خودکشی نوجوان ایذه‌ای؛ با ‘شایعه‌سازان برخورد قضایی می‌شود’

جمعه, 30ام آذر, 1397
اندازه قلم متن

دادستان ایذه خودکشی نوجوان در اثر فقر را تکذیب کرده و “شایعه سازان” را به برخورد “قاطع و قانونی” تهدید کرده است

مقامات قضایی شهر ایذه دستور تعقیب کسانی را داده‌اند که خودکشی یک نوجوان اهل این شهر را ناشی از فقر شدید خانواده دانسته بودند.

به گزارش خبرگزاری قوه قضایی جمهوری اسلامی – میزان – مراد شمولی، دادستان شهرستان ایذه، از پیگرد قضایی کسانی خبر داده که، به گفته او، “شایعه خودکشی پسر ایذه ای بر اثر فقر” را منتشر کرده‌اند. وی گفته است با این افراد برخورد قاطع خواهد شد.

براساس این گزارش، آقای شمولی گفته است: “مطابق تحقیقات، علت و انگیزه خودکشی مسایل مرتبط با فقر نبوده است.” وی خبر خودکشی به خاطر فقر را شایعه دانسته و گفته است: “این مسایل جهت تشویش اذهان عمومی مطرح شده و دادستانی دستور لازم را برای شناسایی عامل یا عوامل این شایعه صادر نموده و پرونده‌ای در این راستا تشکیل و برخورد قاطع به عمل خواهد آمد.”

به گفته دادستان ایذه، پدر نوجوانی که خودکشی کرده “از شایعات مطروحه و اینکه با آبروی او بازی شده به شدت ناراحت است و عنوان کرده که امکانات لازم را برای فرزندانم تامین کرده‌ام.”

روز گذشته برخی منابع خبری و رسانه‌های اجتماعی گزارش کردند که یک پسر یازده ساله اهل شهرستان ایذه به خاطر کمبود امکانات زندگی خود را حلق آویز کرده است. در این گزارش‌ها به نقل از نزدیکان این نوجوان آمده بود که خوراک این خانواده برای روزها تنها نان بوده و گرسنگی و فقر سرانجام این نوجوان را به خودکشی کشاند.

کوتاه مدتی پس از انتشار این خبر، فرماندار ایذه گفت که “خبر خودکشی این پسر نوجوان به دلیل شدت گرسنگی و فقر صحت ندارد و اختلافات خانوادگی علت اصلی این رخداد است.” به گفته او، دلیل خودکشی مشاجره این نوجوان با برادرش بوده است.

فرماندار ایذه در عین حال گفت که خانواده این پسر وضعیت مالی مناسبی ندارد و مادر تحت پوشش سازمان بهزیستی است. وی در مورد وضعیت اشتغال و درآمد پدر و سایر اعضای خانواده اظهار نظری نکرد.

به گفته فرماندار ایذه، یک واحد امنیت اجتماعی با همکاری معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در سازمان بهزیستی تشکیل شده که مسئول بررسی و ریشه‌یابی “آسیب‌های اجتماعی این چنینی است.”

موضوع خودکشی نوجوان ایذه‌ای در حالی منتشر شده که به گفته کارشناسان، مشکلات اقتصادی به خصوص بیکاری، تورم و فساد گسترده در جمهوری اسلامی ایران ناگزیر فشار فراوانی را به خصوص بر طبقات کم درآمد جامعه وارد کرده و این فشار در برخی نقاط ایران بیشتر است.

شهرستان ایذه واقع در استان خوزستان از جمله مناطقی است که شرایط دشوار زندگی در آن پیش از انتشار گزارش مربوط به خودکشی این نوجوان هم در رسانه‌های داخلی ایران انعکاس داشته است.

چند ماه پیش، خبرگزاری دولتی ایران -ایرنا – متن گفتگویی با مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان را منتشر کرد که در آن به نرخ بالای خودکشی در برخی مناطق این استان از جمله ایذه اشاره شده بود.

به گفته این مقام محلی، خوزستان در مقایسه با دیگر استان‌های ایران “نرخ خودکشی متوسط دارد” اما در برخی شهرهای شمالی این استان، این نرخ از میانگین استانی و آمار دیگر استان‌ها بالاتر است. وی افزوده بود که “ایذه بالاترین میزان خودکشی را در بین شهرهای خوزستان دارد و علاوه بر آن، لالی، مسجد سلمان وبهبهان نیز دارای نرخ خودکشی منجر به فوت بالایی است.”

وی گفته بودکه در سال گذشته، بیش از چهار هزار و نهصد نفر در استان خوزستان اقدام به خودکشی کردند که ۲۴۰ مورد آن به مرگ منتهی شد.

شهرستان ایذه از نظر وضعیت اقتصادی شرایط مساعدی ندارد. در جریان تجمع‌های اعتراضی سراسری دیماه سال گذشته، نماینده ایذه در مجلس گفت: “اگر می‌بینید که تجمعات و اعتراضات اخیر در ایذه تا حدودی پررنگ‌تر بوده، به این دلیل است که جوانان ایذه همه بیکار هستند. هر جا بیکاری بیشتر باشد، طبیعتاً زمینه اعتراضات بیشتر است.” نماینده ایذه در مردادماه سال جاری نیز در سخنانی در مجلس، از گستردگی فقر و فساد در جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرد.

از: ایلنا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.