کشف و شناسایی پنج تن از نیروهای کشته‌شده سپاه پاسداران در سوریه

چهارشنبه, 8ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که پنج تن از نیروهای کشته‌شده‌اش در سوریه “کشف” و هویت آنان پس از انجام آزمایش‌های دی‌ان‌ای شناسایی شده است. طبق همین گزارش، این افراد “حین ماموریت مستشاری” در سوریه کشته شده‌اند.

    

مراسم تشییع کشته‌شدگان سپاه پاسداران در حمله هوایی اسرائیل به پایگاه هوایی تیاس در روز ۲۰ فروردین ۹۷

روابط عمومی کل سپاه پاسداران امروز چهارشنبه هشتم اسفند (۲۷ فوریه) در اطلاعیه‌ای از “کشف و شناسایی” پیکر پنج تن از نیروهای کشته شده این نیروی نظامی ایران در سوریه خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: «با تلاش‌های شبانه‌روزی و مستمر گروه تفحص نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیکرهای پاک و مطهر پنج تن از شهدای ایرانی که حین ماموریت مستشاری در سوریه به شهادت رسیده بودند، کشف و پس از انجام آزمایش‌های DNA هویت آنان شناسایی شد.»

سپاه پاسداران ایران در اطلاعیه خود به جزئیات این “مأموریت مستشاری” که منجر به کشته شدن نیروهایش در سوریه شده، اشاره‌ای نکرده است.

بر اساس همین گزارش، این کشته‌شدگان شامل سه پاسدار از استان‌های قزوین، سمنان و مازندران و دو بسیجی از استان تهران هستند که قرار است “هفته آینده” در استان‌های خود تشییع و خاکسپاری شوند.

آمار دقیقی از شمار مجموع نیروهای کشته‌شده جمهوری اسلامی در سوریه وجود ندارد. جمهوری اسلامی از نیروهای نظامی مستقر خود در سوریه و عراق به عنوان “مدافعان حرم” نام می‌برد. در میان این افراد شمار زیادی از شیعیان افغان و پاکستانی نیز حضور دارند که در قالب “لشکر فاطمیون” و “لشکر زینبیون” به سوریه اعزام شده‌اند.

محمدعلی شهیدی، معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید ایران، اسفندماه سال ۹۵ شمار کشته‌شدگان موسوم به “مدافعان حرم” تا آن زمان را ۲۱۰۰ نفر اعلام کرده بود. در میان کشته‌شدگان ایرانی جنگ سوریه تعداد زیادی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران نیز دیده می‌شوند.

شمار اعضای کشته شده سپاه پاسداران در حمله هوایی اسرائیل به پایگاه هوایی تیاس در روز ۲۰ فروردین گذشته هفت نفر اعلام شده بود

مقام‌های جمهوری اسلامی از حضور “مستشاری” نیروهای خود در سوریه و عراق سخن می‌گویند و اعزام نیرو به این کشور را به درخواست دولت سوریه نسبت می‌دهند.

ناظران اما با توجه با شمار بالای کشته‌شدگان بسیجی و نیروهای رده‌های پایین سپاه پاسداران در سوریه به “مستشاری” بودن حضور نظامی ایران در این کشور با دیده تردید می‌نگرند. از سوی دیگر، اعزام نیرو و صدور سلاح و تجهیزات به سوریه با “مشاوره” نخبگان نظامی همخوانی چندانی ندارد.

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران، بیش از سه سال پیش “حضور مستشاری” ایران در سوریه را به “چهار سطح”” تقسیم کرده بود.

این چهار سطح به گفته سردار سلامی، به حوزه‌های “راهبردی مباحث سیاسی و معنوی و تقویت دولت”، “انتقال تجربیات” جنگ هشت ساله ایران و عراق به فرماندهان عالی‌رتبه ارتش سوریه، “نوسازی و بازسازی ساختار ارتش” آن کشور و نیز “تلاش برای سازماندهی، آموزش، طراحی و جذب نیروی انسانی جدید در ارتش سوریه” مربوط می‌شد.

مقام‌های نظامی و حکومتی ایران بارها تأکید کرده‌اند که “امنیت ملی” ایران و سوریه به هم گره خورده است. حضور نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در سوریه اما با حساسیت شدید اسرائیل روبه‌رو است. مقام‌های اسرائیلی بارها تأکید کرده‌اند که حضور ایران در سوریه به‌خصوص در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهند کرد.

ارتش اسرائیل در همین راستا بارها مواضع و پایگاه‌های ایران و متحدان منطقه‌ای جمهوری اسلامی همچون حزب‌الله لبنان را در خاک سوریه هدف جنگنده‌های خود قرار داده که در جریان آن ده‌ها نفر از نیروهای سپاه پاسداران کشته شده‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، شنبه گذشته با اشاره به حملات اسرائیل به “خاک سوریه” و نیروهای ایرانی مستقر در این کشور جنگ‌زده، ضمن تأیید مورد هدف واقع شدن “تجهیزات و نیروهای جمهوری اسلامی ایران و مجموعه مقاومت” از سوی اسرائیل، از “تحول مهم” قریب‌الوقوعی برای مقابله با حملات این کشور به سوریه خبر داده بود.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی ایران گفته بود که جمهوری اسلامی “تدابیری” اندیشیده است تا “از خط قرمز خود در حوزه تلفات انسانی” ناشی از چنین حملاتی “محافظت” کند. شمخانی افزوده بود که “شیوه برخورد” با حملات اسرائیل به سوریه در سال ۲۰۱۹ “بسیار متفاوت از شیوه برخورد در گذشته” خواهد بود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.