انتخابات در ایران؛ ‘سرکوب خونین’ آبان و پایان ‘دوگانه‌سوزی’ نظام

چهارشنبه, 16ام بهمن, 1398
اندازه قلم متن

انتخابات یازدهمین دوره مجلس ایران، نخستین رای‌گیری در جمهوری اسلامی پس از اعتراضات گسترده و سرکوب خونین در دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ است. این انتخابات در شرایطی برگزار شود که پنهانکاری جمهوری اسلامی در سرنگونی هواپیمای مسافربری با موشک های سپاه موجی از بهت و خشم عمومی به همراه داشته است. همچنین افزایش ناگهانی قیمت بنزین که با تصمیم روسای سه قوه و بدون اطلاع نمایندگان مجلس انجام گرفت در کنار رد صلاحیت گسترده داوطلبان نمایندگی توسط شورای نگهبان، مردم و انتخابات را با چالش های جدی و جدیدی روبرو کرده است. تعدادی از ناظران و تحلیلگران درباره جایگاه انتخابات و مجلس در ایران برای صفحه ناظران نوشته اند.

ایرانحق نشر عکسGETTY IMAGES
آیت‌الله خامنه‌ای سال‌ها است تکلیف خود را با انتخابات معلوم کرده است. تجربه نشان داده اگر نتیجه بر خلاف میل و انتظار او باشد، بازی را به هر صورتی هست، ولو به شکل فشل کردن دولت و مجلس، به هم خواهد زد

ضدانتخابات ۹۸؛ مجلس یا تعارف قانون اساسی/علی رنجی پور، روزنامه نگار

انتخابات دوم اسفند ۱۳۹۸، بی‌موقع‌ترین انتخابات تاریخ معاصر ایران است. در بدترین زمان ممکن، در حالی که بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران به حد اعلای خود رسیده و پیمانه سرزیر شده است. اگر تعارف قانون اساسی نبود، بعید است کسی راضی به برگزاری انتخابات باشد.

تکلیف رهبران عالی‌رتبه نظام که مشخص است. آیت‌الله خامنه‌ای سال‌ها است تکلیف خود را با انتخابات معلوم کرده است. تجربه نشان داده اگر نتیجه بر خلاف میل و انتظار او باشد، بازی را به هر صورتی هست، ولو به شکل فشل کردن دولت و مجلس، به هم خواهد زد. نکته اینجا است دایره مطلوب او روز به روز نیز تنگ‌تر شده؛ آن قدر بسته که بیرون کشیدن ۲۹۰ آدم مطلوب از آن محال به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر مجلس مطلوب رهبر ایران، یک فضای تهی است که فعلا برای حفظ ظاهر باید تن به تشکیل آن داد. چنین مجلسی، یک نشست بی‌خاصیت، بی‌اثر و فایده است، چیزی شبیه پوشال؛ حجیم، اما بدون وزن؛ که کارکرد آن صرفا پر کردن یک فضای خالی است. عرصه عرض اندام رهبر ایران و بازوی نظامی و اقتصادی او آن‌قدر وسیع است که اصلا نیازی به مجلس ندارد.

تکلیف بقیه گروه‌های سیاسی نیز معلوم است. از اصلاح‌طلبان آنهایی که بخت یارشان بوده در گریز از مرکز به کل بیرون از میدان افتاده است. آنهایی که هنوز میانه میدان‌اند هم چوب را می‌خورند و هم پیاز را.

مجلس و انتخابات حتی برای سیاست‌مداران آلوده به فساد نیز خطرناک است؛ ریسک رسوایی و احتمال دردسر در این انتخابات بیشتر از همیشه است؛ کما اینکه در هفته‌های گذشته بعضی نمایندگان در گیر و دار تایید صلاحیت در معرض افشاگری قرار گرفتند. وقتی چرخ فساد روان می‌چرخد، چه حاجت به اصطکاک انتخابات است؟

انتخابات مجلس دوازدهم حتی برای محافظه‌کاران اصولگرا نیز خوشایند نخواهد بود. به جز چند سیاست‌مدار ناکام که ضدانتخابات مجلس را تنها فرصت برای پیروزی می‌دانند، انتخابات برای بقیه دردسر است.

و البته بیش از همه برای مردم ناراضی و ناامید، که خود را برای مشارکت در انتخابات بی‌اثر گذشته سرزنش می‌کنند. انتخابات مجلس دوازدهم برای مردم چیز جز یادآوری یک تجربه و شکست دردناک نیست.

ایرانحق نشر عکسAFP
در طول ۴ دهه گذشته، گروه ها و احزاب تحول خواه یا اصلاح طلب بارها وارد انتخابات شدند و در هر انتخابات، جمعی جدید باور و اعتقادش را به تغییر و مشارکت از دست داد

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.