رستم قاسمی؛ سردار دور زدن تحریم‌ها؛ مردی که جیب‌هایش بوی نفت می‌دهد

جمعه, 16ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

oil_040419.jpg

العربیه – سیروان احمدی

العربیه پیشتر در مقاله‌ای تحت عنوان «صادرات جدید ایران به خاورمیانه: بابک زنجانی» منتشر کرد، در آنجا به این موضوع اشاره شد که به دلیل تحریم‌های شدید امریکا علیه ایران، امکان انتقال آسان نفت خام یا پول از این کشور گرفته شده ولی ایران برای دور زدن تحریم‌ها از افراد جدیدی مانند بابک زنجانی در نسخه‌های ایرانی و خارجی استفاده می‌کند. در آن مطلب با اشاره به حامیان بابک زنجانی و شیوه کار او، نتیجه‌گیری شد که سردار رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت ایران در دولت محود احمدی‌نژاد از چهره‌های اصلی پشت پرده حامی بابک زنجانی بود.

می‌توان با قاطعیت گفت که اثر انگشت این سردار سپاهی در اکثر فسادهای نفتی دیده می‌شود. قاسمی و همدستانش علاوه بر همواره کردن راه بابک زنجانی، نسخه‌های مشابهی از او را در دیگر کشورهای منطقه ساخته‌اند؛ نسخه‌هایی که به فساد نفتی پرداخته و هزینه‌های ماجراجویی‌های داخلی و منطقه‌ای ایران و همچنین هزینه‌های حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی هوادار این کشور در منطقه را تامین می‌کنند. محمد عامر الشویکی، تاجر نفت سوری و همچنین گروه‌های شیعه نزدیک به ایران در عراق از این جمله‌اند. شواهد نشان می‌دهد پشت پرده شبکه زنجانی‌سازی در ایران و منطقه سرداری قدرتمند از نیروی قدس سپاه پاسداران به نام رستم قاسمی ایستاده است. او یکی از عوامل موثر در تاسیس یک امپراطوری از فساد سیسیتماتیک در منطقه‌ای از جهان است که از ایران اداره می‌شود.

11.jpg
محمد عامر الشویکی
12.jpg
رستم قاسمی
درباره گذشته قاسمی چه می‌دانیم؟

رستم قاسمی در شهرستان لامرد به دنیا آمد و در سال ۶۰ ، در سن ۱۷ سالگی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست. اگر چه نام رستم قاسمی در چند سال گذشته و از سال های انتهایی دولت احمدی نژاد مطرح شد، ولی در باره فعالیت‌های او پس از جنگ تا زمانی که در سال ۱۳۸۶ به عنوان جانشین عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تعیین شد، تقریبا هیچ کس چیزی نمی‌داند. او پیش از فرماندهی خاتم الانبیا، فرمانده قرارگاه دریایی نوح، وابسته به نیروی دریایی سپاه بود. این قرارگاه مسوولیت ساخت تونل و سازه‌های زیرزمینی، اجرای پروژه‌های صنعت گاز، پتروشیمی، نفت، شناورسازی و اسکله‌سازی را بر عهده دارد و گفته می‌شود که قاسمی در زمان فرماندهی نوح، چندین پروژه در منطقه «پارس جنوبی» انجام داده است. نکته جالب توجه این است که در باره ماهیت این پروژه‌ها نیز اطلاعاتی وجود ندارد، اما اسکله‌سازی یکی از این فعالیت‌ها بود. رستم قاسمی بعدها به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی قرارگاه خاتم الانبیا، شرکت کشتی‌سازی صدرا را برای سپاه خرید؛ دو موضوعی که دست سپاه را برای حمل و نقل دریایی و قاچاق کالا و فراورده‌های نفتی بازگذاشته و زیرساخت‌های لازم برای قاچاق را مهیا کرده است. محمود احمدی نژاد در «همایش تخصصی راهبردهای نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز» از کسانی صحبت کرد که به گفته وی «اسکله‌های خارج از کنترل گمرک» در اختیار دارند و دست به جابجایی گسترده و غیرقانونی کالا می‌زنند.

نام رستم قاسمی برای رسانه های خارجی اشناست، او درسال ۲۰۱۲ در لیست مردان قدرتمند خاورمیانه مجله فوربس در رتبه ۳۲ قرار گرفت و در سال ۲۰۱۳ در مقاله در فورین پولسی از او نقل شده بود که با وجود تحریم‌ها در فروش نفت با مشکلی مواجه نیست.
قاسمی و زنجانی

رستم قاسمی زمانی که فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا را در اختیار داشت، با بابک زنجانی آشنا شد، بعدها که قاسمی وزیر نفت شد، همای سعادت روی شانه‌های زنجانی نشست و دست برای انجام هر آنچه که قصد دشت انحام دهد باز شد. قاسمی صادرات بخش قابل توجهی از نفت ایران را به زنجانی سپرد و درمقابل زنجانی حتی زمانی که به دام افتاد و در دادگاه محکوم به اعدام شد و حاضر نشد حرفی علیه قاسمی بزند.

به گفته امیر عباس سلطانی، نماینده سابق مجلس و عضو کمیته پیگیری پرونده باک زنجانی، او تمام وقت خود را در دادگاه به تمجید از دولت احمدی‌نژاد و برخی وزرایش من جمله قاسمی اختصاص داد و حتی از شنیدن حکم اعادم نترسیده زیرا که به نظر می‌رسد از جایی به او اطمینان داده شده که بلایی سرش نخواهد امد.

قاسمی و برنامه موشکی

مخارج برنامه موشکی ایران که علاوه بر تحریم‌های کمرشکن، هزینه هنگفتی روی دوش ایران نهاده، از سوی دولت تامین می‌شود. حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران ژوئیه ۲۰۱۷ در اشاره به موشک‌هایی که ایران به سوریه شلیک کرد، گفت: «این موشک را چه کسی درست کرده . سازنده این موشک دولت است . وزارت دفاع جزیی از دولت است، پولش را چه کسی تامین کرد؟ بخش اقتصادی کشور آن را تامین می‌کند…».

یکی از اقداماتی که قرارگاه نوح که رستم قاسمی زمانی فرماندهی آن را بر عهده داشت، ساخت سکوی پرتاب موشک بود. از این رو رستم قاسمی پیش از انکه به عنوان وزیر نفت دولت احمدی نژاد انتخاب شود، به عنوان یک مقام فعال در زمینه هسته‌ای و موشکی مشمول تحریم و مجازات های امریکا، اتحادیه اروپا واسترالیا شد.

مردی که جیب‌هایش پول نفت می‌دهند

نام قاسم رستمی با فسادهای نفتی گره خورده است و رد پای او در بسیاری از پرونده‌های فساد نفتی یافت می‌شود. بر اساس اعلام کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران، رستم قاسمی در شهریور ۱۳۹۱ با اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، ابوالفضل قنبرپور، فرمانده بنیاد تعاون ناجا و احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت قرادادی امضا کرد و بر اساس آن ۶۰۰ هزار بشکه نفت به شرکت پتروتبما که از سوی نیروی انتظامی معرفی شده، تحویل داد.

اسماعیل احمدی مقدم روز ۱۵ مهر ۱۳۹۳، گفته بود که دولت به دلیل تحریم‌ها امکان فروش نفت را نداشته و احمدی‌نژاد به او پیشنهاد کرده بود که نیروی انتظامی برای پرداخت حقوق کارکنانش نفت بفروشد.

او گفته بود که نیروی انتظامی دو محموله به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار از دولت تحویل گرفته و فروخته است که ۱۸۰ میلیون دلار از این مبلغ را به خزانه واریز نکرده و مستقیما بابت «کسری حقوق» کارکنان نیروی انتظامی هزینه کرده است. ۶ میلیون دلار از این پول هنوز به خزانه واریز نشده است.

رستم قاسمی و قاسم سلیمانی دو بال ایران در منطقه

به گزارش برخی منابع در صنعت نفت، رستم قاسمی، این مقام بلندپایه در نیروی قدس سپاه پاسداران در جهت هدایت فروش محموله‌های نفتی ایران از واسطه‌های مختلف استفده کرده تا از این راه برای قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی سپاه قدس منبع در امد دائمی تهیه کند.

او با تشکیل شبکه‌ای که از تهران شروع شده و با گذر از عراق و سوریه و لبنان به مدیترانه می‌رسد، در هر کدم از ایستگاه ‌ای بین‌المللی این مسیر فرد یا افرادی را دارد که نقش بابک زنجانی را برایش ایفا می‌کنند. انها با قاچاق نفت، پولشویی و دور زدن تحریم‌ها پولی را تهیه می‌کنند که ایران باید به جیب قاسمی، سلیمانی، حسن نصرالله، بشار الاسد، عبدالملک حوثی، نوری المالکی، و دیگران بریزد. وزارت خزانه‌داری امریکا در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که « رژیم ایران در این شبکه از طریق همکاری با شرکت‌های روسی، میلیون‌ها بشکه نفت در اختیار رژیم بشار الاسد رئیس دولت حاکم بر دمشق قرار می‌دهد.»

در ماه مارس ۲۰۱۰ نیز کویت یک بازرگان سوری به نام «مازن الترزی» را دستگیر کرد که از او به عنوان «عامل بشار الاسد» یاد می‌شود. الترزی متهم به پولشویی برای نهادهای خارجی و به سود رژسم سوریه است. با توجه به شباهت خاستگاه‌ها و اهداف، گمان می‌رود که الترزی نسخه جدیدی از محمد عامر الشویکی باشد که مانند شویکی گیر دوائر بین‌المللی مبارزه با پولشویی شده است.

13.jpg
مازن الترزی
مردی مثل سایه قاسمی

حسن دانایی فر، مردی است که هر جا نامی از رستم قاسمی آورده می‌شود ، او را می‌توان دید، کیست؟ حسن دانایی‌فر از معاودین عراقی است که در بغداد متولد شد و توانست پس از سید محمود هاشمی شاهرودی، دومین ایرانی عراق‌زاده باشد که مدارج ترقی در هرم قدرت ایران را طی کند و سفیر ایران در عراق شود. او پیش از سفارت، رئیس کونسولگری ایران در اربیل بود. بررسی روند صعودی حسن دانایی فر و رستم قاسمی و رابطه این دو نتائج جالبی در پی دارد.

14.jpg
دانایی فر

در زمانی که قاسمی فرماندهی قرارگاه دریایی نوح را بر عهده داشت و به اسکله‌سازی مشغول بود. دانایی‌فر معاونت نیروی دریایی سپاه را بر عهده داشت، جایگاهی که او را در ارتباط مستقیم با قاسمی قرار می‌داد. بعدها دانایی‌فر فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء شد، پستی که یک دهه بعد به رستم قاسمی رسید.

همزمان با حضور دانایی‌فر در عراق به عنوان سفیر ایران، اسحاق جهانگیری، رستم قاسمی را به عنوان مشاور خود منصوب کرد و از او خواست «با عنایت به اولویت دولت در توسعه روابط اقتصادی دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق» برای «رفع موانع گسترش روابط اقتصادی دو کشور و اعتلای این روابط با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی» بکوشد. حدود دو سال بعد جهانگیری، قاسمی را کنار گذاشت. گفته می‌شود دلیل این کار مخالفت قاسمی با تصمیم دولت برای عقد قراردادهای نفتی جدید با کشورهای خارجی است. به گزارش روزنامه اقتصاد نیوز «رستم قاسمی نقش مستقیمی در جلوگیری از اجرای قراردادهای جدید نفتی داشت» نباید از یاد برد که این سردار سپاه، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم الانبیاء و وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد بود که پای سپاه را به بخش وسیعی از اقتصاد ایران و به ویژه پروژه‌های نفت و گاز باز کرد.

نکته جالب ماجرا اینجاست که اسحاق جهانگیری چندی بعد حسن دانایی فر را «مشاور خود در توسعه روابط با عراق و سوریه» منصوب کرد. پیش از دانایی‌فر، قاسمی ریاست کمیته توسعه روابط اقتصادی سوریه-ایران را بر عهده داشت و چند نوبت با بشار الاسد، دیدار داشته است و در ژانویه ۲۰۱۵ در سفر دمشق، به دولت سوریه اطمینان داد علیرغم کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت، ایران همچنان به سوریه نفت خواهد داد. یک مقام سوری نیز در ان زمان فاش کرد که ایران در ماه ژوئیه ۲۰۱۴ بیش از چهار و نیم میلیارد دلار به حکومت سوریه داده تا بیشتر ان صرف خرید فراورده های نفتی شود.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.