ربیعی: ۹۱ درصد مردم ایران تصور فساد از مسئولان دارند

چهارشنبه, 6ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری آناتولی: علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران با اشاره به کاهش اعتماد عمومی مردم این کشور به نهادها و مقامات اظهار داشت: مطابق نتایج نظرسنجی‌های مراکز حاکمیتی ۹۱ درصد مردم تصور فساد دارند.

ربیعی در گفتگو با روزنامه «ایران» با اعلام اینکه تحقیقات زیادی درباره شاخص اعتماد افکار عمومی به نهادهای دولتی و حاکمیتی ایران صورت گرفته، افزود: «من هر سه‌شنبه با همه دستگاه‌های حاکمیتی که افکارعمومی را سنجش می‌کنند، جلسه دارم. ۴ مفسر هم در این جلسات با من همکاری می‌کنند تا با تکیه بر این داده‌ها، تصویر دقیق و درستی از جامعه به‌دست بیاوریم. مطابق نتایج نظرسنجی‌های این مراکز حاکمیتی ۹۱ درصد مردم تصور فساد دارند».

وی با بیان اینکه میان فساد واقعی و ذهنیت مردم از میزان آن در میان مقامات ایران تفاوت وجود دارد، ادامه داد: اما در ادامه روشن می‌شود که این عدد، نه ناشی از واقعیت فساد، بلکه نتیجه نوع تبلیغات در مورد فساد است. زیرا به جای روشنگری یا شفاف‌سازی یا حتی ایجاد زمینه‌های حقوقی برای پیشگیری از فساد، فقط و فقط به افشاگری و آبروریزی روی آورده شد.

گفتنی است که براساس گزارش «شاخص‌ جهانی فساد سال ۲۰۱۸» سازمان بین المللی شفافیت، اوضاع ایران به لحاظ فساد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ بدتر شده است. امتیاز ایران در سال ۲۰۱۸ از ۳۰ به ۲۸ تنزل یافته و رتبه ایران در بین کشورهای دنیا نیز از ۱۳۰ به ۱۳۸ سقوط کرده است. ایران در میان ۱۸۰ کشور به همراه گینه، لبنان، مکزیک، پاپوآ گینه نو و روسیه رتبه ۱۳۸ را دارد.

کارشناسان حضور گسترده نهادهای نظامی و امنیتی در اقتصاد، اقتصاد دولتی و شبه دولتی، قوانین نامناسب، عدم استقلال نهادهای قضایی و نظارتی و تداوم تحریم‌های خارجی را مهم‌ترین عوامل گسترش و ادامه فساد مالی در ایران می‌دانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.