کاخ سفید کاربرد ‘قوه قهریه’ علیه معترضان ایرانی را محکوم کرد

دوشنبه, 27ام آبان, 1398
اندازه قلم متن

بسیاری از شهرهای ایران شاهد اعتراض های گسترده به افزایش بهای بنزین بودند

بسیاری از شهرهای ایران شاهد اعتراض های گسترده به افزایش بهای بنزین بودند

آمریکا حمایت خود را از “اعتراض های مسالمت آمیز در ایران” اعلام کرده است.

کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه های جداگانه در روز یکشنبه، از برخورد حکومت ایران با معترضان به افزایش قیمت بنزین انتقاد کردند.

این بیانیه ها همزمان با ادامه تظاهرات گسترده در استان های مختلف ایران و کشته شدن چندین نفر از معترضان در اعتراض به افزایش بهای بنزین منتشر شد.

گزارش ها حاکیست که دست کم ۱۲ نفر در جریان اعتراض ها کشته شده اند.

برخی گزارش های تایید نشده تعداد کشته شدگان را بیشتر از سی نفر عنوان می کنند. بی بی سی فارسی قادر به تایید این تعداد نیست.

بیش از هزار نفر نیز بازداشت شده اند و رسانه‌های داخلی از پوشش خبری فراگیر ناآرامی ها منع شده اند و دسترسی به اینترنت تقریبا به طور کامل قطع است.

کاخ سفید در بیانیه خود “کاربرد قوه قهریه علیه معترضان و اعمال محدودیت شدید بر ارتباطات” را محکوم کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: تهران متعصبانه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی را دنبال و از تروریسم حمایت کرده و ملتی سرافراز را تبدیل به داستان هشداردهنده‌ دیگری کرده که وقتی طبقه حاکم مردمش را رها می‌کند و به دنبال ثروت و قدرت شخصی می‌رود اتفاق می‌افتد.

مورگان اورتاگس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اعتراض ها در ایران حمایت کرده است.

خانم اورتاگس در توییتر نوشت: در کنار مردم ایران هستیم در حالی که آنها خواهان پاسخگویی و شفافیت از حکومت خود هستند. ایران از میلیاردها دلاری که به خاطر لغو تحریم ها پس از برجام به دست آورد برای ساختن مدرسه و بیمارستان استفاده نکرد بلکه آن را برای تروریست های وابسته به خود در خاورمیانه هزینه کرد.

پیش از صدور این بیانیه ها، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با رد سخنان وزیر امور خارجه آمریکا که پیش تر از حمایت آمریکا از معترضان ایرانی خبر داده بود، موضع گیری واشنگتن را “ریاکارانه و مزورانه” خواند و حمایت او از “اقدامات عده‌ای هرج و مرج طلب و تخریبگر” را محکوم کرد.

ادامه اعتراض ها در روز یکشنبه

روز گذشته شهرهای مختلف ایران شاهد اعتراض های مردم به افزایش بهای بنزین بود و چندین بانک و ساختمان اداری نیز به آتش کشیده شدند.

دو حوزه علمیه به نام‌های “مدرسه علمیه صالحیه مکتب الصادق” در شهر کازرون و “مدرسه خاتم الانبیاء” در شیراز به آتش کشیده شده‌اند.

در پی این اعتراض ها آموزش و پرورش از تعطیلی مدارس در بعضی از شهرها در روز دوشنبه ۲۷ آبان خبر داده است.

مدارس استان البرز، نجف آباد اصفهان، شیراز و کازرون از جمله مدارسی هستند که در همه مقاطع تعطیل اعلام شده اند.

موضع گیری آیت الله خامنه ای

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران یکشنبه در سخنانی اعتراضات صورت گرفته در روزهای اخیر و “تخریب و آتش زدن” را “کار مردم” ندانسته و آن را به “اشرار” منتسب کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، آیت الله خامنه ای درباره افزایش بهای بنزین گفت: در این کار سررشته ندارم و نظرات کارشناسی نیز متفاوت است اما گفته بودم اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند از آن حمایت می‌کنم.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در واکنش به اعتراض‌ها به گران شدن بنزین گفت دولت به هیچ وجه “اجازه اغتشاش و ناامنی به هیچ کس نخواهد داد.”

آقای روحانی یکشنبه در جلسه کابینه تعداد معترضان را کم دانست.

حسن روحانی گفت: خودم فیلم‌های بسیاری از این موارد را دیدم عدد اینها چند نفر و تعداد آنهایی که تخریب می کنند چند نفر هستند، عددی نیست و این به معنی هوشیاری و بیداری مردم است.

او از قوه قضاییه خواست در برخورد با اعتراض‌ها طبق قانون عمل کند.

ده نکته درباره واکنش ها به گران شدن بنزین

۱. دولت ایران پنجشنبه گذشته به طور ناگهانی اعلام کرد که بنزین را سهمیه‌ای و دو نرخی می‌کند، بنزین سهمیه‌ای را پنجاه درصد و غیرسهمیه‌ای را سه برابر گرانتر کرد. این افزایش از فردای آن روز آغاز شد.

۲. این تصمیم در “شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه” گرفته شده است و رهبر ایران هم حمایت خود را از آن اعلام کرده است.

۳. برخی نمایندگان مجلس ایران به این تصمیم اعتراض کرده و گفته‌اند که این تصمیم مجلس نبوده و خواستار استعفای علی لاریجانی رئیس مجلس شده‌اند. برخی نمایندگان هم از استیضاح حسن روحانی سخن گفته‌اند.

۴. از روز شنبه درشبکه‌های مجازی و برخی رسانه‌های رسمی اخبار تجمع‌های اعتراضی و درگیری با نیروهای انتظامی و امنیتی منتشر شد.

۵. قطع اینترنت و سکوت منابع رسمی سبب شده ابعاد اعتراضها مشخص نباشد.

۶. اینترنت کاملا قطع نیست اما محدودیتهای وسیعی اعمال شده است. گفته می‌شود ارسال محموله‌های پستی هم تعلیق شده است.

۷. براساس گزارش‌ها، حداقل دوازده نفر کشته و دهها نفر زخمی شده‌اند. در بیش از”صد نقطه” اعتراض شده است، و “حدود هزار نفر” بازداشت شده‌اند. برخی گزارش‌های تایید نشده، تعداد کشته‌شدگان را تا ۳۶ نفر ذکر کرده‌اند. بی‌بی‌سی فارسی قادر به تایید این تعداد از کشته‌شدگان نیست.

۸. به حداقل صد بانک، دهها جایگاه سوخت و فروشگاه در شهرهای مختلف آسیب وارد شده اما آمار دقیقی وجود ندارد.

۹. گزارشها حاکی از ادامه اعتراضها در روز یکشنبه در برخی شهرها از جمله سنندج، شیراز، تبریز و کرمانشاه و برخی دانشگاهها بوده اما مشخص نیست آیا درگیریهایی رخ داده است یا نه.

۱۰. تمام مقامهای حکومتی اعتراض‌ها را کار “اشرار”، “دشمنان”، “منافقین”، “فرصتطلبان” و غیره دانسته و گفته‌اند که با آنها برخورد خواهند کرد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.