عراقچی: خروج از برجام در دستور کار قرار دارد

یکشنبه, 26ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، بعد از دیدار با هلگا اشمید، دیپلمات آلمانی اتحادیه اروپا تصریح کرد، مهلت ۶۰ روزه‌ای که ایران به کشورهای باقیمانده در برجام برای عمل به تعهدات بانکی و نفتی داده تمدید نخواهد شد.

    
عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایرانعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، بعد از دیدار با هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد، در صورتی که ایران از رفع تحریم‌ها و بخصوص تحریم‌های هسته‌ای بهره‌مند نشود تعهدات خود را “پله‌پله کاهش” و خروج از توافق‌نامه اتمی (برجام) را در دستور کار قرار خواهد داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عراقچی تأکید کرد مهلت ۶۰ روزه‌ تعیین‌شده توسط ایران “به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود و ایران اقدامات بعدی یا همان گام دوم را اجرایی می‌کند، مگر این که آن‌ها خواسته‌های ایران را تأمین کنند”.

ایران این مهلت ۶۰ روزه را در ماه اردیبهشت برای کشورهای باقیمانده امضاکننده توافق‌نامه اتمی قائل شد و از آن‌ها خواست در این مدت تعهدات خود، به ویژ‌ه تعهدات در حوزه‌های بانکی و نفتی را اجرا کنند در غیر این صورت ایران نیز مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

عراقچی در مورد سازوکار ویژه مالی برنامه‌ریزی شده (اینستکس) توسط اروپا و با اشاره به دو نهاد متناظر اینستکس در تهران و اروپا گفت، در این مدت بین این دو نهاد جلسات زیادی برگزار شده و این دو نهاد برای کار کردن با هم آماده می‌شوند. با وجود این او تأکید کرد که این روند “بسیار کندتر از انتظارات” پیش رفته است.

عراقچی گفت، توقع ایران از اینستکس (سازوکاری ویژه برای تسهیل پرداخت‌های مالی میان شرکت‌های اروپایی و ایران) تنها به عملی شدن آن محدود نمی‌شود و این سازوکار باید “کالاهای غیر تحریمی” را نیز شامل شود.

او تأکید کرد که ایران هنوز از اروپا “راه حل عملیاتی واقعی که بتوان به آن اتکا و اعتماد داشت دریافت نکرده است.” عراقچی در عین حال تصریح کرد که برای اروپا نیز به دلیل غلبه سیستم مالی آمریکا تصمیم‌گیری در این زمینه ساده نیست و “به دلیل سختی همین روند” ایران “باید منتظر اقدام اروپایی‌ها” باقی بماند.

آمریکا که خود از امضاکنندگان برجام بود در ماه مه سال گذشته از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را بار دیگر برقرار کرد. اروپا در تلاش است با عملی کردن این سازوکار مالی تحریم‌های آمریکا را دور زده و امکان تجارت شرکت‌های اروپایی در ایران را فراهم کند و مانع از خروج ایران از برجام شود.

تأکید بر لزوم حفظ برجام در دیدار با دیپلمات فرانسوی

عباس عراقچی در دیداری که شنبه ۲۵ خرداد در تهران با ماریل دوسارنز، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس فرانسه داشت نیز برجام را “تنها تجربه موفق دیپلماسی برای حل مشکلات از طریق مذاکره در منطقه” خواند. او گفت، آمریکا با خروج یک‌جانبه خود “دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی را به خطر انداخته و این تجربه را در معرض شکست قرار داده است.”

ماریل دوسانز هم در این دیدار برجام را “یک پیشرفت و موفقیت دیپلماتیک” خواند و گفت: «باید تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق به کار بگیریم.»

انتقاد لاریجانی از عملی نشدن اینستکس

همزمان ماریل دوسارنز با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم ملاقات کرده است. لاریجانی در این دیدار از این که “مکانیزم اینستکس هنوز روی کاغذ مانده” انتقاد کرد.

او گفت: «در شرایطی که روابط بین ‌بانکی فراهم نیست، چگونه می‌توان فعالیت اقتصادی بین شرکت‌های دو کشور ایجاد کرد. شرکت توتال اولین شرکت فرانسوی بود که بعد از خروج ترامپ از برجام ایران را ترک کرد.»

لاریجانی تأکید کرد که نمایندگان مجلس دو کشور می‌توانند نقش خوبی در تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه ایفا کنند.

هلگا اشمید روز شنبه ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن) در تهران با عراقچی دیدار کرد. پیش از او هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در سفر خود به ایران لغو برجام را نه به نفع ایران و نه به نفع اروپا خوانده بود.

او به ایران هشدار داده بود، در صورت خروج از برجام از نظر بین‌المللی “منزوی” خواهد شد. به علاوه‌، تحریم‌هایی که تا پیش از برجام علیه این کشور برقرار بود بار دیگر احیا خواهد شد و “این به نفع ایران نیست.”

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.