واکنش منفی زنگنه به نمایش «دور زدن تحریم‌ها» توسط کشتی ایرانی در تلویزیون

چهارشنبه, 12ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

تصویر نمایش داده شده از کشتی ایرانی در حال تخلیه نفت در یک بندر چین

تصویر نمایش داده شده از کشتی ایرانی در حال تخلیه نفت در یک بندر چین

وزیر نفت ایران در واکنش به نمایش زنده و مستقیم تخلیه نفت یک کشتی حامل نفت ایران در چین در تلویزیون گفت که این اقدام «​پنبه کردن آن چیزی است که ما رشته‌ایم​».

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، بیژن زنگنه درباره گفت‌و‌گوی خود با مقامات صداوسیما در این باره گفت: «گفتند کسانی دیگر قبل از ما این کار کرده‌اند؛ گفتیم تکثیر اشکال رفع اشکال نمی‌کند.»

وی اضافه کرد: «بعضی رسانه‌های خارجی دشمن ما هستند و این کار را می‌کنند؛ حتی بازنشر آن کار خوبی نیست و کار خلافی است.»

برنامه صبحگاهی شبکه سه تلویزیون ایران روز سه‌شنبه، ۱۱ تیرماه، تصاویر ماهواره‌ای مربوط به تخلیه نفت نفت‌کش ایرانی سارینا در یک بندر چین را نمایش داد.

در این برنامه همچنین مسیر حرکت این کشتی تا چین نمایش داده شد.

 
Embedded video
پایگاه خبری جماران@jamarannews
 

⚠️اقدام عجیب و سوال برانگیز شبکه سه در معرفی خریداران نفت ایران

?مجری شبکه سه با نشان دادن تصاویر هوایی از محل خرید نفت و همچنین تصویر یک کشتی به نام سالینا ریز اطلاعات یک معامله نفتی را افشا کرد
?این در شرایطی است که مسئولین بر محرمانه نگه داشتن اطلاعات فروش نفت تاکید می کنند

۳۱۵ people are talking about this
 
 

این اقدام بلافاصله واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت و برخی از کاربران این اقدام را افشای اطلاعات «محرمانه» دور زدن تحریم‌های ایران خواندند.

صداوسیما در واکنش به این انتقادها اعلام کرد که اطلاعات مطرح شده در این برنامه پیشتر «با تصاویر ماهواره‌ای در نشریه بین‌المللی فایننشیال‌تایمز همراه با عکس و جزئیات کامل‌تر منتشر شده است».

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره فروش نفت ایران در شرایط تحریم منتشر شده است.

از جمله اخیرا رویترز گزارش داد که یک محموله دو میلیون بشکه‌ای نفت ایران در مالزی به یک نفتکش چینی تخلیه شده و راهی چین شده است.

رویترز میزان فروش نفت ایران در ماه گذشته را ۳۰۰ هزار بشکه یا کمتر از آن ارزیابی کرده، اما دقیقا معلوم نیست این محموله‌ها به کدام کشور فروخته شده‌اند. قبل از تحریم‌ها ایران روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، به رادیوفردا گفته است که ایران دومین محموله نفتی خود به میزان دو میلیون بشکه را روز دوشنبه در بنادر چین تخلیه و تحویل شرکت ساینوپک داد.

محموله قبلی به همین میزان نیز اخیرا تحویل شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین شده است. این محموله‌ها دو ماه پیش راهی چین شده بودند و اخیرا تحویل شرکت‌های چینی شدند.

ایران به هر دو شرکت چینی به‌خاطر توسعه میادین غرب کارون بدهکار است و بر اساس قرارداد، به جای پول نقد متعهد به تحویل نفت است.

آمریکا می‌گوید موضوع تحویل نفت ایران به شرکت‌های چینی را بررسی می‌کند، اما بدون تحویل نفت (روزانه ۱۴۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه) شرکت‌های چینی قادر به دریافت پولی که در میادین غرب کارون سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیستند.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، توئیتر، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.