دادگاه تجدید نظر؛ محمد نجفی، وکیل زندانی به دو سال حبس دیگر محکوم شد

چهارشنبه, 5ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – دادگاه تجدید نظر استان مرکزی، حکم حبس و جزای نقدی محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اراک را عینا تائید و در زندان به وی ابلاغ کرد. دادگاه کیفری شازند در مرحله بدوی وی را به تحمل دو سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرده بود. این در حالی است که آقای نجفی پیشتر نیز توسط همین شعبه و از بابت همین اتهامات به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده و این حکم نیز به تائید دادگاه تجدید نظر رسیده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲ تیرماه ۹۸، رای شعبه ۸ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی مبنی بر تائید محکومیت محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در زندان اراک به وی ابلاغ شد.

وی در حکم مرحله بدوی که هم اکنون به تائید دادگاه تجدید نظر نیز رسیده است در تاریخ ۲ بهمن‌ماه ۹۷ توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان شازند در ارتباط با انتشار نامه ای خطاب به “علی خامنه ای در فضای مجازی از بابت اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” به ۲ سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده بود.

وی پیشتر جهت حضور در این جلسه دادگاه تجدید نظر احضار شده و در حمایت از استعفای جمعی وکلای خود به دلیل اهانت های صورت گرفته از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد.

تائید حکم صادره در دادگاه تجدید نظر در حالی صورت گرفته است که شعبه دادگاه بدوی پیشتر نیز در تاریخ ۲۴ آذرماه ۹۷ محمد نجفی را در پرونده ای دیگر و از بابت همین اتهامات و با استناد به همین ماده به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرده و این حکم نیز عینا به تائید شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی رسیده بود.

پیام درفشان، وکیل مدافع محمد نجفی با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در توضیح این موضوع گفته است: “شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان شازند به استناد همین ماده قانونی مدتی قبل آقای نجفی را به یک سال حبس محکوم نموده بود که عینا در شعبه ۹ دادگاه تجدید نظر استان مرکزی مورد تائید قرار گرفت و موضوع هر دو پرونده نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی است و در زمان تشکیل پرونده دوم در مرجع دادسرا اساسا آقای نجفی در حال تحمل حبس بوده  و موضوعی که سابقا رسیدگی شده بود مجددا مورد رسیدگی مضاعف قرار گرفته است”.

وی همچنین در بخشی از این یادداشت گفته است: “با وجود اینکه تجدید نظرخواهی توسط وکلای ایشان به عمل آمده و بنا بر مشاهدات جناب نجفی در صدر دادنامه نیز نام و سمت وکلای آقای نجفی ذکر شده بود تا این لحظه هیچ ابلاغی به هیچکدام از وکلای ایشان انجام نپذیرفته است. وکلای پرونده در انتظار ابلاغ رای برای انجام اعاده دادرسی نسبت به مجموع آرای صادره و تقاضای تجمیع محکومیت هایی که به صورت مکرر صورت پذیرفته است از دیوان عالی کشور می باشند”.

محمد نجفی در حالی که جهت سپری کردن دوران محکومیت ۳ ساله خود در زندان اراک بود پس از بازداشت و از بابت عناوین اتهامی مختلف به ۱۶ سال حبس دیگر محکوم شده بود.

این وکیل دادگستری محبوس در تاریخ هفتم مردادماه ۹۷ در دادگاه بدوی توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شازند به ریاست قاضی محمدرضا عبداللهی، به اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و از بابت اتهام “انتشار مطالب کذب به قصد تشویش اذهان عمومی” به تحمل دو سال حبس محکوم شده است. 

وی در تاریخ ۶ آبان ماه ۹۷ جهت اجرای حکم ۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق بازداشت و به زندان اراک منتقل شد.

آقای نجفی در اواسط آذرماه سال گذشته و در بخش دوم این پرونده توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اراک از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام” به ۲ سال حبس تعزیری، “توهین به رهبری” به ۱ سال حبس تعزیری و “کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

هرانا پیشتر در گزارشی از تائید حکم ۱۳ سال حبس تعزیری صادره علیه محمد نجفی خبر داده بود. از این مقدار به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس قابل اجرا خواهد بود.

جلسه دادگاه تجدید نظر این پرونده روز دوشنبه ۶ اسفندماه ۹۷ در شعبه ۹ دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی برگزار شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.