سفیر بریتانیا در تهران احضار شد

یکشنبه, 22ام دی, 1398
اندازه قلم متن

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران

در حالیکه عده‌ای در مقابل سفارت بریتانیا در تهران تجمع کرده و خواستار تعطیلی آن و اخراج سفیر شده‌اند، راب مک‌ایر سفیر بریتانیا در تهران “به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی” به وزارت خارجه ایران احضار شد.

ساعاتی پیش از این تحول آقای مک ایر در اولین واکنش به دستگیر‌ی‌اش در توییتی “تاکید” کرده بود که “درهیچ تظاهراتی” شرکت نکرده و به مراسم “یادبود” کشته‌شدگان سانحه “ناگوار” سقوط هواپیمای اوکراینی رفته بود.

آقای مک ایر نوشت چند تن از جان‌باختگان بریتانیایی بوده‌اند و “طبیعی است که او نسبت به کشته‌شدگان ادای احترام” کند؛ با این حال “پس از ۵ دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعاردادن کردند محل را ترک کردم” و نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم.”

آقای مک‌ایر در ادامه توییت خود یادآور شد که “دستگیر کردن دیپلمات‌ها در هر کشوری غیرقانونی است.”

ساعتی پیش عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت: “او زندانی نشد، در یک تجمع غیرقانونی دستگیر شد. وقتی پلیس به من گفت یک فرد خارجی را دستگیر که مدعی است سفیر بریتانیا است من گفتم امکان ندارد. پس از گفتگوی تلفنی با او در کمال تعجب متوجه شدم که خودش است. یک ربع بعد آزاد شد.”

پیشتر وزارت خارجه ایران در پاسخ به خبرگزاری دولتی ایرنا در باره بازداشت سفیر بریتانیا در تهران گفته بود “در انتظار گزارش نیروی انتظامی و اطلاع از جزییات امر هستیم”.

پیشتر خبرگزاری تسنیم که نزدیک به سپاه پاسداران است، به نقل از “یک منبع آگاه امنیتی” نوشت که “سفیر انگلیس بعد از حضور در مقابل دانشگاه، مشغول تحریک و ساماندهی معترضان بود و بعد از آنکه نیروهای امنیتی به او مشکوک شدند وی را در داخل یک مغازه بازداشت کردند”.

این خبرگزاری از قول این فرد که نامش را منتشر نکرد نوشت: “سفیر انگلیس به دلیل حضور غیرقانونی و مغایر با عرف دیپلماتیک در حالت اقدام علیه امنیت کشور بود که مطابق قانون بازداشت و در اختیار وزارت خارجه قرار گرفت و وزارت خارجه نیز وی را آزاد کرد”.

در مجلس ایران نیز دو نماینده تندرو در تذکری آیین‌نامه‌ای خواستار اخراج سفیر بریتانیا شدند.

عبدالرضا مصری گفته است: “عجیب این است که سفیر انگلیس در آشوب‌های کشور حضور داشته و دست را از پرده بیرون آورده، معلوم نیست سفارت انگلیس سفارتخانه است یا مرکز آشوب و سازماندهی ضد انقلاب، آنها دخالت آشکارشان را به جایی رساندند که سفیر انگلیس در میدان حاضر می‌شود”.

علاء‌‌الدین بروجردی، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفته است “انگلیس نقش مهمی در اِعمال تحریم‌ها و در بسیاری از مشکلات امروز ملت ایران ایفا کرده است که جا دارد تا وزارت خارجه تمهیدات لازم برای اخراج سفیر این کشور را در دستورکار قرار دهد”.

شب گذشته پس از انتشار خبر بازداشت سفیر بریتانیا، وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‎ای بازداشت سه ساعته سفیر خود در تهران را اقدامی “بی دلیل و ناموجه” دانست و آن را “نقض فاحش” قوانین بین‌المللی خواند.

در بیانیه دومینک راب وزیر خارجه بریتانیا آمده است: “دولت ایران در حال عبور از یک گذرگاه مهم است. می‌تواند به حرکت خود به سوی وضعیتی منزوی و مطرود با همه پیامدهای سیاسی و اقتصادی‌اش ادامه دهد یا گام‌هایی برای رفع تنش و تعامل در مسیری دیپلماتیک بردارد.”

مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی نوشت: “رژیم ایران سفیر بریتانیا در ایران را دستگیر کرد. این ناقض کنوانسیون وین است، که این رژیم سابقه بدی در نقض آن دارد. ما از رژیم ایران می خواهیم رسما به خاطر نقض حقوق سفیر، از بریتانیا عذرخواهی کند و به حقوق کلیه دیپلمات ها احترام بگذارد.”

رسانه‌های ایران شب گذشته خبری منتشر کردند که براساس آن راب مک‌ایر سفیر بریتانیا در تهران در جریان تجمعی که اصلا برای یادبود قربانیان پرواز ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین در مقابل دانشگاه امیر کبیر برگزار شده بود بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شده است.

ایران صبح شنبه به ساقط کردن “غیرعمدی” هواپیمای مسافربری اوکراین بر فراز تهران اذعان کرد. پس از آن، تجمع و گردهمایی‌های متعدد دیگر در طول شنبه شب در نقاط مختلف ایران با شعارهایی علیه حکومت برپا شد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.