پیرامون اعتراضات کشاورزان اصفهان: سال‌های ۹۶ و ۹۷، آبی به کشاورزان داده نشد/ تلنبار شدن وام‌ها، نبود آب، تورم و گرانی‌، مشکلات کشاورزان را سنگین‌تر کرده است

چهارشنبه, 12ام دی, 1397
اندازه قلم متن

رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان ضمن مرور مشکلات کشاورزان اصفهان، گفت: برای سال آبی ۹۶ و ۹۷ هیچ آبی داده نشده است. کشاورزان بسیار مستاصل هستند. گرچه اکنون هم وارد زمستان شده‌ایم و ممکن است در زمستان هم به ما آب ندهند. اگر از اول بهمن بگذرد و آب را بعد از آن زمان، رها سازند، دیگر به درد کشت غلات نمی‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تداوم پایمال شدن حقآبه‌های کشاورزان اصفهان موجب اعتراضات وسیعی از سوی آنها شده است. در این میان، کشاورزان شرق اصفهان به‌ویژه اهالی ورزنه در خط مقدم تجمعات اعتراضی هستند. مطالبه‌شان نیز مشخص است: بازگرداندن حقآبه‌های قانونی‌شان.

در راستای پیگیری دلایل اعتراضات و مطالبه کشاورزان اصفهان، با حاج حسن محسنی (رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان) گفتگویی داشته‌ایم. وی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: به‌طور کلی، یک ‌سال آبی از اول مهر امسال تا مهر سال آینده را شامل می‌شود. در سال آبی ۹۵ و ۹۶ به‌جای دریافت یک ماه و یا ۲۸ روز آب، تنها ۱۸ روز آب دریافت کردیم که این به معنای کاهش ۳۰ درصدی کشت بود. پیش از سال‌های اواخر دهه ۷۰ شمسی، آب فراوان بود و ما کشت‌مان را به خوبی انجام می‌دادیم. اما از آن زمان بدین سو، سال به سال آب کاهش یافت. همراه با کاهش آب، سطح زیرکشت‌مان نیز کاهش یافت. برای مثال، اگر در دهه ۸۰، ۴۰ درصد از سطح زیر کشت سال‌های دهه ۷۰ کاسته شد، در سال آبی ۹۵ و ۹۶، ۳۰ درصد هم از همان میزان باقی‌مانده کاسته شد.

به‌خاطر مشکلات فراوان، وام‌های کشاورزان از سال‌ها قبل روی هم تلنبار شده‌اند

وی افزود: در سال آبی ۹۶ و ۹۷، هیچ کشت و برداشتی نداشتیم. این در حالی بود که وام‌ها و کارمزدها سیر صعودی داشتند. ضامن‌ها و متعاقبا کشاورزان به‌شدت تحت فشار بودند. گرچه دولت امسال اعلام کرده بود تا سه‌سال به کل وام‌ها استمهال تعلق می‌گیرد اما به‌تدریج این میزان را به یک‌سال کاهش داد. این بدین معناست که هرکس که سررسید وامش بین ۱۵ مهر ۹۶ تا انتهای اسفند ۹۷ است –که تعداد این افراد هم کم است- نهایتا با یک‌سال تاخیر، فرصت بازپرداخت آن را دارد. گفتنی است به‌خاطر مشکلات فراوان، بازپرداخت بسیاری از وام‌ها، از سال‌های قبل باقی مانده، و همه آنها بر روی هم تلنبار شده‌اند.

محسنی اشاره کرد: مساله وام‌ها خود یک معضل بود. در کنار این مساله، نبود آب برای کشاورزی، افزایش تورم و بروز گرانی‌های گسترده، مشکلات معیشتی را سنگین‌ترکرده‌ است.

کشت مرغوب، کشت پاییزه است که برای آن آبی به کشاورزان داده نشد

وی با بیان اینکه آبی از سد برای کشت پاییزه –که بهترین کشت است- داده نشد، تصریح کرد: کشت زمستانه مرغوبیت کشت پاییزه برای غلات را ندارد. گفتنی است ما از گذشته در اینجا صرفا ۴ ماه در سال آب برای کشاورزی داشته‌ایم و آب دائم نداریم. از همین رو، ناگزیر از غله‌کاری بوده‌ایم و فقط گندم و جو می‌کاریم. صیفی‌جات و جالیزکاری که بهره‌وری بالاتری دارند، نداریم. با این وجود، در گذشته گرچه کشت‌مان کم بود اما هزینه زندگی‌مان از آن درمی‌آمد.

رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان با یادآوری این موضوع که برای سال آبی ۹۶ و ۹۷ هیچ آبی داده نشده، تاکید کرد: گرچه امسال برف و باران در کوهرنگ خوب بود اما هنوز آبی بدین‌جا نرسیده است. اکنون هم وارد زمستان شده‌ایم و ممکن است در زمستان هم به ما آب ندهند. بماند که اگر از اول بهمن بگذرد و آب را بعد از آن زمان، رها سازند، دیگر به درد کشت غلات هم نمی‌خورد.

ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب می‌گوید بر سر برداشت حقآبه کشاورزان، باید با آنها توافق شود

وی گفت: بسیار مستاصل هستیم. گرچه طبق ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب، مصوب ۱۳۶۱ بابت گرفتن آب کشاورزان و حقآبه‌شان، باید با آنها توافق در خصوص میزان بهای آب صورت پذیرد اما آنها هرچقدر جلسه گرفتند و طومار نوشتند و به مراجع مختلف و وزارت نیرو رجوع کردند تاکنون هیچ فایده‌ای نداشته است.

محسنی در ادامه، اظهار داشت: کل پولی که صنایع اصفهان بابت خسارت نکشت کشاورزان دادند، ۹۰ میلیارد تومان بود. استاندار پیشین، محسن مهرعلیزاده وعده داده بود که ۴۰۰ میلیارد تومان بابت نکشت به کشاورزان داده شود. اما صنایع اصفهان تنها ۹۰ میلیارد تومان را دادند. از این پول، ۵۰ میلیارد آن مستقیما به کشاورزان داده شد. ۲۴ میلیارد تومان هم بابت آب‌رسانی با تانکر و یا وسایل دیگر به باغات شرق و غرب اصفهان جهت جلوگیری از خشک شدن درختان مثمر و کهنسال صرف شد. حدود ۱۵ میلیارد نیز نزد جهاد کشاورزی استان اصفهان قرار دارد. اما هنوز ۳۱۰ میلیارد دیگر تامین نشده است.

حفر ۱۳۰ حلقه چاه در تابستان برای تامین آب شرب اصفهان، بسیاری را بیمار کرد

وی با خاطرنشان ساختن اینکه در مرداد سال جاری، ۴۰ میلیون متر مکعب آب از سد زاینده‌رود (واقع در شهرستان چادگان) برای باغات رها شد، عنوان داشت: مشکل دیگری که موجود است برداشت بی‌رویه آب در بالادست و عدم بارش کافی در سرچشمه‌ها، شرب ۵ میلیون نفر اهالی استان اصفهان را به خطر انداخته است. آبفای اصفهان برای رفع این مشکل، مجبور شد ۱۳۰حلقه چاه جدید حفر کند و آب را به صورت مستقیم و تصفیه نشده به لوله‌ها بفرستد. این اقدام هم مریضی و مشکلات بسیاری را برای مردم فراهم کرد.

رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان، در خصوص تعداد کشاورزان منطقه شرق اصفهان، توضیح داد: آمار کسانی که عضو نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان هستند، ۳۶ هزار نفر است که این به معنای همین حدود خانوار است. بالطبع بسیاری از مردم اعم از کارگر و کاسب هم وابسته به این تعداد افراد هستند که این بیانگر جمعیت قابل توجهی است که تحت تاثیر مشکلات پیش‌آمده برای کشاورزان قرار گرفته‌اند.

محسنی در پایان، گفت: برخوردهایی که در سال‌های  ۹۱-۹۲ به‌این سو با برخی صورت گرفت و بسیاری دیگر مسائل، موجب تلنبار شدن مشکلات بر روی هم و تجمعات اخیر آنها شده است. گفتنی است هرچقدر از اصفهان دورتر می‌شویم، مشکلات و درگیری‌ها بیشتر می‌شوند. اژیه و ورزنه در بخش‌های جلگه و بن‌رود، در پایان آب زاینده‌رود قرار دارند. جدا از تمام مشکلات معیشتی‌ای که پیدا کرده‌اند، به‌خاطر تغییرات اقلیمی، اکنون اثرات ناشی از مریضی سالک در آنجا نیز رو به‌ وفور گذاشته است. این را نباید فراموش کرد که ساکنان این شهرها، افرادی آبرومند بودند و دستشان به دهنشان می‌رسید.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.