مقام‌های آمریکایی: «تهدید جدید و واقعی» از طرف ایران، دلیل اعزام نیرو به خلیج فارس

سه شنبه, 17ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس اعزام شده است

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس اعزام شده است

مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده می‌گویند اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یک یگان بمب‌افکن ارتش آمریکا به خلیج فارس در واکنش به اطلاعات جدیدی انجام شده که از طرح‌های ایران برای تهدید نیروهای آمریکایی در منطقه به دست آنها رسیده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا در روز دوشنبه، این اطلاعات جدید، که بخشی از آن «توسط اسرائیل» در اختیار مقام‌های آمریکایی گذاشته شده مربوط به «برنامه‌های جمهوری اسلامی» برای حمله به ناوهای آمریکایی «در آب‌های یمن و در خود خلیج فارس» و همچنین علیه نیروی زمینی ارتش آمریکا در عراق و سوریه است.

به گزارش سی‌بی‌اس به نقل از چند مقام‌ آمریکایی که به نام‌شان اشاره نکرده است، این اطلاعات حاکی از خطری «واقعی و اضطراری» است و روزنامه آمریکایی وال‌ استریت جورنال نیز روز دوشنبه از قول همین مقامات نوشت که این اطلاعات «دارای جزئیاتی بی‌سابقه» است.

از جمله این جزئیات، طرح‌های ایران برای حمله احتمالی گروه‌های نیابتی‌اش به اهداف آمریکایی در تنگه باب‌المندب، و حمله با پهپادهای ایران به اهداف آمریکایی در خلیج فارس ذکر شده است.

به نوشته وال‌استریت جورنال، اطلاعاتی که به دست مقام‌های آمریکایی رسیده احتمال هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکایی در کویت توسط ایران را نیز مطرح کرده است.

بنا بر این گزارش‌ها، ژنرال کنت مکنزی، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، پس از دریافت این اطلاعات درخواست تقویت نیروهای نظامی آمریکا در منطقه را داده است.

این درخواست با پاسخ مثبت پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، روبه‌رو شده و با تأیید او ناوگروه تازه که از پیش طبق برنامه قرار بود به منطقه بیاید، زودتر از موعد، به خلیج فارس اعزام شده است.

بنا بر گزارش‌ها، یگان بمب‌افکن ارتش آمریکا هنوز در حال آماده شدن برای اعزام است و حتی پس از رسیدن این یگان به خلیج فارس، تقویت نیروهای آمریکایی در منطقه ادامه خواهد یافت.

به گفته خبرنگار سی‌بی‌اس، انتظار می‌رود وزارت دفاع آمریکا در برابر تهدید موشکی ایران درخواستی برای استقرار یگان‌های پدافند هوایی بیشتر در منطقه را نیز صادر کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، یک روز پیش، ۱۵ اردیبهشت، اعلام کرد ایالات متحده ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به خاورمیانه اعزام می‌کند تا پیامی «روشن و عاری از سوءتفاهم» به ایران داده باشد.

 

News Radio 1190 KEX@۱۱۹۰KEX
 

The USS Abraham Lincoln Strike Group is headed from the Mediterranean to the Persian Gulf. Major Mike Lyons joins A&G to discuss the reasoning for the shift in US forces. http://ihe.art/1sFQRwe 

US Sends Aircraft Carrier to Persian Gulf. Mike Lyons talks to A&G. | Armstrong and Getty | News…

The USS Abraham Lincoln Strike Group is headed from the Mediterranean to the Persian Gulf. Major Mike Lyons joins A&G to discuss the reasoning for the shift in US forces.

۱۱۹۰kex.iheart.com

See News Radio 1190 KEX’s other Tweets
 
 

به گفته جان بولتون، ایالات متحده به‌ دنبال جنگ با ایران نیست، اما اقدام نظامی ایران با واکنش «نیرویی کوبنده» روبه‌رو خواهد شد.

در واکنش به این سخنان آقای بولتون، کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، گفت که بیانات جان بولتون «بیشتر جنبه خودنمایی دارد» و جان بولتون «فاقد فهم نظامی و امنیتی است».

وی اضافه کرد: «بعید است فرماندهان و بدنه ارتش آمریکا تمایلی به آزمودن توانمندی‌های اثبات شده نیروهای مسلح ایران داشته باشند».

روز دوشنبه نیز، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ایران را متهم کرد که دست به اقدامات تشدیدکننده زده و در صورتی که خود یا گروه‌های نیابتی آن به منافع ایالات متحده حمله کنند باید حساب پس بدهد.

تقویت چند روزه اخیر نیروهای آمریکایی در منطقه در حالی صورت می‌گیرد که دولت دونالد ترامپ از مدت‌ها پیش به دنبال کاهش حضور نیروهای نظامی خود در خاورمیانه بود.

به گزارش سی‌بی‌اس،‌ مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی می‌گویند «طرح جدید» ایران که باعث این واکنش آمریکا شده ظاهراً به عنوان واکنشی به تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن هرچه بیشتر فروش نفت توسط ایران شکل گرفته است.

آمریکا علاوه بر تحریم نفتی علیه ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز در فهرست تروریستی خود قرار داده و جمهوری اسلامی در واکنش به این اقدام گفته است که ستاد فرماندهی مرکزی، «سنتکام» را «تروریستی» می‌داند.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز در فروردین‌ماه گفته بود «نیروهای آمریکا دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت».

پیشتر فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، مستقر در خاورمیانه، گفته بود تمامی امکانات لازم برای مقابله با خطرات احتمالی ایران در منطقه را در اختیار دارد.

مقام‌های نظامی و سیاسی ایران طی هفته‌های اخیر هشدارهای دیگری نیز داده‌اند که از جمله آنها مطرح‌ شدن دوباره «انسداد تنگه هرمز» است.

اقدام دیگر ایران، مطرح کردن مسئله ازسرگیری برخی فعالیت‌های هسته‌ای است که بر اساس برجام از آنها دست کشیده بود.

اعلام شده که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، قصد دارد روز چهارشنبه، ۱۸ اردیبهشت، جزئیات این تصمیم را در یک پیام تلویزیونی اعلام کند.

دیپلمات‌های اروپایی نیز هشدار داده‌اند که ایران می‌خواهد بخشی از تعهدات هسته‌ای خود را تعلیق کند و این موضوع می‌تواند با توجه به اعزام ناو هواپیمابر و بمب‌افکن آمریکا به خلیج فارس، آتش تنش‌ها را شعله‌ور کند.

روزنامه وال استریت جورنال روز دوشنبه از قول یک دیپلمات اروپایی نوشت ایران در نظر دارد بخشی از تعهدات خود را در قالب برجام تعلیق کند.

منابع: سی‌بی‌اس، وال استریت جورنال و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.