کشتیرانی جمهوری اسلامی و ماهان‌ایر؛ هدف تحریم‌های جدید آمریکا

پنجشنبه, 21ام آذر, 1398
اندازه قلم متن

دولت آمریکا در ادامه فشارها علیه ایران به دلیل برنامه توسعه موشکی و ارسال سلاح به یمن و سوریه، خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی، هواپیمایی ماهان‌ و شرکت‌های مرتبط با عبدالحسین خدری، مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی، را هدف دور جدید تحریم‌های خود قرار داد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ آذرماه در این زمینه اعلام کرد که سه دفتر فروش هواپیمایی ماهان در امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ را تحریم کرده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در یک کنفرانس خبری در همین زمینه گفت: «ماهان‌ایر را به دلیل نقش داشتن در تولید سلاح‌های کشتار جمعی تحریم‌ می‌کنیم.»

در همین زمینه استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا،‌ اظهار کرد: «رژیم ایران از صنایع هواپیمایی و حمل و نقل دریایی خود برای تهیه سلاح‌های گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی منطقه‌ای استفاده می‌کند و مستقیما درگیر بحران‌های ویران‌گر بشری در سوریه و یمن است.»

دولت آمریکا همچنین عبدالحسین خدری و شبکه مرتبط با او را به دلیل کمک به سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های جدید قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در این زمینه اعلام کرد که بیش از ۱۰ سال این تاجر ایرانی و مدیرعامل شرکت کشتیرانی «خدری جهان دریا» در عملیات حمل و نقل برای نیروی سپاه قدس سپاه پاسداران شرکت داشته است. 

از سال ۲۰۱۸ میلادی، خدری برای پشتیبانی از عملیات قاچاق سپاه قدس از شرکت‌های خود، از جمله شرکت «خدری جهان‌ دریا» و شرکت دریایی «جاده ابریشم»، و همچنین کشتی‌های متعلق به شرکتش استفاده کرده است.

تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی

هم‌زمان کریستوفر فورد، دستیار وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ضمن اشاره به تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی (IRISL) به روزنامه فاینشنال تایمز اعلام کرد که این تحریم‌ها به دلیل نگرانی گسترده جهانی درباره ایران و سلاح‌های کشتار جمعیتاثیر «بسیار مهمی» خواهد داشت.

او افزود: «از لحاظ دیپلماتیک،‌ توانایی ما برای همکاری با شرکای بین‌المللی با هدف جلوگیری از دسترسی محموله‌های ایران به بنادری خاص یا جلوگیری از انجام معامله‌ها، بسیار مجاب‌کننده‌تر است وقتی که می‌توانیم سلاح‌های کشتار جمعی یا توسعه موشکی را، به عنوان اصل موثق شکایت، شناسایی کنیم.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین از توقیف اموال و دارایی‌های متعلق به این شرکت‌ها و افراد در این کشور و امکان تحریم افراد و نهادهایی خبر داد که با آن‌ها معامله داشته باشند.

جعل اسناد و فریب از سوی شرکت کشتیرانی

هم‌زمان با اعلام رسمی این تحریم‌ها، دولت آمریکا اشاره کرده است که شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به جعل اسناد اقدام کرده و از نقشه‌های فریب‌دهنده برای پوشاندن محموله کالاهای مربوط به موشک‌های بالستیک برای سازمان صنایع هوافضای ایران (AIO) و گروه صنایع شهید همت (SHIG) استفاده می‌کند. 

واشینگتن همچنین معتقد است که یک شرکت تابع شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در چین به نام ای‌سیل (E-Sail‌) به ایران در زمینه برنامه‌های موشکی کمک کرده است.

ایالات متحده یک فرصت ۱۸۰ روزه را قبل از اعمال این تحریم‌ها تدارک دیده تا اطمینان حاصل شود که مشتریانی که قراردادهایی برای ارسال کالاهای بشردوستانه دارند تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.

اما تحریم‌ها‌ علیه شرکت هواپیمایی ماهان، که پیشتر به دلیل کمک به سپاه پاسداران مجازات شده بود، فورا اجرا خواهد شد. آلمان و فرانسه نیز امسال ماهان را تحریم کردند و به زودی ایتالیا هم به این تحریم‌ها خواهد پیوست.

معاون امنیت بین‌الملل و عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «این پیامی برای طرف‌های دیگر در سراسر جهان است تا با این دوستان (ایران) شراکت نکنند، و همچنین تاحدی پیامی‌ست برای چینی‌ها مبنی بر این که این… قابل قبول نیست.»

هوک: تحریم‌ها برای مهار فعالیت موشکی ایران

برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، اظهار کرد که این تحریم‌ها به منظور مهار فعالیت‌های موشکی ایران که مقصر ایجاد تنش در منطقه است، طراحی شده‌اند.

هوک در همین زمینه اضافه کرد: «ما تحت توافق هسته‌ای ایران شاهد گسترش‌هایی در زمینه آزمایش و تکثیر موشک‌های بالستیک در ایران بودیم. این بیشتر مرتبط به نظر می‌رسد وقتی که می‌بینیم بزرگترین تاسیسات فرآوری نفت در عربستان سعودی از سوی موشک‌های ایرانی منفجر شده است.»

ایران هرگونه نقش داشتن در این حملات را انکار کرده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.