خانواده رابرت لوینسون از درگذشت او در جریان بازداشت در ایران خبر دادند

پنجشنبه, 7ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

تعداد زندانیان آمریکایی در ایران کاهش یافت

خانواده رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی که ۱۳ سال قبل پس از سفر به جزیره کیش ناپدید شد، می‌گویند بر اساس برآورد مقامات آمریکایی او در ایران درگذشته است.

در بیانیه خانواده لوینسون که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، آمده که از زمان و چگونگی مرگ او اطلاعی ندارند، اما رابرت پیش از شیوع کووید-۱۹ (کروناویروس) درگذشته است. رابرت لوینسون متولد ۱۰ مارس ۱۹۴۸، متاهل و داری ۷ فرزند بود که یک دهه قبل از انقلاب اسلامی از دانشگاه نیویورک فارغ‌التحصیل شد و مدتی بعد به استخدام اف‌بی‌آی درآمد. او پس از ۲۸ سال در اواخر دهه ۹۰ میلادی از اف‌بی‌آی بازنشسته شد و به عنوان کارآگاه خصوصی مشغول به کار بود. لویسنون همزمان با آغاز به کار دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴، همکاری با گروه «تامین مالی غیر قانونی» سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سی‌آی‌ای) را آغاز کرده بود.

با اعلام مرگ رابرت لوینسون و به مرخصی فرستاده شدن مایکل وایت، عضو سابق نیروی دریایی آمریکا پس از همه‌گیری کرونا در ایران،  اکنون تعداد شهروندان آمریکایی یا دوتابعیتی که ایالات‌متحده به طور مشخص با ذکر نام چخواستار آزادی‌شان از زندان است به سه نفر کاهش یافته است. باقر و سیامک نمازی، پدر و پسری که به اتهام جاسوسی در ایرانی زندانی شدند و مراد طاهباز، فعال محیط زیستی همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

بحران کرونا مانند بسیاری از بحران‌های دیگر نظیر افزایش آگاهانه سطح تنش‌ها در خلیج فارس در بهار و تابستان سال جاری، فرصتی برای چانه‌زنی و معامله با آمریکا را فراهم آورده است. مقامات تهران در هفته‌های اخیر بارها ادعا کردند، تحریم‌های آمریکا مانعی در راه مقابله با شیوع کرونا در ایران است و کمپینی برای لغو این تحریم‌ها به راه‌انداختند. اکنون عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید، برخی منابع مالی ایران که با فشار آمریکا در کشورهای دیگر مسدود شده بود، آزاد می‌شود. همزمان خانواده لوینسون پس از ۱۳ سال بی‌خبری، خبر درگذشت لوینسون که طولانی‌ترین گروگان آمریکا لقب گرفته را اعلام کردند.

لوینسون آخرین بار ۱۶ اسفندماه ۱۳۸۵ در جزیره کیش بود تا به گفته وزارت امور خارجه آمریکا در مورد پرونده قاچاق سیگار و پولشویی تحقیق کند. اما انتشار جزئیاتی در مورد همکاری او با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سی‌آی‌ای) و همچنین ملاقات با داوود طلاح‌الدین، مجری و سردبیر سابق پرس‌تی‌وی و عامل ترور علی‌اکبر طباطبایی (وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در واشینگتن)، ابهام‌های زیادی در خصوص دلایل ناپدید شدن او ایجاد کرد. صلاح‌الدین در گفتگویی با کریستین ساینس مانیتور دیدار با لوینسون در هتل «مریم» کیش و بازداشت او را تایید کرده است.

در همه این سال‌ها مقامات تهران همواره در برابر این پرسش خبرنگاران که «رابرت لوینسون کجاست؟» از حضور او در ایران و سرنوشت‌اش ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به این پرسش سی‌ان‌ان در نیویورک گفت: «نمی‌دانیم او کیست و کجاست.»

در مقابل دولت‌های جورج بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ آمریکا همواره از ایران خواستند، درباره رابرت لویسنون که اسناد نشان می‌دهد قبل از ناپدید شدن در جزیره کیش بوده، اطلاع‌رسانی و همکاری کنند.

هرچند محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اصل حضور لوینسون در ایران را زیر سئوال برده و می‌گوید، «هیچ مدرکی مشاهده نکرده که ثابت کند او اصلا در ایران بوده است». آسوشیتدپرس در گزارشی که ۱۸ آبان‌ماه امسال منتشر کرد، مدعی شد اسنادی را به دست آورده که نشان می‌دهد مقام‌های قضایی ایران  در نامه‌ای خطاب به کارگروه ناپدیدشدگان قهری یا غیر ارادی سازمان ملل اعلام کرده‌اند که لوینسون در دادگاه انقلاب پرونده داشته است.

به هر ترتیب پرونده لوینسون با پاداشی ۲۰ میلیون‌دلاری که در همین آبان‌ماه گذشته برای دریافت اطلاعاتی از او تعیین شده بود، اکنون با اعلام مرگ او از سوی خانواده‌اش مختومه شده است.

به نظر نمی‌رسد مقامات تهران که از آغاز اصل حضور لوینسون در ایران را زیر سئوال بردند، اکنون خبر درگذشت او را در جریان بازداشت تایید کنند. اما با روشن شدن سرنوشت لوینسون و مرخصی مایکل وایت، فهرست نام‌هایی که واشینگتن خواستار آزادی آنها از ایران است کوتاه‌تر و مسیر دستیابی تهران به برخی امتیازها در بحران جاری، هموارتر می‌شود.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.