اعتصاب غذای ده‌ها درویش زندانی؛ نورعلی تابنده ‘به بیمارستان منتقل شد’

پنجشنبه, 16ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی

نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی در بیمارستان مهر تهران

منابع نزدیک به دروایش گنابادی می‌گویند شمار دراویش زندانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند به ۷۲ نفر رسیده است. همزمان گزارش‌ها حاکی است نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی به بیمارستان منتقل شده است.

علیرضا روشن از دراویش گنابادی که خود نیز مدتی در زندان بوده، می‌گوید ۷۲ تن از دراویش گنابادی زندانی، در اعتراض به محدودیت‌های وضع شده بر دیدارها و رفت و آمدهای نورعلی تابنده در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

گزارش‌ها حاکی است ۶۹ نفر از دراویش مرد در زندان فشافویه و سه زن در زندان اوین به اعتصاب غذا کرده‌اند.

اعتصاب غذای این دراویش پس از آن آغاز شد که اخبار ضد و نقیضی از اعتصاب غذای نورعلی تابنده منتشر شد. اما مدتی بعد شماری از افراد که خود را نماینده آقای تابنده معرفی می‌کردند با انتشار نامه‌ای خبر اعتصاب غذای قطب دراویش گنابادی را تکذیب کردند.

 
محمد شریفی، در فایلی صوتی که به بی‌بی‌سی فارسی رسیده از داخل زندان فشافویه درباره اعتصاب غذای دراویش می‌گوید

با این حال، دراویش معترض می‌گویند رفت و آمدها به حسینیه امیرسلیمانی (محل گردهمایی دراویش) و همچنین ملاقات‌های منظم هفتگی در خانه آقای تابنده به شدت محدود شده است.

اکنون علیرضا روشن که از مدیران سایت مسدود شده مجذوبان نور است، می‌گوید “مشخص نیست فایل‌های صوتی منتسب به آقای تابنده که اخیرا منتشر شده، در چه شرایطی اخذ شده و آقای تابنده چرا از خوردن غذا امتناع می‌کند”.

در این فایل‌های صوتی، آقای تابنده از دراویش گنابادی که در حادثه یکم اسفند سال ۱۳۹۶ حضور داشتند به شدت انتقاد می‌کند.

این در حالی است که یک هفته پیش اعلام شد نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی در اعتراض به محدودیت‌های اعمال شده بر دیدارهای هفتگی‌اش با دراویش و همچنین وضعیت دراویش زندانی از غذا خوردن امتناع کرده است.

تجمع صدها نفر از دراویش گنابادی در مقابل منزل نورعلی تابنده، قطب دراویش، در زمستان سال ۱۳۹۶ به درگیری با پلیس منجر و به خشونت کشیده شد. در پی این تجمع، شمار زیادی از دراویش گنابادی بازداشت شدند.

تجمع دراویش در روز دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به دستگیری یکی از اعضای این گروه در شمال تهران با برخورد نیروهای امنیتی به درگیری‌هایی منجر شد که تا صبح سه‌شنبه ادامه داشت.

این درگیری‌ها منجر به کشته‌شدن دو بسیجی و سه مامور انتظامی و بازداشت شدن صدها نفر از دراویش گنابادی شد که تعداد زیادی از آنها بر اثر ضرب و شتم زخمی شدند. محمد ثلاث یکی از دراویش هم به اتهام قتل سه مامور انتظامی اعدام شد.

در طول یک سال گذشته بارها اخبار و گزارش‌هایی از بدرفتاری با دراویش در زندان‌های مختلف ایران منتشر شده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.