پنجمین شورش در زندان‌های ایران طی ده روز؛ اعتراض و درگیری در زندان همدان

یکشنبه, 10ام فروردین, 1399
اندازه قلم متن

منابع محلی شامگاه شنبه نهم فروردین ماه از اعتراض و درگیری در زندان الوند همدان و فرار شماری از زندانیان از این زندان خبر دادند. مقام‌های قضایی و انتظامی ساعت‌ها درباره اعتراض زندانیان سکوت کردند اما حسن خانجانی دادستان همدان صبح یک‌شنبه گفت که اعتراض زندانیان به دلیل شیوع کرونا بودهو هم‌اکنون اوضاع در زندان همدان تحت کنترل است.

بعد از زندان‌ پارسیلون خرم‌آباد و زندان الیگودرز در استان لرستان، زندان تبریز در آذربایجان‌شرقی، و زندان سقز در استان کردستان، اعتراض زندانیان در زندان همدان پنجمین شورش در زندان‌های ایران طی کمتر از ده روز گذشته است؛ اعتراض‌هایی که دلیل آن گسترش شیوع ویروس کرونا به زندان‌ها عنوان شده است.

همزمان برخی منابع از اعتصاب غذای زندانیان زن در زندان ارومیه در اعتراض به جان‌باختن یکی از زندانیان زن بر اثر ابتلا به کرونا و عدم رسیدگی پزشکی به این زندانی تا حد مرگ خبر دادند.

مقام‌های رسمی اعتراض در زندان الوند همدان را تایید کردند و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز شامگاه شنبه نهم فروردین با تایید درگیری  و اعتراض زندانیان در این زندان نوشت: «به‌دنبال بروز درگیری بین زندانیان این شهر، مسوولان استان در حال بازگرداندن آرامش به این زندان هستند.»

این خبرگزاری با اشاره به اخبار غیررسمی درباره فرار زندانیان از زندان الوند همدان، تاکید کرد که «تاکنون اطلاعاتی در زمینه فرار زندانیان به دست نیامده و موضوع از سوی نهادهای ذی‌ربط در حال پیگیری و بررسی است و شرایط زندان همدان تحت کنترل گزارش شده است.»

مقام‌های زندان الوند و مقام‌های قضایی در استان همدان تا صبح یک‌شنبه از اریه اطلاعات درباره «ناآرامی در زندان همدان»امتناع کردند اما حسن خانجانی، دادستان همدان، صبح یکشنبه دهم فروردین ماه گفت که اوضاع در زندان همدان تحت کنترل است و هیچ‌یک از زندانیان از زندان همدان فرار نکرده‌اند.

دادستان همدان با تایید اعتراض زندانیان گفت که این اتفاق در پی شیوع ویروس کرونا صورت گرفت.خانجانی گفت خبرهای منتشر شده در خصوص فرار زندانیان همدان تکذیب می‌شود اما در جریان اعتراض زندانیان تعدادی پتو به آتش کشیده شد و در ادامه با همکاری زندانیان در خاموش کردن آتش اتفاق خاصی رخ نداد.

حسن خانجانی با بیان اینکه این اتفاق بعدازظهر شنبه رخ داد و تا عصر پایان یافت، گفت درگیری مسلحانه و فرار زندانیان صحت ندارد.

عصر شنبه ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی در جلسه ویژه‌ای به همراه غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون خود، محمدجعفر منتظری دادستان کل، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و اصغر جهانگیر رییس سازمان زندان‌ها و چند مقام قضایی و امنیتی دیگر اعتراض و شورش در زندان‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

در این جلسه، ابراهیم رییسی به محمدجعفر منتظری دادستان‌ کل کشور ماموریت داد تا ضمن پیگیری اعتراضات اخیر در زندان‌ها با تشکیل کمیته‌های قضایی، اطلاعاتی و انتظامی در تهران و همه استان‌ها نسبت به «تشدید مراقبت‌های امنیتی از زندان‌ها و دستگیری زندانیان فراری» از زندان‌ها مختلف به ویژه زندان سقز اقدام کند و با «شناسایی قاصران و مقصران» با آنها برخورد قاطع قضایی انجام شود.

در جلسه مقام‌های ارشد قضایی، انتظامی و امنیتی دستور «تشکیل کمیته اطلاعاتی و انتظامی برای پایش وضعیت امنیتی زندان‌ها» و «تدوین برنامه عملیاتی ویژه برای حفظ امنیت زندان‌ها در شرایط خاص» نیز صادر شد.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.