اعتراف نمایندگان مجلس به نارضایتی شدید جامعه از «کل مجموعه‌ها»ی نظام

پنجشنبه, 19ام اردیبهشت, 1398
اندازه قلم متن

با اینکه هنوز بیش از ده‌ ماه به انتخابات استصوابی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که قرار است اسفندماه ۹۸ برگزار شود مانده، جریان‌های سیاسی نظام با مواضع «مردم‌پسندانه» و به امید کسب رأی خود را آماده می‌کنند و در این راه از بیان مشکلات و افشای ناکارآمدی‌های یکدیگر و همچنین هیچ پروایی ندارند. از جمله غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین و نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با روزنامه آرمان گفته است «آنچه از شرایط جامعه استنباط می‌شود اینکه نوعی نارضایتی شدید را از همه ارکان نظام در جامعه لمس می‌کنیم و به نوعی مردم احساس می‌کنند که کسی به فکر آنها نیست و فراموش شده‌اند. حال این احساس درست است یا غلط باید تدبیری برای آن صورت گیرد، اما مردم فکر می‌کنند که اساسا رها شده‌اند و هرچه قول، فعل و وعده داده می‌شود مردم نتیجه عکس آن را می‌بینند.»

به نوشته کیهان لندن، این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است برخی از مشکلات موجود مانند توزیع اقلام اساسی مثل گوشت، سقوط ارزش پول ملی، افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت اتومبیل اصلا جاری توجیه ندارد و موجب شده مردم ناراحت باشند و همه را مقصر بدانند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی در ادامه افزوده است که شرایط در جامعه طوریست که دیگر نمی‌شود «دولتی‌ها بگویند مجلس و مجلس بگوید دولت و به این طریق توپ را در زمین یکدیگر بیندازند. مردم کل مجموعه‌ها را با هم مقصر می‌دانند به‌ نحوی که اکنون جامعه در یک بهت فرو رفته است.»

او درباره ناکارآمدی سیاست‌های دولت و واکنش احتمالی مجلس شورای اسلامی به این موضوع گفته است «زمانی که خانه‌ای خراب می‌شود، چفت‌ و بست می‌زنند و مانع از تخریب آن می‌شوند تا نگهداری شود. حال دولت را باید ۲ سال کمک کنیم که بماند؛ اگر ما دعوا راه بیندازیم و داستان را تشدید کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ خود دولت که مقداری بهم‌ ریخته به‌نظر می‌رسد، دو تا هم ما به فک چپ و راست و شکمش بزنیم، چیزی از دولت باقی نمی‌ماند. من هم قبول دارم که دولت در برخی موارد وارفته و در مواردی بهم‌ ریخته است. خیلی از وزرای دولت بریده‌اند و فکر می‌کنم اگر اجازه بدهند که هرکس می‌خواهد استعفا بدهد قول می‌دهم حداقل ۳ یا ۴ چهار نفر دست به قلم نشسته‌اند و فقط رویشان نمی‌شود استعفا دهند. چون برخی از وزرا فکر می‌کردند که با گل و بلبل می‌خواهند ریاست کنند و نمی‌دانستند که موضوع چقدر جدی، مهم و حساس است و باید مدیریتشان را چنین روز‌هایی نشان دهند. حداقل ۲ دستگاهی که مطلعم تعطیل‌اند و کاری انجام نمی‌دهند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره صافی شورای نگهبان و حذف استصوابی پیش‌بینی کرده که «رویکرد شورای نگهبان ملایم‌تر خواهد بود» و در نتیجه افراد بیشتری می‌توانند برای یازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شوند! ولی توضیح نداده که «افراد بیشتر» ممکن است چه کاری بتوانند در این چارچوب انجام دهند که افراد کنونی و قبلی نتوانسته‌اند!

البته موضوعی که جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره «رویکرد ملایم‌تر» شورای نگهبان مطرح کرده چندان دور از ذهن نیست و اساساً جمهوری اسلامی از انتخابات استصوابی هم برای ریاست جمهوری و هم برای مجلس شورای اسلامی به عنوان وسیله‌ای جهت تزریق شور و هیجان به جامعه استفاده می‌کند تا از این طریق نمایش همیشگی »مشروعیت» خود را به اجرا بگذارد!

با این حال اصلاح‌طلبان نیز رویکردی دوپهلو نسبت به دولت روحانی گرفته‌اند تا آنها نیز از آب گل‌آلود انتخابات استصوابی مجلس ماهی‌های خود را بگیرند. در شرایطی که برخی نمایندگان اصلاح‌طلب از جمله تاجگردون مواضعی علیه دولت می‌گیرد برخی دیگر از اصلاح‌طلبان معتقدند جناح رقیب با نمد انتقاد از دولت برای خود کلاه انتخاباتی می‌بافد! این جمله‌ای است که داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و از فعالان اصلاح‌طلب مطرح کرده است.

داریوش قنبری گفته است «جناح رقیب دولت را مسئول وضع امروز کشور می‌داند اما می‌خواهد خود را تبرئه و ناجی مردم نشان دهد؛ در واقع قصد دارد از نمد انتقاد کلاه انتخاباتی برای خود ببافد.»

قنبری افزوده است که «مطرح شدن این مسئله که دولت تا کنون آنطور که باید و شاید عملکرد قابل قبولی نداشته است و همین امر باعث می‌شود جناح اصلاح‌طلب که حامی آن است در انتخابات پیش‌ رو با مشکل مواجه شود، تبلیغاتی است که مخالفان دولت مطرح می‌کنند. متاسفانه گاهی دوستان اصلاح‌طلب ما هم در دام این تبلیغات حریف می‌افتند.»

احتمالا اشاره قنبری به امثال غلامرضا تاجگردون است که خواسته یا ناخواسته واقعیت‌هایی از وضعیت نامطلوب کشور را عنوان و به ناکارآمدی‌های دولت اشاره می‌کند. او که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم است در یکی از تازه‌ترین واکنش‌های خود با بیان اینکه نمایندگان مجلس وقتی وزرای دولت را درباره مشکلات موجود مورد پرسش قرار می‌دهند پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کنند، گفته است که «متأسفانه عدم حساسیت به تورم، به عادت در بین دستگاه‌های اجرایی تبدیل شده و برای آنها آسان است که نرخ تورم افزایش پیدا کند این در حالی است که هر چه این نرخ بالا برود جامعه شکننده‌تر می‌شود.»

از: پیک ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.