بحران ونزوئلا؛ کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه هم از رهبر مخالفان حمایت کردند

پنجشنبه, 4ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

خوان گوایدو، رهبر مخالفان

در پی بروز بحران داخلی در کشور ونزوئلا، بریتانیا از حمایت از خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی ونزوئلا خبر داده و در همین رابطه یکی از سخنگویان ترزا می، نخست وزیر بریتانیا گفته است که انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آن کشور منصفانه و عادلانه نبوده است.

دولت آلمان هم گفته که مجلس ملی ونزوئلا نقشی ویژه در تضمین آینده‌ای آزاد برای این کشور بازی می‌کند.

این در حالی است که پیشتر، معاون وزیر خارجه روسیه به آمریکا در مورد مداخله نظامی در ونزوئلا هشدار داده بود.

خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از سرگئی ریابکف گفته که چنین اقدامی “فاجعه آمیز” خواهد بود.

روسیه بار دیگر حمایت خود را از نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا اعلام و آمریکا را به مداخله در امور داخلی ونزوئلا متهم کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم گفته که تهران از دولت و ملت ونزوئلا در مقابل هر گونه دخالت خارجی حمایت می‌کند.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا هم از این که به صراحت خوان گوایدو را به عنوان رهبر دولت موقت ونزوئلا به رسمیت بشناسد خودداری کرده است.

یکی از سخنگویان این کمیسیون تنها به گفتن این جمله که “ما در کنار نیروهای دموکراتیک در این کشور ایستاده ایم” بسنده کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم در توییتی حمایت خود را از آقای مادورو اعلام کرده است.

خوان گوایدو روز چهارشنبه (۲۳ ژانویه) در جمع بزرگ مخالفان خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرد.ونزوئلا با آمریکا قطع رابطه کرد

دونالد ترامپ هم رسما اعلام کرد خوان گوایدو، رئیس مجلس ملی را رهبر ونزوئلا می‌داند.

علاوه بر آمریکا کشورهای کانادا، برزیل، آرژانتین، کلمبیا و پرو هم آقای گوایدو را به عنوان رئیس جمهور مشروع ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند.

به دنبال این اقدام آمریکا، آقای مادورو روز گذشته به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت داده تا خاک این کشور را ترک کنند. اما آمریکا در پاسخ گفته که دولت آقای مادورو مشروعیت ندارد و نمی تواند روابط با آمریکا را قطع کند.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای گفت: “آمریکا روابط دیپلماتیک با ونزوئلا را حفظ خواهد کرد و روابط خود را از طریق رئیس جمهور موقت خوان گایدو انجام خواهد شد. آقای گوایدو از ما خواسته در ونزوئلا بمانیم.”

خوان گوایدو کیست؟

خوان گوایدو تا قبل از این که در ماه جاری میلادی به ریاست مجلس ملی ونزوئلا انتخاب شود، چهره نسبتا ناشناخته‌ای در عرصه سیاسی این کشور بود.

مخالفان پس از انتخابات ۲۰۱۵ در این کشور قدرت را بدست گرفتند، اما در سال ۲۰۱۷ نیکلاس مادورو، رئیس جمهور، اقدام به تشکیل مجلسی مجزا تحت عنوان “مجلس موسسان” کرد که متشکل از حامیان او بود.

هر دو مجلس یعنی مجلس ملی و مجلس موسسان نشست‌هایی را برگزار و قوانینی را تصویب می‌کنند، اما تنها این قوانین مجلس موسسان است که به تصویب دولت می‌رسد.

از لئوپولدو لوپز، محبوب ترین رهبر مخالفان در ونزوئلا به عنوان کسی که باعث اوج گرفتن آقای گوایدو در صحنه سیاسی این کشور شده، نام برده می‌شود.

آقای لوپز در حال حاضر در بازداشت خانگی است و حامیانش او را زندانی سیاسی می‌دانند.

خوان گوایدو به عنوان یک دانشجو اعتراضاتی را علیه هوگو چاوز رهبری کرد. آقای چاوز نیکلاس مادورو را به عنوان جانشینش انتخاب کرد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.