عفو بین‌الملل و آمریکا به بازداشت فعالان کارگری اعتراض کردند

پنجشنبه, 12ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

کارگران

شرکت کنندگان در تجمع‌های روز کارگر در ایران به شرایط اقتصادی خود معترض بودند

عفو بین الملل و وزارت خارجه آمریکا با محکوم کردن بازداشت فعالان کارگری در ایران، خواستار آزادی فوری آنان شده‌اند.

عفو بین الملل در اطلاعیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر گفته است که “مقامات ایران باید فعالان کارگری را که به طور غیر موجه و صرفا به خاطر مشارکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز و اعتصاب یا پیگیری حق آزادی بیان، تشکل و تجمع زندانی کرده است فورا و بدون هیچ قید و شرطی آزاد کنند.”

در این بیانیه آمده است که از اول ماه مه، روز جهانی کارگر، در سال گذشته میلادی، عفو بین‌الملل گزارش‌های مربوط به صدها کارگر و فعالان حقوق کارگرای در ایران را مستند کرده که مقامات حکومتی آنان را با هدف سرکوب اعتراض اجتماعی و ابراز مخالفت عمومی بازداشت کرده است.”

عفو بین‌الملل گفته است که محاکم جمهوری اسلامی این افراد را به حبس محکوم کرده‌اند و افزوده است که “دست کم در ۳۸ مورد، مجازات شلاق هم به این محکومیت افزوده شده است.” این سازمان از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا تحقیقات بی‌طرفانه، مستقل و موثری را در باره این اتهام به جریان اندازد که مدافعان حقوق کارگری، از جمله اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، که عفو بین‌‌الملل شهادت آنان را با جزئیات ثبت کرده، در ماه‌های اخیر در زندان مورد شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند.”

بازداشت ده‌ها نفر در روز جهانی کارگر در ایران

اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و امیر امیرقلی به زندان اوین منتقل شدند

وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا با استناد به اطلاعیه عفو بین‌الملل بازداشت کارگران در روز کارگر را محکوم کرده است

در اطلاعیه عفو بین‌الملل آمده است که “با تشدشد بحران اقتصادی در ایران که بخشی از آن مرتبط با تحریم‌های ایالات متحده است، هزاران تن از کارگران واحدهای خصوصی و دولتی با درخواست رسیدگی و بهبود وضعیتشان و حمایت دولت از آنان به خیابان‌ها آمده یا دست به اعتصاب زده‌اند. تاخیر یا عدم پرداخت دستمزدها در شرایط تورم شدید و افزایش شدید هزینه زندگی نیز باعث اعتراض کارگری شده است.”

این سازمان افزوده است: “مسئولان ایرانی به جای رسیدگی به شکایت کارگران، با بازداشت صدها تن از آنان از جمله معلمان، رانندگان کامیون و کارگران صنعتی به این خواسته‌ها واکنش نشان داده‌اند.” در این اطلاعیه از احضار معترضان، بازجویی، تهدید به بازداشت و “انواع دیگر ارعاب و تهدید” کارگران نام برده شده است.

اطلاعیه عفو بین‌المل یادآور می‌شود که میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که ایران نیز از امضاکنندگان آن است حق اعتصاب را به رسمیت شناخته و میثاق حقوق مدنی و سیاسی نیز که باز هم ایران آن را امضا کرده متضمن برخورداری مردم حق آزادی اجتماعات است. این بیانیه می‌افزاد که ماده ۷ میثاق حقوق مدنی و اجتماعی که از اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل است تصریح دارد که افراد حق دارند از “شکنجه و سایر انواع مجازت های غیرانسانی در امان باشند.”

این سازمان همچنین تصریح دارد که “براساس حقوق بین‌الملل، مجازات‌های بدنی مانند شلاق مصداق انزجار آوری از تهاجم به عزت بشری است و شکنجه و سایر انواع مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیر آمیز نیز قاطعانه منع شده است.”

کارگران
تشکل‌های رسمی کارگری نیز به مناسبت روز کارگر تجمعاتی برگزار کردند

همچنین، وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اطلاعیه عفو بین‌الملل، نسبت به بازداشت کارگران در جریان تظاهرات روز کارگر واکنش نشان داده است.

در توییتر وزارت خارجه آمریکا آمده است که “گزارش‌ها درمورد بازداشت چندین فعال کارگری در روز جهانی کارگر توسط رژیم رادیده‌ایم. در ۴٠سال گذشته صدور ترور به خارج و سرکوب در داخل سیاست رژیم بوده، با هزینه‌ای که در سوریه کرده می‌توانست حقوق کارگران را پرداخت کند.” این متن می‌افزاید: “کارگران ایرانی سزاوار این نیستند که در روز کارگر بازداشت شوند.”

روز گذشته به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، تجمعاتی در ایران برگزار شد. در جریان تجمع کارگران که به دعوت تشکل‌های مستقل کارگری در در برابر ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار شد، نیروهای امنیتی به تجمع‌کنندگان حمله کردند و براساس گزارش‌ها، دست کم سی تن از آنان را بازداشت کردند. و با خود بردند. از وضعیت بازداشت شدگان اطلاعاتی منتشر نشده است.

تجمع کنندگان به شرایط اقتصادی کارگران، بالا بودن هزینه زندگی، فساد و نحوه برخورد حکومت با فعالان کارگری و صنفی معترض بودند.

همزمان با این تجمع، تجمع‌های دیگری توسط خانه کارگر و شورای اسلامی کار و تشکل‌های دیگر دولتی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، تجمع‌کنندگان خواستار بهبود شرایط کارگران شدند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.