روحانی: سیاست ما را آیت‌الله خامنه‌ای مشخص می‌کند

چهارشنبه, 13ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن
حسن روحانی گفته پس از ۱۶ ماهی که از شروع تحریم های آمریکا می گذرد به دلیل "مقاومت" جمهوری اسلامی "نگاه دنیا به مردم ایران عوض شده است"حق نشر عکسICANA.IR
حسن روحانی گفته پس از ۱۶ ماهی که از شروع تحریم های آمریکا می گذرد به دلیل “مقاومت” جمهوری اسلامی “نگاه دنیا به مردم ایران عوض شده است”

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در مجلس شورای اسلامی حاضر شده و گفته “تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا در هیچ مقطعی نداشته و نداریم”.

آقای روحانی گفته “سیاست‌های ما را آیت‌الله علی خامنه‌ای مشخص می کند همه ما مسیر واحدی را طی می کنیم و در مسائل ملی اختلافی وجود ندارد”.

آیت‌الله خامنه ای تاکنون بارها مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرده و گفت و گو با دولت دونالد ترامپ را “سم مضاعف” خوانده است.

رئیس جمهور ایران درباره طرح مذاکره مستقیم جمهوری اسلامی ایران و آمریکا گفته “پیشنهادهایی از طرف بسیاری مطرح شده اما پاسخ ما همیشه منفی است”.

آقای روحانی هفته گذشته گفته بود که برای حفظ منافع شهروندان ایران حاضر است با هر مقامی دیدار کند. ساعاتی پس از این اظهارات، روسای جمهور فرانسه و آمریکا از احتمال دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ خبر دادند اما یک روز بعد آقای روحانی با عقب‌نشینی از اظهارات خود، احتمال چنین دیداری را منتفی خواند.

یک هفته پس از آن وقایع، اکنون رئیس جمهور ایران تلقی از اظهارات هفته گذشته را سوءبرداشت خوانده و گفته “چون این حرف را در سخنرانی ها نمی توانیم کاملا باز کنیم، برخی فکر می کنند مقصود از مذاکره، گفت و گوی دوجانبه است؛ خارجی ها معمولا برداشت های خود را دارند اما اصول سیاست های ما را رهبری مشخص می کند”.

حسن روحانی در حال ورود به جایگاه مجلس و احوالپرسی با هیات رئیسهحق نشر عکسFARS
حسن روحانی در حال ورود به جایگاه مجلس و احوالپرسی با هیات رئیسه

حسن روحانی یک بار دیگر گفته که آمریکا با بازگشت به توافق هسته ای برجام و رفع همه تحریم هایی که اعمال کرده می تواند در قالب گروه ۱+۵ با ایران گفت و گو کند.

جمهوری اسلامی ایران می گوید سرگرم مذاکره با طرف های اروپایی برجام است تا زمینه برای فروش نفت و بازگشت پول آن فراهم شود.

دولت ایران تهدید کرده در صورتی که تا اواخر هفته جاری، زمینه فروش نفت و دستیابی به منابع مالی آن فراهم نشود، روز پنجشنبه (سه روز دیگر) برای سومین بار برخی از تعهدات خود را در توافق برجام کاهش می دهد.

رئیس جمهور ایران گفته “هرچه قدم های بیشتری برداریم حل مساله سخت تر خواهد شد” اما در عین حال وعده داده “از آنجایی که بازگشت به نقطه اول نخست آسان است بعد از مرحله سوم، باز هم به مذاکرات خود ادامه می دهیم”.

او برای اولین بار زمانبدی مذاکرات در این زمینه را تا پایان سال جاری میلادی (حدود چهار ماه دیگر) اعلام کرده و گفته “اساس بحث ما با اروپا این است که اگر نفت ما را نقد و یا نسیه بخرند و پول در اختیار باشد، شرایط برای گام های کاهش تعهدات تسهیل می شود بحث ما چند ماهه تا پایان سال میلادی است هنوز به توافق نرسیده ایم اما مذاکرات ما ادامه دارد”.

گزارش شده که فرانسه پیشنهاد کرده است که برای خرید نفت ایران، یک خط اعتباری گشوده شود.

با اعمال تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران صادرات نفت این کشور که به شدت به درآمد آن وابسته است، حدودا دو میلیون بشکه کاسته شده است. صادرات نفت ایران پیش از تحریم های آمریکا در حدود ۲ میلیون ۷۰۰ هزار بشکه در روز بود.

حسن روحانی در اظهارات خود گفته است هیچ کشوری نمی توانست با چنین حجمی از تحریم دوام بیاورد اما جمهوری اسلامی باقی ماند و از آمریکا خواسته “حالا که مشخص شد سیاست آمریکا جواب نمی دهد و ملت ایران برابر توطئه ها و مشکلات ایستادگی می کند، به مسیر درست و تعهدات بازگردند تا شاهد شرایط دیگری باشیم”.

او گفته پس از ۱۶ ماهی که از شروع تحریم های آمریکا می گذرد به دلیل “مقاومت” جمهوری اسلامی ایران “نگاه دنیا به مردم ایران عوض شده است”.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.