اعتراض‌های عراق؛ در بغداد تا اطلاع ثانوی حکومت نظامی شبانه اعلام شد

دوشنبه, 6ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

بغداد

در بغداد حکومت نظامی شبانه اعلام شد. بر اساس اطلاعیه فرماندار نظامی بغداد که از تلویزیون دولتی پخش شد “تا اطلاع ثانوی” بین ساعت‌های دوازده نیمه شب و شش صبح، حضور در خیابان‌ها و رفت و آمد ممنوع خواهد بود.

این در حالی است که در چهارمین روز از دور دوم اعتراض‌ها، هزاران نفر میدان اصلی شهر را اشغال کرده‌اند.

با وجود خشونت پلیس در طول دیروز و نیروهای امنیتی در طول دیشب، معترضان همچنان مقاومت کرده و میدان تحریر را خالی نکرده‌اند.

در دیگر نقاط شهر نیز نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور سعی در پراکنده کردن دانش آموزان و دانشجویانی هستند که علیرغم هشدار عادل عبدالمهدی نخست وزیر در دو روز گذشته به معترضان پیوسته‌اند.

نخست وزیر عراق که حدود یک سال پیش سر کار آمد برای کنترل اوضاع، سخت زیر فشار است و سخنگوی او دیروز گفت هر کس که در کار و مدرسه اخلال ایجاد کند مجازات خواهد شد.

معترضان به فساد مالی، بیکاری و خدمات عمومی ضعیف معترضند و خواستار کناره‌گیری کل نظام سیاسی حاکم و انتخابات مجدد هستند.

آقای عبدالمهدی گفته استعفا نمی‌کند اما در دولت تغییراتی ایجاد می‌کند.

در همین حال کمیسیون حقوق بشر عراق به خبرگزاری فرانسه گفت امروز پنج نفر در بغداد کشته شده‌اند. علی بیاتی عضو این کمیسیون گفت علت مرگ این افراد روشن نیست اما در روزهای اخیر تعداد زیادی بر اثر اصابت کپسول‌های گاز اشک‌آور آسیب دیده‌اند. سایت غیردولتی شفق‌نیوز هم از کشته شدن پنج نفر خبر داده است.

اگر این موضوع تایید شود، شمار کشته‌شدگان در مجموع دو دور اعتراض‌های‌ گسترده به حدود ٢۴٠ نفر می‌رسد.

دور اول اعتراض‌ها از نهم مهر شروع شد و یک هفته ادامه داشت و بیش از ١۵٠ کشته و پنج‌هزار زخمی به جا گذاشت.

دولت عراق که از اعتراض‌ها غافلگیر شده بود در واکنش، یک برنامه هفده ماده‌ای تصویب کرد که شامل توزیع زمین، افزایش کمک‌های دولت به خانواده‌های فقیر و ساخت صدهزار واحد مسکونی می‌شد.

اما پس از دو هفته توقف، دور دوم اعتراض‌ها از جمعه پیش شروع شد و از آن روز تاکنون نزدیک به هشتاد نفر (٧٩ نفر) کشته شده‌اند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.