شورای نگهبان: دلیل رد صلاحیت مینو خالقی دست دادن با مردان بود

چهارشنبه, 7ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

مینو خالقی از حوزه اصفهان به مجلس راه پیدا کرده بود اما شورای نگهبان صلاحیت او را پس از پیروزی در انتخابات رد کرد

در حالی که بیش از دو سال از تشکیل دوره دهم مجلس شورای اسلامی در ایران می گذرد، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، رسما تایید کرده که مینو خالقی به دلیل اینکه تصویری از دست دادن او با مردان وجود داشت علیرغم پیروزی در انتخابات، رد صلاحیت شد و از ورود به مجلس بازماند.

آقای کدخدایی در مورد مدرک مورد استناد برای جلوگیری از ورود خانم خالقی به مجلس گفته است که شورای نگهبان چنین تصاویری را منتشر نمی‌کند.

عکس‌های منسوب به خانم خالقی زمانی منتشر شد که اختلاف میان دولت و شورای نگهبان بر سر ورود او به مجلس بالا گرفته بود.

مینو خالقی در زمان انتشار تصاویری منتسب به او در حال دست دادن با مردان، چنین عکس هایی را جعلی خواند و گفت که از منتشرکنندگان آن شکایت می‌کند اما عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که خانم خالقی، در ارتباط با انتشار تصاویر بدون حجاب منسوب به او، به دادسرا دعوت شده است.

رسانه‌‌های ایران هم اعلام کردند که فردی به نام حامد طالبی به اتهام انتشار این عکس‌ها بازداشت شده است. آقای طالبی دبیر سرویس سیاسی خبرگزاری فارس بوده است.

علی مطهری، نماینده مجلس در اعتراض به باطل شدن آرای خانم خالقی با استناد به یک عکس گفته بود “مصافحه” و این ‌که ایشان در خارج از کشور “با مردی دست داده است” قابل اثبات نیست ضمن این که دست دادن در صورتی که با دستکش باشد “بدون اشکال” است.

تایید نظر شورای نگهبان توسط آیت الله خامنه ای

شورای نگهبان متشکل از دوازده فقیه و حقوقدان عمدنا محافظه کار است. احمد جنتی دبیر این شوراست

رد صلاحیت خانم خالقی توسط شورای نگهبان پس از پیروزی او در انتخابات دوره دهم مجلس از حوزه انتخابیه اصفهان صورت گرفت. علیرغم نارضایتی رئیس جمهور و وزارت کشور از تصمیم شورای نگهبان، این شورا سرانجام توانست مانع حضور نماینده منتخب اصفهان، در مجلس شود.

در آن زمان، اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت خانم خالقی یک بدعت از سوی این شورا توصیف شد اما موضوع به هیات عالی حل اختلاف بین قوا ارسال شد که ریاست آن با محمود هاشمی شاهرودی است.

چند ماه پس از تشکیل دوره دهم مجلس، برخی از نمایندگان گفتند که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، نظر این هیات را تایید کرده که حق را به شورای نگهبان داده و به این ترتیب پرونده ورود خانم خالقی به مجلس بسته شد.

به جز شوراهای اسلامی شهر و روستا، در جمهوری اسلامی ایران، تنها کسانی می‌توانند به سمت‌های انتخابی دست پیدا کنند که قبلا از سوی شورای نگهبان برای نامزدی این سمت‌ها تایید شده باشند. خانم خالقی هم قبل از ورود به رقابت‌های انتخاباتی مورد تایید شورا قرار گرفته بود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.