فلاحت‌پیشه: روسیه اس ۳۰۰ را در حمله اسرائیل به سوریه غیرفعال کرد

جمعه, 5ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

حشمت الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با ایرنا از روسیه انتقاد کرده است که در زمان حملات اسرائیل سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ خود را غیرفعال می کند.

    

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با ایرنا از روسیه انتقاد کرده است که در زمان حملات اسرائیل سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ خود را غیرفعال می‌کند.

او گفته است که اگر سامانه اس ۳۰۰ روس‌ها به درستی عمل کند اسرائیل نمی‌تواند به راحتی حملاتی را در خاک سوریه انجام دهد.

به گفته این مقام ایرانی احتمالا “نوعی هماهنگی” بین حملات اسرائیل و پدافند هوایی روسیه که در سوریه مستقر است، وجود دارد.

اسرائیل روز دوشنبه ۲۱ ژانویه به مواضع نیروهای ایرانی در سوریه حمله کرد. ارتش اسرائیل با انتشار یک پست توییتری اعلام کرد که هدف از این حملات مواضع سپاه قدس در سوریه بوده است.

بعد از این حمله خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن ۱۲ نفر در جریان حملات هوایی اسرائیل به سوریه خبر داد. خبرگزاری آلمان هم تعداد کشته‌شدگان را در مجموع ۲۰ نفر اعلام کرده است.

فلاحت‌پیشه ولی در مصاحبه خود تاکید کرده است که به فاصله چند ساعت پس از یکی از این حملات در محل حاضر شده و از نزدیک این موضوع را پیگیری کرده است. او آماری را که اسرائیل اعلام کرده را تکذیب کرده و آن را “بلف” دانسته است.

این مقام ایرانی در رابطه با هدف اسرائیل از این حملات هم توضیح داد : «آنها (اسرائیلی‌ها) می‌خواهند ایران را وادار به یک سری واکنش‌ها کنند تا چالشی جدید در سوریه شکل بگیرد.»

دیدار فلاحت پیشه با وزیر خارجه ترکیه

نخستین بار است که یک مقام عالیرتبه ایرانی آن هم بعد از گذشت چهار روز از حملات هواپیماهای جنگی اسرائیل به سوریه آشکارا از “غیرفعال بودن سامانه روسی” و “هماهنگی اسرائیل با روسیه” انتقاد کرده است.

انتقادهای رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بعد از بازگشت او از ترکیه انجام گرفته است.

فلاحت‌پیشه در راس یک هیات پارلمانی از ترکیه دیدار کرده بود. او در این سفر کاری با  مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم ملاقات کرده بود.

بعد از این دیدار بود که وزیر امور خارجه ترکیه در حساب توئیتر خود اعلام کرد که در دیدار با فلاحت‌پیشه و هیات همراه او مسائل دوجانبه و منطقه‌ای را مورد بحث قرار داده‌اند. اما هنوز مشخص نیست که آنها درباره حملات اسرائیل به سوریه چه صحبت کرده‌اند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.