ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران تمدید شد

جمعه, 2ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

شورای حقوق بشر سازمان ملل در چهلمین نشست خود ماموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران را تمدید کرد.

اعضای این شورا با تصویب قطعنامه‌ای به آقای رحمان ماموریت دادند یک سال دیگر وضعیت حقوق بشر در ایران را بررسی کند. سوئد این قطعنامه را برای رای‌گیری به شورای حقوق بشر سازمان ملل پیشنهاد داده بود.

این شورا با ۲۲ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع این قطعنامه را تصویب کرد.

پیش از این، ۴۲ سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ای از کشورهای عضو شورای حقوق بشر خواسته بودند ماموریت آقای رحمان را تمدید کنند.

افغانستان، چین، کوبا، اریتره، هند، عراق و پاکستان هفت کشوری بودند که به قطعنامه رای مخالف دادند.

اسماعیل بقایی هامانه، نماینده دائم ایران در ژنو این قطعنامه را “غیرسازنده و سیاسی” خواند و گفت: “این قطعنامه و مأموریت گزارشگر ویژه، تنها موجب تقویت کلیشه‌های موهوم علیه ایران می‌شود.”

او همچنین از سوئد خواست به این شیوه “غیرسازنده و زیان‌بار” پایان دهد.

۲۰ اسفند سال گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد کارنامه حقوق بشری ایران در سال ۹۷ را مورد بررسی قرار داد.

آقای جاوید در این گزارش به بخش‌های منفی و مثبت کارنامه ایران پرداخت. هر چند موارد نقض حقوق بشر، بخش عمده این گزارش را تشکیل می‌داد.

برخورد با اقلیت‌ها، فعالان کارگری، معلمان معترض، روزنامه‌نگاران از جمله مواردی است که در این گزارش سالانه به آن اشاره شده بود و بویژه از اسماعیل بخشی و سپیده قلیان فعالان کارگری نام برده شده بود.

آقای بخشی و خانم قلیان به‌دلیل فعالیت‌های کارگری در شرکت نیشکر هفت تپه شوش مدتی است که در بازداشت هستند.

نمایندگان ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به این گزارش واکنش نشان دادند و آن را نشانه “برخورد سیاسی و گزینشی” دانستند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.