ماس: چون به ایران بدبین هستیم، می‌خواهیم که برجام بماند

یکشنبه, 5ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در مصاحبه‌ای ضمن انتقاد از کاهش ارتباطات میان آمریکا و اروپا، گفت که با خروج دولت ترامپ از برجام تحقق خواست‌های ایران دشوارتر شده است. او سطح تنش در منطقه را خطرناک خواند.

    
هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در مصاحبه‌ای با سایت t-online علاوه بر پرداختن به مسائل مربوط به روابط بین‌المللی آلمان و چشم‌اندازهای اتحادیه اروپا به سوال‌هایی درباره سرنوشت برجام و رابطه با ایران هم پاسخ داد. او با اشاره به رویکردهای دولت دونالد ترامپ، گفت که “گرچه ارتباطات میان ما برقرار است، ولی گه‌گاه در واشینگتن تصمیماتی می‌گیرند که ما آنها را درست نمی‌دانیم”.

ماس با اشاره به گذشته رابطه دو کشور گفت که قبلا مناسبات فشرده‌تری میان برلین و واشینگتن برقرار بود “ولی امروز برخی از تصمیم‌گیری‌ها و رویکردهای جدید واشینگتن را ما از طریق توییتر ترامپ متوجه می‌شویم. و تا حدودی هم قضیه این گونه است که نه تنها شرکای بین‌المللی آمریکا، بلکه گاه اعضای خود دولت آمریکا هم از تصمیمات آن غافلگیر و حیرت‌زده می‌شوند”.

خبرنگاران t-online سپس با بیان این که “ظاهرا ترامپ، بولتون و پمپئو در حال طراحی احتمالی یک حمله نظامی‌به ایران هستند” از ماس پرسیدند که این برای خاورمیانه چه معنایی دارد. وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ گفت که هم آمریکا و هم ایران اطمینان داده‌اند که به دنبال جنگ نیستند و هر دو طرف می‌دانند که بروز جنگ چه معنا و ابعادی دارد: مناقشه‌ای درازمدت و دهشتناک که می‌تواند کل منطقه را به آتش بکشد. خطر فعلی به بالا بودن سطح تنش برمی‌گردد.

“کاستن سطح تنش ضرورتی مبرم‌تر از همیشه”

ماس در برابر این پرسش که آیا ممکن است اشتباهات و برداشت‌های نادرست طرف‌های درگیر از رفتار یکدیگر یا تحرکات عواملی از طرف سوم سبب بروز جنگ شود، گفت که اتفاقا خطرناکی وضعیت به همین مواردی برمی‌گردد که می‌تواند جنگی ناخواسته را دامن بزند. او افزود: «در روزهای گذشته ما شاهد اقدامات خرابکارانه‌ای در منطقه بوده‌ایم، اقداماتی که در وضعیت پرتنش کنونی می‌تواند وضع را مغلوبه کند و به یک درگیری مسلحانه بکشد. از همین رو ما در تلاش هستیم تا از طریق گفت‌وگو با همه طرف‌ها شرایطی را ایجاد کنیم که متضمن کانال‌های ارتباطی سریع باشند برای مواقعی که اتفاقی پیش‌بینی‌نشده روی دهد.» ماس کاستن سطح تنش را ضرورتی مبرم‌تر از همیشه دانست.

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه، ضمن تاکید بر انسجام اروپایی‌ها در قبال بحران برجام، این انسجام را در خدمت آن دانست که بتوان صراحتا توقعات نسبت به ایران را مطرح  کرد. ماس گفت: «اتفاقا ما چون به ایران بدبین هستیم تلاش داریم که برجام باقی بماند.» اما او با تصریح این که شرایط حفظ برجام، یک سال پس از خروج آمریکا از آن دشوارتر شده، افزود: «امتیازات اقتصادی که ایران از برجام انتظار داشت با خروج آمریکا به سختی قابل تحقق هستند. ولی ما در این راه به تلاش خود ادامه می‌دهیم، چرا که جهان با برجام ایمن‌تر از بدون برجام است. ما به تعهدات خود عمل می‌کنیم، و از ایران هم رفتاری مشابه را انتظار داریم.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.