بیانیه مشترک چهار سازمان و حزب دموکرات، جمهوریخواه و ملی در محکومیت دعوت سپاه قدس از نیروهای شبه نظامی جهادی خارجی به ایران

چهارشنبه, 28ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

بیانیه ۴ حزب و سازمان جمهوری خواه

در محکومیت دعوت سپاه قدس از نیروهای شبه نظامی جهادی خارجی به ایران

نیروهای حشد الشعبی، جنبش النجبا و گردان فاطمیون باید خاک ایران را ترک کنند!

حضور نیروهای وابسته به حشدالشعبی، جنبش النجبا و گردان فاطمیون در ایران بازتاب گسترده ای در افکار عمومی و رسانه ها پیدا کرده است. ادعا شده است که این نیروهای شبه نظامی عراقی و افغانستانی به دعوت قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس از مرزهای استان های ایلام و خوزستان وارد ایران شده اند تا به سیل زدگان ایرانی کمک کنند. پیشتر قاسم سلیمانی با حضور در مناطق سیل زده‌ی استان خوزستان خواهان کمک نیروهای «مدافع حرم» شده بود که در واقع شبکه ای از نیروهای جهادی شیعه تندرو تحت مدیریت سپاه پاسداران در خاورمیانه هستند.

با توجه به سوابق این گروه‌های نظامی- ایدئولوژیک و برنامه سپاه پاسداران و گروه های سیاسی هم‌سو از سازماندهی این نیروها برای تقویت موقعیت داخلی و منطقه ای جمهوری اسلامی، به حق نگرانی های جدی در بین مردم بوجود آمده است که پیامد های این مداخله، منافع ملی ایران را تهدید کرده و به موانع موجود برای استقرار حاکمیت ملی بیفزاید.

تجارب بین المللی حاکی از آن‌ست که مداخله و حضور نیروهای نظامی خارجی برای کمک در سوانح طبیعی و یا شرایط بحرانی، خارج از عرف این نوع کمک‌های امدادی و با اهداف دیگری صورت می گیرد. محرک و انگیزه‌ی اصلی این اقدام بیشتر عوامل سیاسی بوده است تا مسائل انسانی. بدیهی است کمک های بشردوستانه ملل همسایه از جمله کشور های عراق و افغانستان مغتنم بوده و سزاوار قدردانی است، اما اقدام فوق در چارچوب روابط دو ملت و چارچوب طبیعی مساعدت ها و همیاری های دوستانه رخ نداده و نیروهای شبه نظامی خارجی که حالت چریکی دارند و در سوابق رفتاری آن‌ها اتهاماتی چون ارتکاب جنایت جنگی وجود دارد، به یک‌باره در خاک میهن حضور پیدا کرده و به فعالیت پرداخته اند.

 جمهوری اسلامی که در ماجرای سیل سراسری اخیر بحران ناکارامدی اش در حکمرانی و مدیریت بحران آشکارتر شده با برخورد ابزاری از کمک به سیل زدگان به دنبال عادی سازی حضور نیروهای شبه نظامی شیعه هم‌سو در داخل قلمرو کشور است تا در صورت تشدید بحران ها و ابرچالش از این نیروها در برخوردهای سرکوب‌گرانه استفاده کند. شبکه گروه های شیعه تندروی جهادی محصول سیاست صدور انقلاب جمهوری اسلامی است که با هزینه کردن از اموال عمومی مردم ایران در چهار دهه گذشته تشکیل شده اند.

ما چهار سازمان دموکرات و جمهوری خواه دعوت از نیروهای شبه نظامی خارجی را محکوم می کنیم و این تصمیم نابخردانه و متاثر از اغراض سیاسی را تهدیدی جدی متوجه امنیت ملی ایران می دانیم. در شرایطی که جمهوری اسلامی امکان مشارکت موثر و داوطلبانه‌ی مردم ایران، شخصیت‌های ورزشی و فرهنگی و نیروهای جامعه مدنی را محدود ساخته و حتی برخی از امدادگران را به دلایل واهی بازداشت کرده و در مسیر خدمت رسانی جامعه‌محور برخی از گروه های خیریه و امدادی سنگ اندازی می کند، چه جای دعوت از گروه هایی است که نه تجربه و نه قابلیت خاصی در کمک رسانی دارند! جامعه‌ی ایران نیازی به دریافت کمک از سوی این گروه های حاشیه ساز و افراطی را ندارد.

نیروهای وابسته به حشد الشعبی، جنبش النجباء عراقی و گردان فاطمیون متشکل از افغانستانی های شیعه باید هر چه زودتر خاک ایران را ترک کنند. سکوت دولت روحانی و همچنین حمایت سفیر ایران در عراق از حضور این نیروها دنباله‌روی و همسویی این دولت با اراده‌ی رهبری و سپاه پاسداران را هر چه بیشتر آشکارتر ساخت. همچنین با این اقدام بار دیگر مشکلات و خطرات برآمده از نهاد سپاه پاسداران و اقدامات ضد ملی این نهاد نمایان شد.

ما از نیروهای سیاسی دلسوز میهن نیز دعوت می کنیم که حساسیت متناسب نسبت به این موضوع نشان داده و مخالفت خود را به شکلی صریح و رسا اعلام کنند تا یک هم‌نوائی ملی در محکومیت حضور نیروهای شبه نظامی و نظامی بیگانه درکشور بوجود بیاید. در عین حال باید توجه کرد که واکنش ها به حضور شبه نظامیان دست ساخت جمهوری اسلامی در منطقه، به گونه ای باشد که خللی در روابط دوستانه با ملل همسایه ایجاد نکرده و به نگرش مبتنی بر بیگانه ستیزی و نژاد پرستانه دامن نزند.

هیئت های اجرائی ـ سیاسی

اتحاد جمهوریخواهان ایران

حزب چپ ایران ( فدائیان خلق)

سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور

همبستگی جمهوری خواهان ایران

۲۸ فروردین ۱۳۹۸ ( ۱۷ آوریل ۲۰۱۹)


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.