ماه نخست سال جاری (۱۳۹۷) با کاهشی ۲۲ درصدی همراه بوده است. پیش‌تر نیز مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده بود که سفر گردشگران آلمانی به ایران افتی ۳۲ درصدی داشته است. آلمان که شهروندان‌اش از جدی‌ترین علاقمندان سفر به ایران هستند، تا سال ۱۳۹۵ جزو ۱۰ کشور نخست مبدأ سفر به ایران بود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.