«فرار حدود ۸۰۰ نفر» از داعشی‌ها در میان درگیری ترکیه با نیروهای کُرد

یکشنبه, 21ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

نمایی از شهر رأس‌العین در کردستان سوریه که محل درگیری‌های شدید است

نمایی از شهر رأس‌العین در کردستان سوریه که محل درگیری‌های شدید است

مسئولان کردستان سوریه می‌گویند که روز یک‌شنبه، ۲۱ مهر، ۷۸۵ نفر از افراد مرتبط با داعش موفق شده‌اند از اردوگاه عین عیسی در شمال سوریه فرار کنند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مسئولان شبه‌نظامیان کرد سوریه در بیانیه‌ای نوشتند که شورشیان مورد حمایت ترکیه به این اردوگاه حمله کردند و پس از آن «عناصر داعش»‌ موفق به باز کردن دروازه‌ها شده و بسیاری‌شان گریختند.

ساعاتی پیش از این دیدبان حقوق بشر سوریه نیز از فرار جمعی از داعشی‌ها که بیشترشان زن و فرزندان داعشی هستند از اردوگاه عین عیسی که توسط نیروهای کُرد در شمال سوریه محافظت می‌شود خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رامی عبدالرحمن، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه، از قول منابعی در اردوگاه عین عیسی می‌گوید که هم‌اینک در داخل این اردوگاه «وضعیت آشوب» حکفرما است.

مسئولان کردستان سوریه پیش از این گفته بودند که در پی گلوله‌باران این اردوگاه توسط نیروهای ترکیه و شورشیان سوری همراه آنها شماری از اسیران داعشی این کمپ موفق به فرار شدند.

مسئولان کردستان سوریه روز یک‌شنبه نیز اعلام کردند که به تعداد کافی نیروی محافظ برای حراست از این اردوگاه ۱۲ هزار نفره را ندارند و خطر گریختن همه این افراد وجود دارد. محافظان کرد اردوگاه هم‌اکنون برای نبرد با پیشروی ترکیه در منطقه اعزام شده‌اند.

حمله ترکیه به شمال سوریه پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه توسط رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفت. تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیرو از این منطقه انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است.

هزاران داعشی و خانواده‌های آنها در چند اردوگاه زیر نظر کردهای سوریه نگهداری می‌شوند و منتقدان می‌گویند این تصمیم دونالد ترامپ می‌تواند به فرار بسیاری از آنها منجر شود.

دونالد ترامپ روز شنبه طی یک سخنرانی در واشینگتن از تصمیم خود دفاع کرد و گفت که امیدوار است کردهای سوریه از مرز ترکیه «عقب‌نشینی» کنند.

او در مورد کردهای سوریه گفت: «بسیار دشوار است از پس نیرویی [ارتش ترکیه] بربیایند که هواپیما دارد و آنها ندارند. امیدوارم [کردها] عقب‌نشینی کنند.»

ترکیه گروه جدایی‌طلب حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کاکا، را «تروریست» و شبه‌نظامیان کردستان سوریه را نیز در امتداد همین گروه می‌داند.

ترکیه اعلام کرده که قصد دارد با پیشروی در خاک سوریه منطقه حائل ۳۰ کیلومتری در منطقه کردنشین آن کشور ایجاد کرده و دو میلیون نفر از پناهندگان سوری را که بیشترشان عرب هستند از ترکیه به این منطقه منتقل کند.

رهبران مسیحی آمریکا نیز از تصمیم ترامپ برای خروج نیرو انتقاد کرده و می‌گویند این تصمیم اقلیت مسیحی ساکن شمال سوریه را با خطر مواجه کرده است. دونالد ترامپ روز شنبه اعلام کرد که ۵۰ میلیون دلار از صندوق کمک‌های اضطراری برای کمک به اقلیت‌های مسیحی و دیگر اقلیت‌های سوریه اختصاص داده است.

آمادگی برای آوارگی «۴۰۰ هزار نفر»

سازمان ملل متحد روز یک‌شنبه اعلام کرد که حمله ترکیه به شمال سوریه تاکنون باعث آوارگی ۱۳۰ هزار نفر از مردم محل شده‌است. ینس لارکه، سخنگوی آژانس کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل به خبرگزاری فرانسه گفت که با ادامه این حمله انتظار می‌رود که تعداد آوارگان سه برابر شود و افزود که سازمان ملل برای سناریوی آوارگی ۴۰۰ هزار نفر در شمال سوریه در حال آماده شدن است. او افزود که این افراد «نیازمند منم و محافظت خواهند بود.»

این در حالی است که سازمان ملل نسبت به امنیت کارکنان خود و دیگر سازمان‌های بین‌المللی در شمال سوریه نیز نگرانی دارد و می‌گوید که تعداد آنها در این منطقه از حد عادی ۳۸۴ نفر اکنون به ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرده‌است.

آخرین خبرهای حاکی است که از زمان شروع حمله ترکیه تا کنون ۱۰۴ نفر از «نیروهای دموکراتیک سوریه» در نبرد با ارتش ترکیه جان باخته‌اند.

در شمال شرق سوریه، «نیروهای دموکراتیک سوریه» که از کردها و عرب‌های منطقه تشکیل شده و کردها رهبری آن را برعهده دارند ۶۰ هزار نیروی جنگی در اختیار دارد و ناحیه وسیعی بین مرزهای ترکیه و عراق و رودخانه فرات را کنترل می‌کند.

حمله ترکیه به شمال سوریه هم‌اینک وارد پنجمین روز خود شده و امروز از شهر رأس‌العین درگیری‌های شدیدی گزارش می‌شود. همچنین خبر می‌رسد که ارتش ترکیه و نیروهای سوری مورد حمایت آنها بخش‌های زیادی از شهر سُلوک را به تصرف خود درآورده‌اند. سلوک در ۱۰ کیلومتری جنوب مرز ترکیه و سوریه و در جنوب شرق تل ابیض واقع شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.