پنج دلیلی که سبب افزایش تنش میان ایران و آمریکا می‌شود

یکشنبه, 2ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

روزنامه اقتصادی هندلزبلات در تحلیل خود پیرامون مناقشه ایران و آمریکا به پنج دلیل عمده اشاره کرده است که سبب افزایش تنش میان این دو کشور می‌شود. دلایلی که می‌توانند در تحلیل اوضاع کنونی مهم تلقی شوند.

    
US-Manöver Valiant Shield 2006 (picture-alliance/dpa/T. Cichonowicz U.S. Navy)

روزی نیست که رسانه‌های غربی به موضوعات مربوط به مناقشه ایران و آمریکا نپردازند. خبرنگار روزنامه اقتصادی هندلزبلات در تحلیل خود به برخی دلایل عمده افزایش تنش میان ایران و آمریکا پرداخته است.

هندلزبلات نوشته است با وجود افزایش تنش بین ایران و آمریکا نشانه‌هایی از آرامش در این مناسبات را هم می‌توان مشاهده کرد. از جمله اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا فرمان خود مبنی بر حمله به ایران را در دقایق آخر ناگهان لغو کرد و تهران را به انعقاد یک قرارداد جدید اتمی فراخواند.

اما مناقشه میان آمریکا و ایران از بین نرفته است. اداره فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) پرواز هواپیماهای ثبت‌شده در آمریکا بر فراز خلیج فارس و دریای عمان را ممنوع کرده است. این اداره اعلام کرد، افزایش تحرک‌های نظامی و تنش‌های فزاینده سیاسی میان ایران و آمریکا می‌تواند هواپیماها را به خطر بیاندازد.

به نوشته تحلیل‌گر روزنامه هندلزبلات با وجود اینکه ترامپ در آخرین دقایق حمله به ایران را لغو کرده دلایل زیادی برای بیشتر شدن تنش میان ایران و آمریکا وجود دارد و در این ارتباط به پنج دلیل عمده اشاره کرده است.

نخستین دلیل: تندروهای نزدیک ترامپ

نزدیکان رئیس جمهوری آمریکا از قبیل مایک پمپئو، وزیر خارجه، جان بولتون مشاور امنیتی ترامپ، جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا و همچنین  مسئولان پنتاگون موافق حمله نظامی آمریکا به ایران بوده‌اند.

اهداف احتمالی هم طبق نوشته نیوزویک محل استقرارسیستم پدافند اس ۱۲۵ پیچورا، (ایران این سیستم دفاعی سوم خرداد می‌نامد) بوده است. در واقع محلی که به پهپاد آمریکایی شلیک شده است.

دومین دلیل: اولویت‌های مختلف آمریکا و ایران

تهران و واشنگتن اولویت‌های متفاوتی دارند. ترامپ در پی به دست آوردن زمان و فرصت است و امیدوار است که فشار حداکثری تحریم‌های اقتصادی ایران را مجبور به از سرگیری مذاکرات بر سر برنامه اتمی خود کند.

اما ایران برخلاف آمریکا می‌خواهد هرچه زودتر مناقشه‌اش با آمریکا و تحریم‌های وضع شده تمام شوند، چون سران رژیم ایران نگران آنند که کشور به مدت طولانی تحمل تحریم‌ها را نداشته باشد.

هندلزبلات به یک نوشته در واشگتن پست هم اشاره کرده است که ترامپ در مقابل تحریکات فزاینده ایران علیه منافغ غرب با اعزام فقط هزار سرباز به خلیج فارس بسنده کرده و به حمله نظامی پاسخ نداده و خویشتندارانه عمل کرده است.

سومین دلیل: نگرانی از عدم کنترل تحریکات ایرانی

ترامپ در حال حاضر منافعی در برافروختن آتش جنگ با ایران را ندارد چونکه بر این باور است که تحریم‌ها روز به روز ایران را فقیرتر و ضعیف تر می‌کند.

اما این نگرانی هم وجود دارد که تحریکات ایران از کنترل خارج شود و به یک جنگ گسترده بینجامد. برای مثال خود ترامپ گفته است که اگر سربازان آمریکایی در نتیجه شلیک ایران کشته می‌شدند آنوقت  واکنش آمریکا طور دیگری بود.

دلیل چهارم: استفاده ایران از نیروهای حامی خود در منطقه

روزونامه هندلزبلات در ادامه تحلیل خود درباره چهارمین دلیل افزایش تنش بین ایران آمریکا به نیروهای تحت حمایت ایران در منطقه از جمله به حزب الله لبنان، حوثیهای یمن، جهاد اسلامی در نوار غزه اشاره کرده و نوشته است که ایران می‌تواند بدون آنکه مستقیما نقشی داشته باشد به نیروهای تحت حمایت خود دستور بدهد که به اهداف آمریکا و متحدانش عربستان سعودی و اسرائیل حمله کنند. اما واشنگتن و هم پیمانانش این گونه تحریکات را نخواهد پذیرفت.

دلیل پنجم: مذاکره جدید بر سر برنامه اتمی ایران

دونالد ترامپ تابحال نتواسنته است با تحریم ایران را مجبور به مذاکرات جدید بر سر برنامه اتمی خود بکند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به تهران رفت اما این سفر دستاورد روشنی نداشت.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که آمریکا از طریق مسقط هم برای تهران نامه‌ای پراهمیت فرستاده است. ترامپ در این نامه نوشته است که کشورش خواستار جنگ نیست و فقط خواهان مذاکره بر سر برنامه اتمی ایران است.

رویترز همچنین نوشته است که ترامپ حتی در پیام خود مهلتی هم برای آغاز مذاکره با ایران تعیین کرده است. اما ایران پاسخ مشخصی به این درخواست ترامپ نداده است.

یک مقام ایرانی به رویترز گفته است که تصمیم‌گیری بر سر این موضوع با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است و رهبر ایران مخالف مذاکره با آمریکاست. اما این مقام ایرانی که رویترز نامش را ذکر نکرده گفته است که پیام ترامپ به رهبر ایران رسیده است تا او تصمیم‌گیری کند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.